hur mycket ger jag i dricks?

Skriv svar
pearlie

hur mycket ger jag i dricks?

Inlägg av pearlie » 2008-02-22 13:53

Ska ner till tunisien nu till sommaren igen. Var där förra året med familjen då föräldrarna skötte det mesta, men ska nu åka med en kompis. Eftersom mina föräldrar inte är så beresta och erfarna så tänkte jag att jag frågar här istället.
Vi bor på hotell nesrine som har all inclusive. Har förstått att det är bättre att ge dricks i restaurangen allt eftersom, istället för att ge allt i slutet, för då får man bättre service. Men hur mycket ska man ge i dricks om man nu ger varje dag? Vad är lagom?
Kanske lite konstig fråga men det är det enda jag undrar inför resan just nu :) Tacksam för svar.

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-02-22 17:11

Bra idé att ni tänker ge från början i stället för vid avresan. Jag har inte varit på Nesrine men på "mitt" hotell i Sousse har jag ett bra förhållande till städ-, bar- o restaurangpersonalen, jag hälsar alltid när jag möter dom i korridorerna etc och dom på mig. Varje morgon lägger jag lite småmynt på sängen, ibland även godis om jag har nåt, typ chokladbitar. När jag åker lämnar jag det som är över av schampoo, duschcremer, IKEA-värmeljus etc. Blir alltid väl bemött själv och ser att de lägger manken till vid städningen. Mat, ca 10% på notan och alltid några småmynt till baren vid varje beställning. Om jag inte ger dricks så vet de att det då beror på att jag är tillfälligt utan. Titt som tätt händer det att jag blir bjuden utan att behöva betala alls. Hoppas ni får en angenäm resa!

pearlie

Inlägg av pearlie » 2008-02-22 21:23

Aa vi läste någonstans att det var några som gjort det och tyckte att det verkade som en bra idé. Man får väl lägga lite allt eftersom beroende på hur mycket småpengar man har. Det blir ju lite svårt att ge dem i restaurangen 10% av notan eftersom det är all inclusive, men om man ger lite småpengar som man har över så är ju det alltid något. Fräckt att lägga godis, schampoo och sånt, det uppskattar de säkert :)
Tack för svaret förresten:D

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2008-02-22 22:21

Ja, att jag angav 10% var mer som ett allmänt tips, och hoppas ni tar tillfället i akt att äta utanför hotellet nån kväll, t.ex. ett mindre ställe där ni ser tunisier själva äta. Måhända att inte det finns öl eller vin till maten där men maten är billig och god. Konceptet med all in clusive är väldigt bekvämt men innebär att pengarna hamnar i en mans plånbok...
Tunisier brukar uppskatta alla gåvor, hur än små de än tycks vara, ett hjärtligt leende och ett vänligt ord räcker långt. Importerade varor, t.ex. choklad är en bra grej. Jag brukar köpa en sån där påse med små dajmbitar. Men inte lösgodis typ sega råttor etc eftersom det innehåller gelatin - kommer från gris - vilket muslimer inte äter. Städerskorna har förmodligen egna barn, roliga pennor och små anteckningsblock gilllas skarpt. Och att whiskey och Absolut Vodka står högt i kurs bland männen behövs väl knappast sägas... :lol:

pearlie

Inlägg av pearlie » 2008-02-23 00:07

Ja äta utanför hotellet gör vi nog säkert, eftersom man lätt tröttnar på hotellmaten och vi ska vara där i två veckor :)
Sen är ju jag väldigt kräsen, men det skulle vara roligt att gå på nån restaurang som inte är så "turistanpassad" och prova på någon rätt som är typisk tunisisk. Du har inget tips på någon sådan i hammamet?
Och det där med choklad och godis ska jag tänka på när vi åker så får man se om det uppskattas :)
hehe, whiskey och vodka, det kan jag tänka mig. Funkar även fint här hemma ju :lol:

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

!

Inlägg av Sousseannika » 2008-02-23 00:42

..tyvärr inte så här på rak arm eftersom jag hör hemma i Sousse men jag har ätit gott och billigt där på flera mindre ställen men minns inte namnen. Det poppar säkert upp nåt från nån annan här så småningom alt att du söker igenom tidigare inlägg..
Om ni besöker Yasmine Hammamet så kan jag i alla fall rekommendera två ställen med bra klass på maten , det ena är The View som ägs och drivs av engelsmän samt Pomodoro som ligger på vänster sida i slutet av strandpromenaden. Bon apetit!

pearlie

Inlägg av pearlie » 2008-02-23 11:25

Tack så mycket för tipsen :)

Skriv svar