En investering i boende i Tunisien

Skriv svar
tunisianhome

En investering i boende i Tunisien

Inlägg av tunisianhome » 2007-12-17 09:34

Hej!

Efter min senaste resa till Tunisien har jag nu äntligen köpt ett boende (lägenhet) i detta fantastiska land. :D Jag hade efter ett antal resor till Hammamet och Sousse bestämt mig för den lilla staden Hergla, två mil norr om Sousse och den främsta anledningen är allt det som är på gång runt denna lilla pärla. Här byggs nu ny flyplats (klar 2009), ny marina (större än Hammamet Yasmine och Port El Kantaoui, ny mästerskapsbana i golf och lägenhetskomplex, villor m.m. Priserna ligger just nu på under 5 000 SEK/m2 :D vilket innebär att du kan få en tvårummare på 70 m2 för cirka 350 000 SEK. I huset där jag köpte finns all önskvärd lyx såsom kakel i badrum, marmorgolv, A/C i alla rummen, hiss, säkerhetsdörr, säkerhetsvakt 24 tim/dygn, balkong m.m. Huset är inflyttningsklart och jag åker självner i februari för att möblera lägenheten.

Köpprocessen är mycket enkel, jag blev själv mycket positivt överraskad.

Intresserad, hör av dig så berättar jag mer. Jag har även bilder.

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-12-17 11:07

Hmmm.
Som turist kan du inte äga något i tunisien vill jag minnas får äga max 49% om jag inte har helt fel

Sun&Sea
Flitig
Flitig

Inlägg av Sun&Sea » 2007-12-17 13:22

Det har jag också hört Cappicio! Är det inte detta området som det var en massa bluff med då folk lurats att betala in pengar och en svensk företagare häktades?? Just i Hergla var det också, det var ett bolag med en svensk och en tunisier och de hade inte alla papper och tillstånd i ordning?
Det låter ju lite skumt just därför att man som utlänning ändå bara får äga 49 %....

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2007-12-17 14:16

Jo det stämmer att det var just i Hergla som viva care hade en massa fuffens för sig. Tyvärr eftersom det är ett sådant underbart ställe....
Vi har vårat hus där som blev färdigt i somras

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-12-17 16:16

Hoppas att du inte har blivit lurad, Tunisianhome... men tyvärr har jag också hört det, att man som utlänning inte får äga mer än 49% av en fastighet.

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-12-17 20:15

Jozie skrev:Hoppas att du inte har blivit lurad, Tunisianhome... men tyvärr har jag också hört det, att man som utlänning inte får äga mer än 49% av en fastighet.
Förut har det inte varit möjligt för en utlänning att äga fastighet utan ett delaägarskap med tunisisk partner. Reglerna har på senare år luckrats upp. Idag finns möjlighet att förvärva och äga såväl lägenhet och hus samt mark för att bygga eget hus där du blir lagfaren ägaren till 100%. Undantag är mark som är inte är detaljplanerarad för bostadsbyggen och jordbruksmark.

eliza
Flitig
Flitig

Inlägg av eliza » 2007-12-18 09:08

Hmmm, jag undrar om inte Tunisianhome är mer försäljare än turist...???

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-12-18 09:50

Sousseannika, skönt att höra att reglerna har ändrats!! Och Tunisianhome, hoppas att du köpt av några andra än dessa Vivacare...

Jag har inte varit till Hergla vad jag vet, men jag har säkert passerat det 2004. Vore kul att åka dit och kika någon gång!

tunisianhome

Jag känner mig lugn i mitt köp

Inlägg av tunisianhome » 2007-12-18 21:01

Det är glädjande att det finns intresse för Tunisien och eftersom jag nu hade gjort min hemläxa innan köpet så visste jag vilka förutsättningar som gällde vid köp av bostad i Tunisien. Jag kan också meddela att även jag var i kontakt med Vivacare men konceptet lät inte trovärdigt så jag bestämde mig för att fixa det själv efter mycket efterforskning på nätet.

Jag kan gärna beskriva hur mitt köp gick till:
dag 1, Leta rätt på vad jag ville köpa
dag 2, Ta kontakt med mäklaren/byggherren och få ett kontraktsförslag
dag 3, Åka till kommunkontoret (motsv) och skriva under tre exemplar av köpekontraktet (ett för mig själv, ett för byggherren och ett för "guvernören i Hamman Sousse"

Jag la ner två timmar på steg 2 - 3, mycket enkel procedyr.

Jag delar upp betalningen på fyra tillfällen med ungefär lika stora belopp, detta fick jag själv bestämma och det står i kontraktet.

När jag har gjort första inbetalningen har jag tillgång till nyckel och kan åka ner och möblera lägenheten. Lagfarten (1 %) och betalning av stämplingsavgifter, advokatkostnader m.m. kostar för mig under 20 000 SEK och betalas i samband med att lagfarten är klar. Detta tar cirka 5 - 6 månader för icke tuniser.

Hoppas att detta är ett stöd för er som eventuellt har tankar på en fastighetsinvestering i Tunisien.

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-12-18 21:33

Ja det är inte enbart ett stöd...vi glädjs också med dig och tackar för att du delar med dig av dina positiva upplevelser. Ska bli mycket intressant att följa din och andras erfarenheter på samma tema framgent. Tunisien är verkligen På G, inte enbart inom turismen men den kan dra nytta av synergieffekterna från andra områden och vice versa. På senare tid har Tunisien av omvärlden vid flera tillfällen höjt sin så kallade ranking när det gäller ekonomin. Finns en hel del intressant att ta del av för den som vill följa landets utveckling.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-12-18 23:26

Skoj!! Jag funderar själv på att bosätta mig där nere, men lite längre söderut i Sfax/Kerkennah! Blir alltid så glad när jag hör om svenskar som bor/bosätter sig där!! :D

Grattis!!

sopranos33

Inlägg av sopranos33 » 2007-12-19 17:48

Det som skrämmer mig är att al-Qaida riktat in sig mer och mer på Nordafrika på senare tid.
Men deras hot får man ju tyvärr leva med nuförtiden.
Väldigt intressant med all info om köp etc. Blir verkligen sugen.

Men till al-Qaida vill jag säga, ge tusan i "vårt" Tunisien och alla andra länder på jorden!

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-12-21 11:42

Al Quaida hoppas man slippa se mer av i Tn.
Då de tror att det var den gruppen som låg bakom ett attentat emot en synagoga på Djerba 2002 där 10 tyska turister omkom.
Det kan ju ha varit indirekt emot judar och inte emot tunisier som de arrangerade attentatet,då det bor bara judar(arabiska)på den ön.
MEn samtidigt kan de vara tunisier också då de har emot judar sen långt tillbaka i tiden.Inte alla nu men många tunisier tänker väl lite negativt om judarna.

Men och köpa en bostad i Tn.skulle jag definitivt kunna tänka mig att göra och om det är så att dessa regler har ändrats så varför inte :D

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2007-12-21 12:48

Nej nej, det bor inte bara judar på Djerba, men det bor judar på djerba. Tror inte ens att de är i majoritet på ön?

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2007-12-22 23:59

Såg att det blivit fel i ordningen där Kan bli så ibland när man har massa annat att tänka på :oops:
Jul jul jul ....
Då det ska vara i "rätt"ordning.
"det bor judar bara (arabiska)på den ön."
Dvs.mestadels av judarna i Tn.bor på Djerba.

Och majoriteten på befolkningen på Djerba är inte judar,men de har blivit mer och mer med åren.
Då många araber,inte alla,ej gillar judar och då flyttar de istället för att bo kvar.

Får passa på att önska er alla travelpixare en
GOD JUL & GOTT NYTT !!!!

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2007-12-24 01:41

Rätt gissat Jozie..de är inte i majoritet. 1948 uppskattades antalet judar i Tunisien till 105 000. I omgångar har de tvingats fly, bla till Israel och Frankrike. Idag uppskattas antalet till cirka 3000 varv lite drygt 1000 är bosatt på Djerba som, enligt den tunisiska sajten citypopulation, har i runda slängar 130 000 invånare.

Ett litet ps..om rätt ska vara rätt så var det 21 människor som dog i attentatet, varav 14 tyskar (inte 10).

..och önskar också alla t-pixare en God Jul.. :D

sopranos33

Inlägg av sopranos33 » 2007-12-24 12:27

GOD JUL!

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2008-01-07 16:41

Sousseannika skrev:Rätt gissat Jozie..de är inte i majoritet. 1948 uppskattades antalet judar i Tunisien till 105 000. I omgångar har de tvingats fly, bla till Israel och Frankrike. Idag uppskattas antalet till cirka 3000 varv lite drygt 1000 är bosatt på Djerba som, enligt den tunisiska sajten citypopulation, har i runda slängar 130 000 invånare.

Ett litet ps..om rätt ska vara rätt så var det 21 människor som dog i attentatet, varav 14 tyskar (inte 10).

Tänkte väl.... :D Min pojkväns faster med familj har bott på Djerba i många år och enligt honom så är det "några judar" som bor på Djerba. Och 1000st av 130,000 är ju "några". :D

Dig kan man alltid lita på när det gäller att plocka fram fakta, Sousseannika!!

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-01-15 19:40

Jozie skrev:
Sousseannika skrev:Rätt gissat Jozie..de är inte i majoritet. 1948 uppskattades antalet judar i Tunisien till 105 000. I omgångar har de tvingats fly, bla till Israel och Frankrike. Idag uppskattas antalet till cirka 3000 varv lite drygt 1000 är bosatt på Djerba som, enligt den tunisiska sajten citypopulation, har i runda slängar 130 000 invånare.

Tänkte väl.... :D Min pojkväns faster med familj har bott på Djerba i många år och enligt honom så är det "några judar" som bor på Djerba. Och 1000st av 130,000 är ju "några". :D

Dig kan man alltid lita på när det gäller att plocka fram fakta, Sousseannika!!
,,,,,,Tack Jozie :D det är iofs en gammal ohejdad vana pga det jobb jag har..gräv där du står...nåväl, för de som ev missat Tunisianhomes inlägg under Boende och info om http://www.tunisianhome.com så kommer nedan en repris. (ang. VivaCare så finns ännu mer att berätta men det tar jag i ett annat sammanhang).

Jag var till Tunisianhomes lägenhet i förra veckan, träffade platschefen och kan intyga ovanstående. Mycket positivt, inte minst att svenskar nu får tillgång till sådan praktisk info enär det hittills saknas i den form många önskat. Ytterligare ett svenskt-tunisiskt samarbete har sjösatts, ett projekt i olivlundarna ovanför PEK och det jag har även besökt. Fler goda exempel på svenskar som är på g/har köpt och renoverat privatbostäder finns, bl.a så har jag besökt en kvinna som förvärvat ett objekt inne i Sousse medina där hon nu är i full färd med pietetsfull renovering samt påbyggnad av ett våningsplan. Ett norskt-tunisiskt samarbete är även på g. Mer info om ovanstående kommer framgent, bl.a i mina reportage.

Enligt en tunisisk fastighetsadvokat som jag pratat med så har de lättat på reglerna ytterligare i form av att det nu är möjligt att köpa mark klassad som jordbruksmark. Inte generellt och inte överallt men möjligheten finns. Han berättade även att vid en försäljning om du köpt fastighet i egenskap av privatperson, beskattas ev vinst med 15%, som företagare 35%. Och samma regler gäller där som i Sverige att man får tillgodoräkna sig de 5 senaste årens renoveringar. Obeservera att bara se detta som en allmän info, just din personliga beskattning är det Skatteverket i Sverige du ska vända dig till för att få exakt uppgifter vad som gäller, bl.a när det gäller fastighetsskatt samt avdrag för hushållsnära tjänster/tillsynsservice etc som du ev betalar för på plats.

Några tips och råd från andra som har såväl positiva som negativa erfarenheter är bl.a att alltid i alla lägen anlita en advokat vid planering inför och vid själva genomförande av köp/kontraktskrivning. Det är vi inte vana vid i Sverige men här är det A och O. Det gäller speciellt vid köp av objekt från privatperson. Advokaten är den som kan ta reda på att säljaren är lagfaren ägare med rätt att sälja. Att köpa av de stora etablerade byggherrarna som bl.a. marknadsför projekt i Le Refleximmobilier innebär ofta en logisitk där allt fungerar på de sätt som vi skandinavier är vana vid. Köpa mark och bygga själv? Se upp så inte en planerad vante blir en tummetott - finns fall där man i god tro köpt en normalstor tomt men servitut, krav på bandvägar etc har gjort att den plätt som blivit kvar till byggyta inte varit större än att den rymt en friggebod.. :(

Skriv svar