Bila till Tunisien

Skriv svar
isa*

Bila till Tunisien

Inlägg av isa* » 2007-10-16 00:05

Hej,

är det någon här på forumet som möjligtvis har bilat ner till Tunisien (från Sverige) eller känner någon som har?

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-10-16 00:13

..inte personligt bekant så jag kan ge dig kontaktuppgifter men träffat både danskar, svenskar och tunsier..som berättat hur dyrt det är..och de har valt lite olika resvägar, en via Spanien över till Marocko och Algeriet..men de rekommenderade inte det till den som är oerfaren bilresenär (syftade på krångel i Algeriet). Ett par tjejer tog bilen med via Italien och de fick pröjsa 7000 svenska kronor tog 24 timmar på en trist bilfärja. Ville inte göra om det igen, En dansk fraktade sin bil från Genua i Italien, samma där 7000 kr för bilen. En annan valde Marseille sen Korsika och Sardinien och på nåt sätt vidare med en mindre färja, tog lång tid och typ ungefär samma kostnad.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-10-16 14:20

En dröm... som jag vill göra sann någon gång! Känner flera som har bilat. Går på runt 20.000 av vad jag har hört. De jag känner har åkt färja från Italien till Tunis.

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-10-16 14:36

Här har du en länk till färjor samt en länk med reseberättelse..

http://www.directferries.co.uk/tunisia.htm

http://www.swedenoffroad.com/sv/reporta ... index.html

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-10-16 15:22

Vi har bilat ner till Tunisien :D fler än 1 gång .
Och det är från Sv.

Skriv bara vad du vill veta mm. Så hjälper jag dig med det jag kan :wink:
20.000 kr.låter lite dyrt i mina öron,för våra resor ned har gått på mindre :D
Sedan beror det på mycket om det är sommartid man åker ner eller en annan tid , för just sommaren är dyrare med färjor mm.
Men skriv gärna mer inf.Vill du "Isa "så skriv till min mail :wink:

isa*

Inlägg av isa* » 2007-10-16 23:29

Tack för all information.

sousseannika: du skrev nått om 7000kr, menade du att färjan kostade så mycket eller var det kanske någon tullkostnad för bilen tro?

jozie: undra vilket är smidigast, åka via frankrike eller italien?

ja: ungefär hur mycket tror du att det kostar att bila ner, cirka?

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-10-17 04:42

isa* skrev:Tack för all information.

sousseannika: du skrev nått om 7000kr, menade du att färjan kostade så mycket eller var det kanske någon tullkostnad för bilen tro?

..biljettpris 2 pers+1bil..klicka på färjelänken i mitt förra inlägg så kan du l söka priser där..

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-10-17 14:24

Runt 20.000 har det kostat totalt för dem jag känner, med bensin, övernattningar, färja etc, tur och retur. De har då varit två vuxna och två barn och sommartid.

Alla jag har hört föredrar att färja från Italien.

Carina

Bila

Inlägg av Carina » 2007-10-17 14:27

Hej,

Jag och min man har bilat till Tunisien 2 ggr, senast nu i augusti och dessvärre är det dyrt att bila (i högsäsong). Vi bor i Stockholm och åkte via Trelleborg-Travemünde (ca 3.500 kr för båten), genom Tyskland och Schweiz till Genua och båten från Genua till Tunis. Båten kostade ca 12.500 kr tur och retur för 2 personer och en normalstor bil. Bensinen kostar också en del och man ska ofta vara i båthamnen på morgonen/förmiddagen och det är inte så kul att köra genom bergen på natten, så en hotell-natt i Genua bör man räkna med. Det är rimligt att räkna med ca 20-22.000 kr för resan. Jag rekommenderar starkt att man bokar hytt!

Det är lite olika standard på båtarna. Inte rikgit värt så mycket pengar som det kostar, men ok. Det finns ju inget alternativ direkt. Jag rekommenderar att åka El Venizelos eller Carthage från Genua. Habib är inte så bra.

Det finns ett annat båt-bolag än CTN, men det är ännu dyrare. Runt 15.000 kr tur och retur, men bättre standard.

Det är en fantastisk upplevelse och bra för att man kan ha med sig mycket bagage, men ganska kostsamt. Å andra sidan är det ganska dyrt att hyra bil i tunisien om man känner att man måste ha bil där.

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-10-19 09:59

Vår resan sist till Tn.gick på drygt 15000 skr. t.o.r.
Har åkt både med min man och med en väninna och hennes barn.då väninnan och jag ej är tunisier .(se i slutet på detta inlägg.)
Åkte högsäsong ner till Genoa och båten över .
Vi har många vänner(Tunisier) som bilar ner och de föredrar att åka från Genoa eller Marseille .
Finns en som har åkt från Italien och han säger aldrig mer !!
Tar längre tid och det är mer krångligt ...Har aldrig gått in nå närmare på det varför ...

Vi har aldrig gjort det men han som säger så har bilat ner i ca 10 års tid och ibland någon gång per år ...
Han kommer hem till Sv.förresten idag efter ha vart i Tn.i 3 mån.ca. :D
Men men våran rutt har varit ned till södra Sv.över till Dannmark och därifrån nedåt till Genoa .
Och 15000 är då tullavgift i Tn.inräknad,bensin,övernattningar,biljetter till färjan ,mat + allt för 2 vuxna 2 barn :wink: (nu i sommras)
En gångåkte vi från Marseille och då gick det på dryga 1000lappen mer ..
Har åkt med CTN från Genoa och Kartage från Marseille och tycker de helt ok båda 2 .
Tar lite mer än ett dygn att åka från Genoa,den åker förm.och är framme i Tunis eftermiddan dan efter .
MEn sen får man räkna med förseningar osv.för det händer ofta :D

En liten anmärkning också , de flesta Tunisiska färjebolag har rabatterade priser till "europa tunisier"dvs.de som reser med dem.
Och de gånger(2 gånger)jag åkt med väninna som alla vi är sv.har vi fått betala samma pris som för europa tunisier .
Min väns man bokade resan hemifrån Sv.därför .
Men har kollat de "vanliga"priserna och det skiljer ej så mycket i priset då man reser från Fra.
MEN reser man från Tn.(bokar biljetten där och t.o.r.Tn./ Fr.)skiljer det en hel del ...

Det är en underbar upplevelse , vacker natur,fint och skönt :D att bila ner..
För man behöver verkligen bil i Tn.lättare att ta sig dit man vill.då det är dyrt att hyra bil ...
Men visst , det är en charm att åka på "vanlig"chater med då och då :wink:

isa*

Inlägg av isa* » 2007-10-21 23:24

det låter spännande att bila ner till Tunisien, tusen tack för alla detaljrika svar.

jag har dock inte bestämt mig ännu om det blir av för min del, funderar nämnligen kring olika alternativ, men tack för hjälpen!

Jossi
Flitig
Flitig

hur lång tid tar det?

Inlägg av Jossi » 2008-09-14 22:11

Hej!

Min kille åkte iväg med bil i torsdags till tunisien för första gången. Nån som vet hur lång tid resan tar? Dom kommer åka via Italien, men hur lång tid tar dom olika resvägarna?

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-15 16:47

Om han åkte i tor.så torde han vara framme redan :roll: eller ?
Sen beror det på hur han kör,är det flöer som kör eller bara han?
För oss har det tagit ca 3 dagar att ta oss ner dit.
Då har båten varit inräknad i denna restid o de har vart fler än 1 som kört.
MEN vet även en kille i vår bekantskap som brukar bila ner flera ggr.per år,han tar sv-fr.o även Italien på en dag.dvs.han har bokat båten till kvällen samma dag o startat fr.sv.(stlm.tidigt på nattkvisten/morgonen)o tagit båten sen till Tn.samma kväll.
Och ja...han e tunisier o kör därefter...
Det bästa e ju att boka båten över redan hemifrån så man vet när man bör åka..MEn nu e de ej riktigt högsäsong i Tn.men Ramadan så kan vara fullt på båtarna oxå då många tn.väljer att åka just denna tid...

Kör man normalt o bokat båt osv.räkna allafall med en 3-4 dagar...

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-09-15 17:37

hejsan!

Tack för svaret! Ja, jag tycker dom borde vara framme nu. Dom e ju ixå tunisier å kör ju därefter som du sa. :D men nu bokade dom ju inte båten i förväg, så det kan ju kanske försena det hela. Dom är 2 stycken som kör, från danmark. Hade hoppas att jag hörde nått idag, e ju nästan lite orolig. :roll:
Får väl hålla mig till tåls lite till.

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-16 10:41

De nog bara ge sig till tåls lite du :D
Men som du sa e de tunisier oxå o de kan ju ÄVEN ha den inställningen som "i morgon i morgon" som en del tun.brukar ha dock mer på hemmaplan inte då de e på väg men men u never know hihi...

Skriv svar