en liten fundering...

Skriv svar
Oz

en liten fundering...

Inlägg av Oz » 2007-11-29 19:16

läste precis på forumet för Turkiet och om hur mycket problem det verkar vara runt militärtjänstgöringen när killar därifrån vill söka uppehållstillstånd i sverige :(
Tänkte bara kolla om det är någon som vet hur det är i Tunisien? Om man inte har gjort militärtjänsten där, utan fätt uppskov av olika anledningar, riskerar man alltid att åka in då om man åker tillbaka till landet?? Hur funkar det?

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-11-29 19:40

Kan inte tala för alla, men min kille slapp militärtjänstgöringen för han studerade. Han riskerar inte att åka in senare heller, utan fick väl vad vi kallar frisedel.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-11-29 21:30

Det man kan få är en sk.frisedel av olika anledningar i Tun.
En tunisier kan få det tex.om han är gift med en från europa,bara han kan bevisa det,även om man studerar,arbetar osv.
Det har ibland "rider"på cafen,större städer mm.då de är ute och tar alla yngre som ser ut att vara i "rätt ålder"som borde vara i lumpen(som vi kallar det)och för dem dit.
Sen kan de bevisa att de gifta,jobbar eller dyl.så är det ok att slippa.
Men där gäller ej alla jobb som "garanti"att slippa , tex.en "strandkille"kommer att åka in ändå,då han bara jobbar på stranden och oftast utan kontrakt.Och alla de andra som arbetar utan kontrakt åker dit.
Oz,så jag vet ej riktigt hur det är med den fråga du nämnde,vi säger som så att den som fått uppskov och rest ur landet,kommer tillbaka till landet,KAN bli tagen in i militären.Om denne ej har en anledning att ej åka så ..
Och vi säger tex.om en tunisier har hållt sig undan från militären,dvs.fått kallelse på kallelse men ej inställt sig då denne skulle gjort det.Det syns då de kontrollerar detta och då blir det fängelse först sen lumpen.Ingen kul historia det :cry:
Detta är generellt vad som gäller i Tun.
Sen finns det undantag som alltid och "en väns sän"osv.som man säger i Tn.att alla bör ha en "axel"antingen i pengar (rik)eller högre uppsatta vänner/släkt.
Ett ex.på det är(trots att de ej hör till ämnet militär)ett par släktingar till min man bor i Sfax,fadern är typ rikspolischef(som vi kallar de i sv.) där.
Deras son kör som en idiot ibland rent ut sagt och slapp lumpen ,pgahans far var en "aktad person"och denna son har blivit stoppad ett x.antal gånger i Tn.i både sfax och utnför,tror ni han har betalt en enda dinar i böter ? Rätt gissat! Inte en millim...
Och det är många många tunisier som ej vill göra militärtjänstgöringen då den är mycket hård och inte som den vi har i Sv.Jämfört med Tn.så är det rena rama semestern att göra lumpen i Sv.
Så det är förståeligt att de är oroliga för det och ej vill göra den !

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-11-30 02:29

En bekant till mig har berättat om en tunisier som gifte sig i Sverige men stannade kvar illegalt efter visumtidens slut typ..de tog honom och blev tillbakaskickad direkt in bakom lås och bom ett tag och sen in i lumpen för den hade han inte gjort.

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-11-30 10:22

Håller med att som vanligt handlar det om vem man känner.... kontakter är viktiga i Tunisien.....

En som jag känner var illegalt i landet i några år, åkte tillbaka frivilligt men behövde inte göra någon värnplikt för han känner "rätt" personer o han är i rätt ålder o har blivit stoppad i Tunisien men det är bara att gå vidare.....

Oz

Inlägg av Oz » 2007-11-30 14:56

hemskt att det ska vara så, att det beror på vem man känner, men så är det ju tyvär på många ställen runt om i världen.
Min fråga gällde ju såklart min pojkvän. Han har bott utomlands i 10 år men blev i somras tillbaka skickad till Tunisien. Han ansöker om uppehållstillstånd igen för att komma och bo hos mig men han har varit orolig över att de ska komma och hämta honom innan det blir klart. Än så länge har ju det inte hänt och jag hoppas på att han får komma hit i februari. Men när vi gifter oss och sen åker och hälsar på i tunisien så borde det alltså inte vara några problem.
tack för all info!

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-11-30 15:15

Oz,i Tn.och på många många andra ställen så råder hierakin högt i kurs :cry: tråkigt men sant ..
Angående din pojkvän så kan han bli tagen in i "lumpen"i Tn.under tiden då han väntar på sitt tillstånd..Men vi får hoppas att det går bra då ni ej är gifta ännu..
En tanke slog mig då du skrev om honom,han hade bott i utlandet tidigare,
Nu vet inte jag anledningar till varför han blivvit hemskickad,men generellt så blir det svårare för honom att få ett tillstånd att komma till Sv.då han blivit tillbaka skickad en gång från ett annat land eller Sv.då du inte nämnde landet.
Det beror på varför han blivit hemskickad..
Du får gärna skriva till mig privat,då såna saker kan vara att man ej vill ta det med offentligheten ...tunsolen@hotmail.com

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-11-30 18:21

Det tog 8 mån för min man att få komma till sverige från de tog emot ansökan....

Sj'lvklart kan du maila mig oxå på heeriksson@hotmail.com
om du har funderingar.... gift mig med en tuniseier för 2½år sedan. Och har gått igenom allt o alla prövningar :D

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-11-30 23:34

För min man tog det 4,5mån.från det att han lämna in ansökan till att han kom till Sv. :D
Men de kanske beror på att vi gjorde båda intervjuverna i Tn.inte som sig bör i "normala"fall,jag i Sv.han i Tn.
Samma här,är gift med en från Tn.sedan flera år tillbaka :D och har hjälp en hel del tunisier med diverse saker som papper osv.till de som är i den processen,så lite har man "lärt "sig under årens gång :wink:

Oz

Inlägg av Oz » 2007-12-04 11:52

nu vet jag lite mer, tack.
ja:) och cappicio, jag har mailat er, det känns bra att få råd och höra hur andra som har varit med om liknande saker har gjort. Tack för att ni erbjöd det!
KRAM!

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-12-07 13:13

Vet inte om man får tipsa om andra forum här, men det är ju absolut inget reseforum, så jag chansar! (Ber om ursäkt till admin ifall man inte får...). Oz, jag kan tipsa dig om ett forum på http://www.sadiqa.se/forum . Det är ett forum för svenska kvinnor med män i muslimska länder. Många har varit med om det du nu går igenom och kan stötta och ge tips!

Jag har inte varit med om detta själv, eftersom min kille är svensk från födseln tack vare svensk mamma. :)

Kram, Sofia

Oz

Inlägg av Oz » 2007-12-07 16:00

tack för tipset Jozie!
Jag ska kolla upp det :D

sarahjmk

hallå

Inlägg av sarahjmk » 2008-01-24 15:27

capiccio och ja =), maila mig jättegärna på sarahjmk@gmail.com.

gifte mig själv i somras, med en tunisier, och bor for tillfället här (i tunisien), nästa steg är att vi flyttar till sverige. vill ha lite råd och tips, om inte annat; lite stöd och nån att dela erfarenheter med=P

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2008-01-24 18:04

det är kanske lättare om du mailar dina funderingar.... lättare att svara på frågor än att berätta något som kanske inte är intressant

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-01-24 23:24

"det är kanske lättare om du mailar dina funderingar.... lättare att svara på frågor än att berätta något som kanske inte är intressant" slut citat..

Väntar på ditt mail :D

Skriv svar