Ramadan

Skriv svar
Ninnnna

Ramadan

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-04 09:55

Hej alla!!Jag o ett par till åker på onsdag.Vi undrar över affärena som säljer alkohol,är dom helt stängda nu för turister eller hur är det,läser olika.Vad jag längtar dit igen ska bli så härligt.Mvh Ninna :D

Fru couscous
Flitig
Flitig

Ramadan

Inlägg av Fru couscous » 2008-09-04 12:11

8)
Är nyss hemkommen från Djerba o Ramadan började ju i måndags (1/9).
Den kvällen var det nästan inga affärer som hade öppet bara cafèer och
restauranger.
Tror inte att de affärer som säljer alkohol har öppet,kanske är det klokt att
"ladda upp" lite på taxfree innan avresa.
Dessutom kostade en flaska ordinär whisky ca 650 sek på Djerba.
Kanske är det annorlunda på större turistorter så som Hammamet o Sousse.
Ha en bra resa!!

Ninnnna

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-04 12:45

Hej igen!!Vi ska till Port el Kantaoui ..Men vi handlar ju på taxfreen på flygplatsen o det är ju inte så mycket man får ta med..Och jag vet inteens om man kan handla mera eller hur det är,om man nu ll chansa i tullen..Och på semester vill man ju kanske ta lite extra typ*S*.Ja att den importerade spriten e dyr det vet jag sen sist..Hur varmt hade ni??

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-05 17:01

Affärer i Tn. på turistorterna har öppet och de "bolag" man handlar på har öppet så problem med drickat får ni ej :)
Sedan att handla i taxfree plus på flyget ner o handlla mer än tillåtet torde ej vara ngr.problem .
För i Tn.tullen så är det sällan de stoppar turister,tunisier är en annan sak de stoppas väldigt mkt.men turister icke :wink:
Visst händer det men sällan så nog skulle jag chansa om jag var ni.
Har själv aldrig blivit stoppad trots ett x.antal ggr.s resordit under flera år.
Jo om jag o min man (tunisier)ar gått tillsammans genom tullen då men inte då jag gått själv.
Sen finns även en typ taxfree i Mir ankomsthallen vid bagagehanteringen där man väntar på sitt bagage en affär man kan handla det sista om om man kommer på ngt.sådär i sista minuten :D

Så chansa ni de tycker jag absolut!!

helen

Inlägg av helen » 2008-09-05 18:47

Sysembolaget har öppet till kl 19 i marinan Kantaoui, skulle de ha stängt, gå till höger runt butiken, där kan ni köpa från en lucka. Importsprit é dyrt, absolut ca 500 sek rysk vodka billigt ca 100 kr. lokalt öl ca 5 kr flaskan och tunisiska viner kan rekomenderas, varierande priser mellan15-60 kr. Ha en riktigt bra resa, gillar ni karaoke sväng förbi O,Connors på Dreams beach utanför Kantaoui, (ca 10 kr med taxi), där håller jag till.

/Laila Helén

Ninnnna

Perfekt

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-06 19:26

helen skrev:Sysembolaget har öppet till kl 19 i marinan Kantaoui, skulle de ha stängt, gå till höger runt butiken, där kan ni köpa från en lucka. Importsprit é dyrt, absolut ca 500 sek rysk vodka billigt ca 100 kr. lokalt öl ca 5 kr flaskan och tunisiska viner kan rekomenderas, varierande priser mellan15-60 kr. Ha en riktigt bra resa, gillar ni karaoke sväng förbi O,Connors på Dreams beach utanför Kantaoui, (ca 10 kr med taxi), där håller jag till.

/Laila Helén
Hej igen!!Ja det är högst troligt att vi gör.Bra då behöver vi inte oroa oss för bärsen *S*Mvh Ninna

Ninnnna

Tack

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-06 19:27

:lol: Tack för alla bra svar!!Mvh Ninna

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-07 13:23

Sen har ni ju ej lång väg till Sousse heller om det skulle vara stängt i Kantaoui :wink:
Taxi går på ca 3-3,5 dinar men ta ej "fixed price"taxi då de gärna vill göra upp om priset i förväg,brukar oftast sluta på 5 dinar..
Be om taxameter o e den "trasig"så hoppa ur o ta en annan då det är ett mkt.vanligt knep de kör med!!
Jag lovar den börjar funka igen :wink:

"Bolaget"hittar ni vid supermarket nära hotell Nejma säg tll taxin att ni ska till General Magasin.
Annars tar ni taxin till cafe Pyramid där ni hoppar av o tar gatan lite snett mot vä.från Kantaoui hållet gå på den ett par 100m.så kommer ni fram till en rondell,där fortsätter ni snett til vä.igenhåll er på vä.sida.(inte precis mot havet)en pararell gata mot havsgata så finner ni efter en uttagsautomat detta supermarket..
Gå en tr.ne in i affären längst till vä.inne i butiken finns detta "bolag"en liten avdelning för sig själv.

Så ej ha bärs på semestern behöver ni ej oroa er för :wink:

Ninnnna

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-07 14:30

ja :) skrev:Sen har ni ju ej lång väg till Sousse heller om det skulle vara stängt i Kantaoui :wink:
Taxi går på ca 3-3,5 dinar men ta ej "fixed price"taxi då de gärna vill göra upp om priset i förväg,brukar oftast sluta på 5 dinar..
Be om taxameter o e den "trasig"så hoppa ur o ta en annan då det är ett mkt.vanligt knep de kör med!!
Jag lovar den börjar funka igen :wink:

"Bolaget"hittar ni vid supermarket nära hotell Nejma säg tll taxin att ni ska till General Magasin.
Annars tar ni taxin till cafe Pyramid där ni hoppar av o tar gatan lite snett mot vä.från Kantaoui hållet gå på den ett par 100m.så kommer ni fram till en rondell,där fortsätter ni snett til vä.igenhåll er på vä.sida.(inte precis mot havet)en pararell gata mot havsgata så finner ni efter en uttagsautomat detta supermarket..
Gå en tr.ne in i affären längst till vä.inne i butiken finns detta "bolag"en liten avdelning för sig själv.

Så ej ha bärs på semestern behöver ni ej oroa er för :wink:

Det låter bra det*S*man kan nästan tro att det ända vi ska göra är att dricka hahahhah men så är inte fallet..Ohhhh vad jag längtar nu,snart onsdag:)..Tack för all upplysning,kanon:)

Ninnnna

Hur långt

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-07 14:33

Hur långt är det från Kantaoui till Sousse??Mvh Ninna

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-07 15:53

Avståndet är ett par km.mellan Kantaoui.Sousse.
Så långt e de icke! Man kan även välja att gå denna sträcka om man vill,de rätt nice man sere en del då,sen har ni cafer,rest.mm.på vägen till Sousse om man blir sugen på något :wink:
Under rusningsti8den tar taxin ca en halvtimme då det är mkt.trafik på den vägen men annars normalt tar det ca 15 min.om ens de ,de kör lite annorlunda än här i Sv.dvs en sv.skulle nog kalla det som galningar men de får man ta med en klackspark..då de e så utomlands närapå överallt :)

trixie123

ramadan

Inlägg av trixie123 » 2008-09-12 07:35

vi var i tunisien sousse i förra året under ramadan då gick det inte att köpa alkohol på magazin general och dom andra stora varuhusen. utan vi fick skjuts av en taxichafför till port el kantau efter djurparken gick man till höger och in i nån liten gränd men det var inte innanför murarna. ni har rätt om spritpriserna skyhöga och beställer man drink någonstans så är det oftast deras inhämska dadelbrännvin och max 2 cl.

Ninnnna

Inlägg av Ninnnna » 2008-09-24 18:54

:D Har nu varit i Tunisien en vecka..Hittade till systembolaget också som var öppet i marinan Kantaoui.Pratade runt med flera Tunisier ju om detta med ramadan o att inte få äta o dricka vatten ens,men de mena på att de måste dricka när dom jobbar hårt även om det är i smyg,många smygrökte och käka.Och så mena de på att det blir nya generationer o att det inte följs lika hårt,men att de äldre är mera hårda på det,de trodde att det inte kommer att vara lika hårt i framtiden.Men jag älskar Tunisien ett så härligt land kommer garanterat att åka igen fast då minst 14 dar.De är nästan alltid trevliga var man än är,gästvänliga.Och visst man kan tycka att deras tjat blir jobbigt,köp här o köp o köp.Men har man insett det så är det bara att tacka nej och gå.Det är ju deras sätt att tjäna pengar.Många som går på stranden o säljer är absolut inte där för de är fattiga eller så,många gör det för nöjes skull,prata med ett antal av dom o dom kallade det som typ sommarjobb o sen hade de vanliga jobb oxå..Men det finns säkert dom som behöver varje krona oxå.. :lol:

Melegim

Inlägg av Melegim » 2008-09-26 00:19

Någon som vet när ramadan slutar i år?

Panika
Flitig
Flitig

Inlägg av Panika » 2008-09-26 15:38

Idag, om jag förstått det hela rätt.

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-26 17:28

Den slutar på sön.sista dagen för Ramadan. :D
Sen vet jag ej riktigt i Tn.MEn min man är från Tn.och fastar enligt "den Tn.ramadan"men i Sv.så torde vara samma dag i Tn.som i Sv.då han kollade med Tn.när det började o började samma dag i Sv.som de :D
MEN de kan skilja lite på dag till dag beroende på var i världen ma befinner sig....

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-09-29 21:10

Färska uppgifter från Tn.
Eid,slut på Ramadan är i morgon :D
Det skiljer sig dock lite beroende på vilket land man bor i men Tn.s är slut i morgon :D
Eid mabrouk!!!

Skriv svar