Vaccination????

Skriv svar
Innerjoin

Vaccination????

Inlägg av Innerjoin » 2008-01-28 17:03

Hur tänker ni som ska åka till Tunisien (eller andra länder), tar ni Havrix, Twinrix? Var i Turkiet för 3 år sedan, då vaccinerade vi inte oss....

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-01-28 20:41

Nu kan jag bara tala för mig själv :)
Och jaghar aldrig vaccinerat mig alls överhuvudtaget trots att jag varit där ett x.antal gånger :) i flera års tid..
Men vet att en del brukar göra det med just Havrix..
Har även varit i Turikiet och inte där heller vaxccinerat mig.
Min pappa var med dit också och han gjorde ej det.Sen har jag varit i Bulgarien även där ej vaccinerat mig..
Hade med min bror som resesällskap en gång ill Tun.och han har ej vaccinerat sig.
Han klarade sig.HAr även haft med mig syssters barn till Tn.och de har aldrig vaccinerat sig,den yngsta var då 5 år eller om det var 6.
Hon var med där i 2 mån.och råkade ej ut för något .
En gång har jag råkat ut för något i Tn.då jag fick salmonella,det var bland de första gångerna jag var där,
MEn efter det har jag klarat mig :D

Tror det beror på lite vad man har för slags mage också,en som tål mycket klarar det ju bättre :D

Så det är lite upp til var o en hur ma nvill göra..

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-01-28 22:25

ja :) skrev: Tror det beror på lite vad man har för slags mage också,en som tål mycket klarar det ju bättre :D

Så det är lite upp til var o en hur ma nvill göra..

Jag tror att Innerjoin nog har annat än regelrätt magsjuka i tankarna?
Vaccinering med Twinrix eller Havrix gör man som skydd mot hepatitvirus som orsakar inflammation i levern och kan leda tilt att man får gulsot. Twinrix skyddar mot hepatit A och B, Havrix mot B.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2008-01-30 14:15

Havrix skyddar väl bara mot hepatit A om jag inte minns fel? För mig känns det självklart att vaccinera sig när möjligheten finns. Visst, man kanske klarar sig trettio gånger, men den trettioförsta åker man dit. Verkligen inte värt det tycker jag...

När jag tog Havrix så snackades det inte om Twinrix, så jag ska kolla upp det och vaccinera mig. Kan säga att jag gladeligen skulle vaccinera mig mot Hepatit C också, om det nu gick....

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-01-30 14:53

Jozie skrev:Havrix skyddar väl bara mot hepatit A om jag inte minns fel? För mig känns det självklart att vaccinera sig när möjligheten finns. Visst, man kanske klarar sig trettio gånger, men den trettioförsta åker man dit. Verkligen inte värt det tycker jag...

När jag tog Havrix så snackades det inte om Twinrix, så jag ska kolla upp det och vaccinera mig. Kan säga att jag gladeligen skulle vaccinera mig mot Hepatit C också, om det nu gick....

Oops..jag har slarvat och skrivit fel, bra att du uppmärksammade Sofia! Du har rätt - Havrix skyddar mot hepatit A.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-01-30 21:48

"Jag tror att Innerjoin nog har annat än regelrätt magsjuka i tankarna? "

Jo det tror jag med :D
Men magsjuka är nog en bland den vanligaste åkomman man drabbas av i Tunisien tror jag ...Därför skrev jag just om vilken slags mage man har osv. :D

Oz

Inlägg av Oz » 2008-01-30 23:23

jag tror att det är bra att ha en grundvaccination som havrix eller trinvix. Kanske inte just för Tunisien men det skadar aldrig och en annan gång kanske det är ett annat land man reser till. tar du dessa så har du ett skydd för hela livet.

När jag har rest till Tunisien så har jag bara druckit dukoral mot magsjuka och jag har mått bra varje gång. Men sen har jag redan det mesta i vaccinatinsväg redan då jag har varit på långresa i andra länder och jobbat inom sjukvård och med gatubarn.

AT
Superflitig
Superflitig

Inlägg av AT » 2008-02-01 20:10

Hej!

För mig var det självklart att se till att vi alla i familjen blev vaccinerade.
Första gången till Tunisien körde vi Gammalglobelin (inte rätt stavat) och i våras tog vi Epaxal mot Hepatit A (vi ska ta samma vaccination igen nu till våren för skydd i 20 år).

Hälsningar

AT

Skriv svar