SAKNAS JA... VAD ?

Skriv svar
ja :)
Bofast
Bofast

SAKNAS JA... VAD ?

Inlägg av ja :) » 2008-01-30 21:53

Hej!
Tänkte jag startar den här tråden så får ni alla som varit i Tn.eller är på g.dit fylla på.
Är lite nyfiken på en sak som jag vill undersöka här på forumet :D
JAg undrar vad alla ni som varit i Tn.en eller fler gånger saknar då ni är där??
Och de som ska åka dit första gången vet ju ej vad som saknas,men där kan ni berätta vad ni skulle önska fanns :D

I båda fallen så kan det vara vad som helst,ja kanske inte rent vatten,men som turist...
Själv kan jag sakna svenskt kaffe : )
Kanske låter lie dumt men det är något jag sankat.Tun.kaffe är underbart gott då man får riktigt sådant ej turistanpassat,men svenkst kaffe är ändå så gott :D
Min syster saknade salta sillar :) :) då hon var där en längre tid hihi...
Trots att hon hade med sig ett helt gäng med sånt då vi for dit,men men de tog slut sen :cry:

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2008-01-31 10:09

Jag saknar hårdbröd o lätta. Brukar släpa med mig det då smöret där är sådant man steker i tycker jag

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-01-31 18:09

Kaviar - randig rutig fyrkantig eller i vilken form och smak som helst. Jag har så svårt att äta ägg utan kaviar, salt är liksom inget alternativ, och glömmer alltid att ta med mig i det svenska "nödkit" som inte är så omfattande: IKEA värmeljus och disktrasor, vanliga hederliga disktrasor ni vet de där gula, blå, rosa, och gröna, alternativ Wettex. Cappiccio - finns de i Sousse?

feliice
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av feliice » 2008-01-31 18:31

Har aldrig varit där men bott i turkiet en längre tid, och svenskt SMÖR som faktiskt smakar något, även svenskt ost, med SMAK ! Lösgodis ! :) Kalles randiga är ett måste ... även skinkost på tub ! Svenska kryddor ..

Men man anpassar sig ganska bra och med lite fantasi kan man göra ganska mke svenskt ändå !

Vi bakade kanelbullar för två veckor sedan MUMS ! :)

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-01-31 21:51

"disktrasor, vanliga hederliga disktrasor ni vet de där gula, blå, rosa, och gröna, alternativ Wettex. Cappiccio - finns de i Sousse?"
Nu var det väl inte mig du riktade frågan till :)
Men disktrasor finns i Sousse.
Om man minns och köpa dem så,jag glömde de massor med gånger då jag handlade :(

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-01-31 22:04

ja :) skrev:"disktrasor, vanliga hederliga disktrasor ni vet de där gula, blå, rosa, och gröna, alternativ Wettex. Cappiccio - finns de i Sousse?"
Nu var det väl inte mig du riktade frågan till :)
Men disktrasor finns i Sousse.
Om man minns och köpa dem så,jag glömde de massor med gånger då jag handlade :(
Hej! jo jag vet att disktrasor finns och har köpt också men bara hittat såna där mindre styvare mörkt grön eller orange ungefär som baksidan på en vanlig scothbrite fast mycket tunnare. De funkar men har inte lika bra uppsugningsförmåga som de andra. Ash, vilket jätteproblem va? Fniss.. :lol:

Nicki
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Nicki » 2008-01-31 23:23

Måste bara ha med mig ett ordentligt lager saltgodis!!!
Dessutom ett godare sätt att återställa saltbalansen än att salta på maten!

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2008-02-01 09:08

Jag vet inte om det finns i sousse... Jag håller till i Tunis där har vi dom där tunna disktrasorna bara... men jag håller med att dom är värdelös.....

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2008-02-04 13:26

I Sfax finns det både såna "diskdukar" (som jag gillar, stil wettex) plus såna jättetunna som jag tror heter nåt liknande som Chiffoné här i sverige (mamma hade alltid såna). Vi brukar köpa diskdukar, dom är bäst tycker jag.

Köpte också Wileda mopp och tillhörande hink sist jag var nere. Gick på en 15-20 dinar totalt. Jättebilligt om man jämför med priserna i Sverige på samma vara.

Om jag bodde där nere så skulle jag sakna svenska böcker, scrapbookingmaterial, bland annat.

isse

Inlägg av isse » 2008-02-06 00:01

Bra tråd.
Vi har varit där 2ggr för många år sedan och det som vi saknade mest var
"en vecka till" eller "2 veckor till" maten va sjukt god,helt pööfekt.
Stranden är ju helt fantastisk.
Shoppingen var bra,då iaf,vet ej nu.
Gillade folket,trevliga och tillmötesgående.
MEN vi åkte kamel å det va katastrof,dom hade ett lager med knutna rep precis som en sorts ryamatta men den va gjord av balasnöre, jag som är man fick min första och enda mens där,inte ba fö umpan. :lol:

Skogalen
Flitig
Flitig

Inlägg av Skogalen » 2008-02-18 13:02

Jag kunde sakna rejält bröd. Det enda som vi såg och som serverades överallt var dessa eviga baguetter, vitt bröd med hård skorpa. Som fantast av grovt bröd var det inte såå fantastiskt efter 15 dagar med baguetterna.
Vi hade med oss knäckebröd men det kom tyvärr silverfiskar i paketet så det hade vi inte mycket för... haha... :D
Det kanske finns grovbröd i bagerier men vi såg inget iaf...

pearlie

Inlägg av pearlie » 2008-02-21 21:59

ja, det grova brödet saknade jag också.....det kanske finns i vanliga affärer och så, men när man kommer som turist och bor på ett hotell som har all inclusive så bjuds det bara på vita, tråkiga baguetter. Och visst, det är gott första dagen men sedan börjar man tröttna på det. Vårt hotell hade faktiskt också ett slags mörkt bröd. Men det var stenhårt, nästan som knäckebröd, och ramlade isär så fort man tog i det, inget vidare med andra ord.
:?
Nej grovt bröd ska det vara, och dessa vita baguetter lägger sig bara som en degklump i magen och det står man sig inte länge på.

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2008-02-22 12:53

Jag såg grovt bröd för första gången i april 2007. Då var jag i Sfax, så jag vet inte hur det är i övriga städer/orter. Vi var på restaurang och tillsammans med de sedvanliga ljusa baguetterna, så låg även grov baguette. Jag var där igen i både november och december, och då var jag in på bagerier fler gånger. Det fanns flera varianter av grovt bröd, men inget sådant riktigt mörkt som man kan köpa här hemma. Men om man bor där så är det ju inget problem att baka eget bröd om man vill det (fast bröd är verkligen tokbilligt att köpa).

pearlie

Inlägg av pearlie » 2008-02-22 13:41

Vad bra, då finns det iaf grovt bröd att få tag på. Bra att veta när man ska dit igen :D Då kanske man inte behöver packa resväskan full med grovt bröd :wink: Om inte hotellet kan fixa det så kan man iaf köpa själv då.

Skriv svar