Blandade känslor för Tunisien..

tone
Bofast
Bofast

Inlägg av tone » 2008-01-22 17:08

Nu ska ja inte skriva mera på detta forum, de e lugnt.
Som sagt va har ja inte varit i landet och har inget att komma med av erfarenheter o så. Tjilleling!

mpc
Superflitig
Superflitig

Inlägg av mpc » 2008-01-22 17:36

hej tone tycker det är tråkit att du inte mer ska skriva här
har läst tråden . :lol:

pinguu

Inlägg av pinguu » 2008-01-23 21:05

Bra att du skrev vad du tyckte ...Jag tycker DU greppat det hela bra !
Full förståelse för ditt avsked...
:wink:

liljan

tunsien ett skitland

Inlägg av liljan » 2008-03-19 00:18

Hej

jag har bott i tunisien i väldigt många år och detta för min pappa är därifrån.
bodde i centrala sousse i 15 år och om nån här känner till tunisien ut och in så är det jag.
i risk att låta nedlåtande och negativ måste jag hålla med om att tunsiier runt turistorten är inget trevligt folk , dubbelmoral och falskhet,fiffel, knark,smygprostituation, våld och fruktansvärt dålig psyke med det menar jag tempramentsfulla.

åker du som är svensk/utlänsk med en tunisisk man till tunisien blir du behandlad mycket väl, får köpa saker o ting för lokala priser .
åker du som är svensk utan en tunisisk man blir du behandlad illa om du inte spenderar mycket mycket omkring dig.
notera att jag skriver åker med en tunisisk MAN och inte kvinno , folket i tunisien är forforande primitivt i tankesättet och tunisiska kvinnor får ej vistas eller har ett förhållande med annan än tunisisk eller arabisk man.

killar som tar med sina tjejer till tunisien tala om för sina svenska flickvänner att det är emot traditionerna/kulturen att presentera sin svenska tjej i annat fall än giftemål. detta fina ursäkten använder sig att tunisier av ,och jag av respekt för jozie ,tänker inte tala om baktanken med det för jag är 100% säker om att hon har fått höra den.
jag rekommenderar ingen att åka till tunisien.maten är inte god, minimala portioner ute på restauranger,kläder är av inget bra kvalite, du kvinna eller tjej kommer att bli förföljd i medinan och av sliskiga killar på stan, ligger du o solar på stranden tvekar dom inte att komma fram och störa.
söker man arabisk kultur rekommenderar jag qatar,egypten,dubai.

knark finns det mycket av i tunsien, i sousse, hammamet,kairouan,tunis, mehdia, sfax u name it! och det använads av unga tunisier vilket är en stor risk då straffet är sträng.
om du nu ändå åker dit så undvik hotelCleopatra. otrolig trevlig VD.
om du landar i monastir ställ dig i kön o växla smått inte allt.

Det finna snälla och hjälpsamma tunisier men som är nästan till obefintliga runt turistorten!

detta är dock min erfarenhet av tunisien. sousse la perle du sahel.

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2008-03-19 09:12

en del av det som ovan skrivit kan jag hålla med om men det jag absolut inte tycker stämmer är att tuniskiska tjejer inte får vara med annant än araber...
Min mans syster är gift med en britt och en kusin med en tysk man o de är absolut inte araber....

Och dom kan ju inte vara de ända två i hela tunisien :)

Lex
Flitig
Flitig

Inlägg av Lex » 2008-03-20 00:09

Lite väl generaliserande svar av "liljan" kanske.....
Det finns många restauranger med både god och riklig mat naturligtvis och på liljan verkar det som om man skulle vada i knark....Jag har aldrig stött på eller blivit erbjuden detta, så en vanlig turist ska nog kunna uppleva en bra semester i alla fall.
Sk."sliskiga killar" finns väl på i stort sett de flesta turistorter och har väl varit ungefär lika dana överallt sedan chartern satte igång på allvar på 60-talet? Tycker inte att de skulle vara värre i Tunisien än annanstans?

Att man handlar billigare om man är tunisier är väl inte konstigare än att en spanjor handlar i de butiker han vet är billigare än att handla i turistaffärer?

Det finns trevliga och mindre trevliga folk överallt, men man bör ju faktiskt inte dra alla över en kam!

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-03-23 01:29

liljan skriver
"åker du som är svensk/utlänsk med en tunisisk man till tunisien blir du behandlad mycket väl, får köpa saker o ting för lokala priser .
åker du som är svensk utan en tunisisk man blir du behandlad illa om du inte spenderar mycket mycket omkring dig.
notera att jag skriver åker med en tunisisk MAN och inte kvinno , folket i tunisien är forforande primitivt i tankesättet och tunisiska kvinnor får ej vistas"

Ok här är det personliga erfarenheter som gäller...
JAg har allafall aldrig nånsin behandlats illa eller dyldå jag varit i Tn.
HAr varit där med min man,ja han är tunisier,men haräven innan hans tid varit i Tn.och har ej sällskapat med någon annan tunisier eller haft med mig någon av de manliga könet från Tn.eller någon annan för den delen..dvs.helt själv..
Och har aldrig behandlats illa och har ej spenderat mycket pengar heller för den delen..
Så kan nog ej riktigt hålla med dig där tror jag... :?
Visst förekommer det dessa saker du nämner en del de ju sant..men som tempramentsfulla de har väl inget egentligen med psyket att göra??
Är inte det mer ett levnads sätt man har och är uppväxt med? Enligt min mening allafall..
För jag menar det finns tempramentsfulla sv.också och då är det ingen som säger att de "fel"på psyket eller att man har dåligt psyke för det...eller??
Prostituion överhuvvudtaget i Tn.är väl straffbart om jag ej är ute o cyklar?
Finns väl ett o annat ställe där det är lite av mer "tillåtet"tex.i Medinan inne i labyrineten där inne...så det samma som i Sv.straffbart..så då förekomemr det ju även i vårat forna fosterland Sv.denna smygprostitution...

Nu talar jag efter egen erfarenhet av hur det är i Tn.har dock ej en far som är tunisier men har tillbringat en del där både med och utan man..
Hade inga problem med att få vara ifred...i början,,jo förresten hade jag visst,detta är mer än 10 år sen..men tror att det var mycket mer då att de var mer påträngande osv....
För generellt tycker allafall jag att det blivit annorlunda stil på folket under den tid...
Allafall på turistorterna men i byarna mm.så är det detsamma som lever kvar sen lång tid tillbaka....

Sen får alla ha sin egen åsikt om detta och maten! hm...jag tycker detn e gog och har alltid fått mycket mat på tallriken...har ätit på turistrest.(några få)sen på de mer tun.ställen och har alltid blivit super mått t ill en billig peng...

Men som sagt detta är min erfarenhet av Tn.och liljan har ju sin o alla andra sin.... :wink:

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Re: tunsien ett skitland

Inlägg av Jozie » 2008-03-28 17:13

liljan skrev:killar som tar med sina tjejer till tunisien tala om för sina svenska flickvänner att det är emot traditionerna/kulturen att presentera sin svenska tjej i annat fall än giftemål. detta fina ursäkten använder sig att tunisier av ,och jag av respekt för jozie ,tänker inte tala om baktanken med det för jag är 100% säker om att hon har fått höra den.
jag rekommenderar ingen att åka till tunisien.maten är inte god, minimala portioner ute på restauranger,kläder är av inget bra kvalite, du kvinna eller tjej kommer att bli förföljd i medinan och av sliskiga killar på stan, ligger du o solar på stranden tvekar dom inte att komma fram och störa.
söker man arabisk kultur rekommenderar jag qatar,egypten,dubai.
Nej, berätta gärna för mig vad min pojkvän sedan sex och ett halvt år har för baktankar med att inte presentera mig för hans farmor som bor på Kerkennah. Jag tror säkert att du vet det bättre än vad både han och jag gör! Jag har faktiskt ingen aning om vad det skulle vara för baktanke. Det enda jag vet är den verkliga anledningen - dvs respekt för hans farmor OCH för mig. Det går inte att jämföra livet bland turisterna i turiststaden Sousse och livet i Sfax och på Kerkennah.

Jag har varit i Tunisien en gång på charter med min pojkvän, en gång på charter med en tjejkompis plus tre gånger till Sfax under förra året då jag levde vardagsliv. Jag älskar den tunisiska maten! Jag tycker att folket är trevligt och hjälpsamt! Javisst, det är en aning jobbigt att gå ensam i Sfax, för man blir ju ganska "uttittad" där eftersom det inte är jättevanligt med en blond tjej som spatserar på gatorna. Visst kan folket i medinan vara tjatigt (i Sousse), men jag tycker inte att det är värre än i vare sig Turkiets Alanya (absolut inte) eller på de grekiska öar jag har varit på. EN dam slet i mig i Hammamets medina och ropade madame, madame, madame och nåt mer på franska som jag har för mig betydde ungefär "kom in och titta". Med ett "Salam aleikoum" från min pojkvän så släppte hon mig på stört och skämdes. :)

Jag är inte på något sätt korkad, utan förstår vad som menades med "baktankar". Ja, många och åter många tunisiska män ser sin chans till livet i Europa genom att ragga upp en svensk tjej/kvinna (de "fall" jag känner till personligen har gällt killar i 20-30-års åldern som träffat kvinnor som varit minst 20 år äldre än de själva - visst love is blind, men ibland har det kännts - och varit - uppenbart).

Sen att komma till ett forum och säga att ingen här vet bättre än du vet jag inte riktigt vad jag tycker om... Vet att en tjej som håller till här har turistat i Tunisien i 30 års tid, och har således ganska mycket kunskap om landet ur en turists perspektiv. Vidare har vi en som bott i Tunisien under många års tid. Jag själv är en nybörjare på Tunisien i jämförelse, ändå så tycker jag att jag har ganska bra koll. Är det något jag inte vet, som det frågas om, så kan jag ju alltid fråga min kille (om det är nåt som intresserar mig). Men som sagt, livet i Sousse och Sfax är två skilda saker.

Vi var till Sousse tillsammans i höstas över en kväll o en natt. Han blev riktigt förvånad över hur de tunisiska tjejerna "betedde" sig där. Rökte och drack alkohol öppet och var klädda ganska "vågat". Enligt honom "finns det inte" i Sfax/på Kerkennah. I Sfax finns heller inte en enda nattklubb, utan de barer som finns är män-tillhåll helt och hållet. På Kerkennah finns det sommartid några discon i turistzonen.

Jag är svensk och har bott alla mina hittills 33 år i Sverige. Gör det mig till en expert på Sverige? Nej. Vet jag hur precis allt i Sverige är? Nej. Vet jag hur precis varenda svensk tänker och reagerar? Nej.

mziena

till pinguu

Inlägg av mziena » 2008-04-11 15:41

Hade du aldrig hört förut att tunisien är väldigt fattigt?
Har inte dom resurserna som ni har i sverige,
om man ska esöka tunisien måste man veta om innan hur det funkar där nere .

Tribu

Helt sanslöst!!!

Inlägg av Tribu » 2008-07-18 22:09

Tycker det e helt otroligt att man som vuxna människor inte ska kunna dela med sig av sina erfarenheter, bra eller dåliga, utan att bli påhoppad med massa taskiga inlägg!!! Skärpning, detta e ett forum där ALLA har rätt att tycka och tänka utan att bli påhoppad!!!!!

ickapian
Flitig
Flitig

Re: Helt sanslöst!!!

Inlägg av ickapian » 2008-07-19 13:16

Tribu skrev:Tycker det e helt otroligt att man som vuxna människor inte ska kunna dela med sig av sina erfarenheter, bra eller dåliga, utan att bli påhoppad med massa taskiga inlägg!!! Skärpning, detta e ett forum där ALLA har rätt att tycka och tänka utan att bli påhoppad!!!!!
Mycket bra skrivet tribu! :D

Robban
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Robban » 2008-07-21 10:20

Hej

Vi är en familj på 5 st o har varit lite överallt runt Turkiet, Spanien, Grekland m.m. Tänkte faktiskt prova Tunisien, men efter vad jag har läst här så är jag mkt tveksam att fara dit...det får bli nått annat land...

elke07

Inlägg av elke07 » 2008-07-21 11:04

Jag har precis komit hem från Djerba ifs. hade min dotter och hennes kompis med sig. Dom gillade Tunisien jätte mycket ville tillbaka. Dom har både varit i Turkiet och Spanien ,Grekland. Endå tyckte dom att detta land var helt underbart klart att en del än jagade dom lite men det gäller att kunna säga i från på ett bra och vänligt sätt sen var det inga problem. Båda tyckte dock att Tyrkiet är mycket värre att killarna dra mer i dom och är mycket ortevligare .
Tycker att man ska inte ha för mycket förväntningar utan ta det som det kommer ge Tunisien en chans tror att ni faktiskt kan tycka om det .
Man ska inte tänka som en vanlig turist som är van att få allt serverat utan njuta av klimatet ,vänligheten , kulturen tycker det är väldigt exotiskt ena sidan om vägen står en kamel sen kommer en bil körande på vägen. 8)
Ta det för vad det är våga prova det går jätte bra tror jag .

Jag har rest till Djerba 5 ggr bla annat med mitt arb och jag arb med handikappade tom. dom vill alltid tillbaka till Djerba.
Nu är det bara ett ställe och här är inte mycket supande utan ganska lungt allt beror klart på vad man vill ha ut av sin sem.

Men att ge Tunisien all skit tycker jag dock är orättvist.

Skriv svar