djerba

Skriv svar
PS

djerba

Inlägg av PS » 2008-09-11 18:31

Hej
åker med familen till djerba sun cubnu på tisdag
är det någon mer som skall dit , eller som har varit där och kan berätta lite om stället

Ps :D

Panika
Flitig
Flitig

Inlägg av Panika » 2008-09-17 10:55

Hej!
Vi kom hem från Sun Club igår.
Det känns som att jag vill vara lite försiktig i mitt svar till dig.
Jag hade höga förväntningar innan jag åkte - första gången All Inclusive för mig - och jag blev besviken...
Vet inte riktigt hur uppriktig du vill att jag ska vara i mitt svar...
Vill du veta?

mammis-73

Djerba sun club!! Vill veta!

Inlägg av mammis-73 » 2008-09-18 15:03

Hej!

Jag ska också iväg till djerba för andra gången men första gången på detta hotell! Vi åker med fem barn i olika åldrar den 21.10, jag vill veta allt!
Vad trist att det inte var bra.... berätta är du snäll.
Mvh/ Mammis-73

Panika
Flitig
Flitig

Inlägg av Panika » 2008-09-24 08:01

Ja du...
Jag har också varit på Djerba innan. Bodde på Abir.

Denna resan fick jag i present - och valde Sun Club, av blyghet, då det är trestjärnigt.
Ser så fantastiskt ut, och ja, poolområdena är det. Man kan ligga där utan att ha musiken och allt det där i ansiktet.

1. AI-vinet var odrickbart. Rödvin som smakade aceton, rosé - nån dålig
mjöd.
Tunisien som har så goda viner!!! Ofattbart att ägaren vill visa en så dålig
produkt för så många människor!
2. Ingen glass att köpa till barnen på området.
Serverades dock i små plastmuggar mellan halv fyra och halv fem i
restaurangen. Finns i en liten affär till höger vid strandut/ingången, på
vänster sida. Annars ut genom huvudingången, över vägen till vänster...
3. Kaffe. Finns i restaurangen till frukost, annars längst inne i
huvudyggnaden = väldigt långt att gå vid lunchen etc. Enda stället på
området som har det...
Dessutom relativt odrickbart.
4. Plastmuggar, plastmuggar, plastmuggar...Hela dagarna serveras man i
engångsplastmuggar...Cola, vatten, sprite och fanta samt de tre safterna.
900 personer. Skulle hämta AI-coctail: plastmugg.
Det går även en man och plockar upp ett antal, för att sedan bära dem till
köket?
5. Strandbaren. Samma som ovan. Vatten, sprite, cola och fanta. I
plastmuggar. Ingenting annat.
Lyckligtvis har hotellet till vänster, som också är trestjärnigt, en fantastisk
bar =) Där kan man köpa kaffe, snacks och allt vad man vill.
6. Köket. Lunchrestaurangen vid poolen ska ha cred; De serverade varje dag
nybakad pizza, pommes och kött, till barnen (och oss också, om vi ville)
När man ser samma pasta återkomma i olika former dag efter dag (kokt till lunch, stekt till middag, sallad lunch dagen efter, för att sedan bli till gratäng) så förstår man varför det är så lång kö till doktorn...För det var det. Varje dag. Tre av fyra av oss blev magsjuka, en fick gå till läkaren, som inte pratar ett ord engelska. Sprutor varje morgon i fyra dagar. Vet fortfarande idag inte varför. Ingen i receptionen dagtid ville följa med och översätta.
Min stora dotter, som idag ännu inte blivit bra i magen, ska och göra prover idag.

Kommer mera.
Jag älskar Djerba, men kommer att åka ospec. nästa år - då hamnar jag på ett hotell som definitivt är mer prisvärt ;)

mammis-73

sun club mera frågor...

Inlägg av mammis-73 » 2008-09-25 11:17

Hej! Men fy det låter inge vidare.... var det inte någon bra mat i buffe restaurangen då? fanns det inget typiskt tunisiskt som cous-cous, olika röror fisk ? kött? mm.
fy för mag sjuka... hade ni tagit något innan? Jag brukar köra med apotekets mag tabletter som man tillför bakterier, brukar funka.

Tråkigt med vinet dom har ju deras " magon" som är så gott, fanns det ingen öl??? kunde man beställa in vin eller öl och betala då?
Trist att inte kunna få sig ett glas gott vin!
Får väl ta en taxi till apotekaren... hette det magasin general? eller minns jag fel?

Vi längtar jätte mkt, hade en kanon semester förra gången ( 2år sedan) bodde då enkelt på hotell dar taufik i 2v som bara har 2+ men vi var jätte nöjda, väldigt trevligt och gemytligt hotell, helt okoch varierande mat på hotellet, dock lite tråkigt med bara 1 pool. Nu har vi dessutom fått fler barn så vi ville ha lite bättre pool område, kanske mer skoj för barnen.
Tyckte sun club var prisvärt och har dessutom fått med oss vänner med barn, så vill verkligen inte bli missnöjd....

Fanns det några aktiviteter för äldre barn??
Vart är närmast att ta ut pengar ?

Tacksam för svar och tips

Panika
Flitig
Flitig

Inlägg av Panika » 2008-09-26 16:14

Jag har med mig 7 flaskor vin hem =)
Dom köper man på Al Jazira.
Jag kan inte för mitt liv förstå, hur de kan servera den skit de kallade vin, när de har så goda - som t ex. Magon...
Öl (i glas!) längst in i hörnet i huvudbyggnaden, där ni också kan få Thibarine och Bocha - serverat i plastmugg, med saft...
Helt absurd upplevelse...
Jo, givetvis kunde man beställa och betala, och billigt var det inte, inte ens i Djerba mått räknat - men det kändes lite som att det borde redan vara betalt, AI...
Jag kände inte för att sponsra den hotellägaren med det...

Jo, allt är buffé - en del köttgrytor var ok.
Alldeles för mycket pasta för att vara Tunisien.
Fisken fanns där, men jag är kock...och åt den därför där jag vet att den är väl tillagad - alltså inte på hotellet.
Mycket småplock - men inte antydan till vattenmelon på en vecka...vilket känns märkligt på Djerba...
Det var väldigt lite variaton på maten.
Vi åt ute tre kvällar av sex.

Jag älskar chili, så jag åt mycket harissa och chilifrukter vid varje måltid. Tyvärr hjälpte inte det...mot magen.
Apotek heter Pharmacia. Pulvret man ska dricka tre gånger om dagen heter Smecta, och kostar 4.500 tdn på apoteket och 40 tdn hos hotelldoktorn...

Min stora dotter är bartender - hon var med - och de testade barerna en kväll...
Cocosmjölk i Moijto...Cocosmjök i alla drinkar utom rom o cola...t o m i coctailsen...som inte var billiga...

Där är en barnklubb, där de pratar franska, lite tyska och lite tjeckiska...
Minidisko 20.30 varje kväll. Och lekplats.

Jag såg också så fram mot att komma tillbaka till Djerba, och hade höga förväntningar på hotellet. Prisvärt och allt. Såg underbart ut. Lovade mycket.
Men tyvärr - och jag lovar att jag är ledsen, så var det inte prisvärt.
Jag gjorde av med mer pengar denna gången, på en vecka än vad jag gjorde av med på två förra året...men köpte färre souvenirer...

Lunchen på poolrestaurangen är som sagt helt ok. Poolerna likaså.
Och hitta fort till strandbaren på hotellet till vänster om SC nere på stranden - Där har ni drömservice, vin, drinkar, KAFFE - ja, precis som det ska vara helt enkelt =)

Nästa år - för vi åker tillbaka =) - så åker vi ospec.
Då vet vi var vi hamnar och det kommer att vara värt varenda krona =)

PS

Inlägg av PS » 2008-09-30 16:22

Har just kommit hem kan bara hålla med dig . pratade med en del svenskar på hotellet dom var oxå jättebesvikna ,
som det känns nu blir det aldrig mer tn för oss

Panika
Flitig
Flitig

Inlägg av Panika » 2008-09-30 20:09

PS skrev:Har just kommit hem kan bara hålla med dig . pratade med en del svenskar på hotellet dom var oxå jättebesvikna ,
som det känns nu blir det aldrig mer tn för oss
Aldrig mer Sun Club, säger jag - Men Djerba, definitivt!
Ospec. eller flygstol.

Men ja, det är märkligt att bland alla hotell där, så väljer Apollo att använda just det hotellet...Väldigt konstigt...

mammis-73

Men va trist...

Inlägg av mammis-73 » 2008-10-03 14:18

Men vad tråkigt att alla var missnöjda, hur var rummen då?? Ha ha !
Vet inte vad jag ska tycka och tänka är ju bara att " gilla"läget, känns trist när jag " Lurat "med en till familj.
Skulle visst bokat samma hotell som sist ? En undran var någon pool uppvärmd? Finns det inomhus pool? Har läst det på någon utlänsk sida...
Jag hoppas ialla fall att vädret är med oss då det är det absolut viktigaste för mig :D Berätta gärna mer.... LER

bläckvard

djerba

Inlägg av bläckvard » 2008-10-18 21:23

Men vad ledsamt att läsa allt gnäll, vad apa tror ni när ni åker på en charter till Tunisien, resan kostar säkert som en årslön för en tunisier o så har ni mage o klaga på att gratisvinet serveras i platsglas, skärpning!!!
Innan min familj åkte till Hammamet var det en glad en som skrev ned hela hotellet här forumet, maten var oätlig, servicen dålig, knarklangare antastade barnen på gatorna. Vilket idiot svammel. Absolut vackert land, underbar mat etc. Men man får ju faktiskt tänka på att det är en enorm skillnad på standarden i Sverige och i ett afrikanskt land. O självklart får man ju vad man betalar för. Åk i stället med öppet sinne utan att vara en gnäll-svensson så ska ni se att en semester i Tunisien blir en underbar upplevelse.

Panika
Flitig
Flitig

Inlägg av Panika » 2008-10-19 08:24

Jag klagar inte på Tunisien - Det var hotellet som inte levde upp till standarden de beskriver sig ha - Och det, är en vesäntlig skillnad...
Jag älskar Tunisien.
Vinet är inte gratis - det är betalt innan man kommer dit.
Det största problemet med vinet var heller inte att det serverades i plastmuggar - det var att det var odrickbart.

Det var fjärde gången jag var i Tunisien, och jag kommer att åka tillbaka dit.
I Afrika har jag varit åtminstone tio gånger.

Men aldrig någonsin jag sätter min fot på just detta hotellet - för det var långt ifrån prisvärt.

Man får vad man betalar för...Nej, inte på det hotellet. Tyvärr.

Det är ju bra att du engagerar dig och skriver inlägg.
Men du har uppenbarligen missat vad denna tråden handlar om - Hotel Sun Club på Djerba - Inte Tunisien eller tunisier.

Fru couscous
Flitig
Flitig

Djerba

Inlägg av Fru couscous » 2008-10-19 12:41

8) Blir lite fundersam när jag läser denna tråd.Klagomålen på Sun Club
är säkert befogade och har kanske ingenting med Djerba eller Tunisien
som land att göra.Begreppet all inclusive har för mig en konstig klang.
Jag säger inte att det är fel att välja det, men om man tycker om ett
land,varför vill man då inte gå på små lokala restauranger eller i övrigt
se hur livet är för den bofasta befolkningen?

Var på Djerba i augusti -september i år,vi bodde på ett litet enkelt hotell
och på kvällen åkte vi till Midoun o åt middag oftast på små gatukök.
Gott o mättande! Det är ju så att många på Djerba lever av turismen o
har "turistsäsongen" på sig för att tjäna ihop sin årsinkomst.Därför tycker
jag att det är viktigt att handla o äta på inhemska ställen.
Om detta fenomen AI sprider sig kommer ju turisterna att sitta
instängda på hotellen o äta dålig mat o dricka dåligt vin.
De enda som tjänar på det är hotellkedjan o resebolaget.
När vi åkte med bussen från flygplatsen sa guiden att det är väldigt
svårt att hitta restauranger här.Vadå! jag räknade till tiotals bara på
den korta resan till hotellet. Nu kan det kanske vara så
att språket, engelska är inte gångbart utanför hotellen,kan upplevas
som ett problem.
Men kan man bara lite "köksfranska" så är det ok. Så min uppfattning är
inte bara om Tunisien, att det godaste o bästa får man utanför hotellområdet.

PS

djerba

Inlägg av PS » 2008-10-24 18:20

Det är ren fakta när någon frågar om en sak så hoppas jag att dom som svarar är ärliga . som panika säger så är det inte landet vi klagar på utan sun club . och sen skiter jag i vad det kostar för en tunisier det jag har betalat för fodrar jag att dom skall kunna leva upp till . å andra sidan Bläckvard vad gör du på denna sidan om inte skaffar dig lite info det land (hotell ) du skall till .

Kommer säkert att resa till tun igen men det tar ett tag att smälta , har rest så mycket så man får sina favorit land

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-10-31 00:50

Nu har jag iofs.inte varit i på Djerba på det hotellet ni skriver om MEn kan ändå stämma in lite i det "bläckvard"skriver.
I Utlandet är sv.folket kända för att gnälla lite osv.men ändå så kan man ändå ej jämföra standard med sv.och tn.
Sen har jag aldrig nånsin då jag vart på mina resor i Tn.åkt på all incl.nu menar jag inget illa mot de som åker på dessa resor osv.utna de ju upp till var o en men läste en del om maten som betod mkt.av spagetti,vilket är en av tillbehören de alltid har i tn.couscous eller pasta mkt.vanligt i Tn.
Och för att få en riktig matupplevelse ska man ej äta på all incl.hotellen utan de mindre genuina där tun.själva äter DÅ får man en riktig tun.mat upplevelse.
Visst kan man gå till rest.och äta även då man åker på all incl.men de många som ej gär det just fär att all mat e betald.Bekvämt e de ju för vissa.Men i min mening så gynnar jag hellre den lille rest.ägaren /hotellet (som man oftast får ett mysigt hotell med kanon atmosfär)då man reser ospec.
Har alltid rest ospec.då jag rest med hotell eller bara en flygstol o bott hos vänner/släkt jag fått genom åren utom en gång då jag hade specat hotell,som var ett lite större hotell men de va inte i min smak känns så tillgjort allt o känns inte som man gynnar den lille som försöker driva sitt eget i Tn.där det är stor konkurens mellan jättarna o de små...
Så nog tycker jag att ska man ha en riktig upplevelse i Tn.åk ospec för jag menar på ett all incl.hotell får man då en del av landet om man sitter innen inom hotellets ramar hela sem.?Nu gör inte alla så o i all ära till de som gillar all incl.alla e inte lika smaken e som baken hos oss människor men man kan ej räkna med direkt att uppleva tn.på riktigt då.OM man ej ger sig ut utanför hotellets ramar o turistiqzonerna !
Det vill jag lova e inte Tunisien man ser då!

Jozie
Bofast
Bofast
Kontakt:

Inlägg av Jozie » 2008-11-12 14:11

Tycker att de flesta inlägg här i tråden är bra - men inte de som kritiserar det tex Panika har skrivit! Det är ju konstruktiv kritik, och sådan kritik är helt okej!! Om man läser det Panika skrivit, så var det hotellet hon var missnöjd med, och väljer ospec nästa gång (som "borde" vara osäkrare än att ta ett AI, men inte är det). Det är ju jättebra att människor vågar vara ärliga och berätta om det som inte var bra, så att andra kanske kan välja ett annat hotell än just detta Sun Club.

Sen att man väljer att inte åka tillbaka till ett visst land när man första gången man reser dit får en dålig upplevelse känns ganska självklart för mig. Jag blev tex inte överförtjust i Turkiet, och har inte heller återvänt. Däremot så älskar jag Tunisien och återvänder gång på gång. Det finns så många trevliga länder i världen, så jag förstår att den första tanken inte är att ge ett land en andra chans, när ens första upplevelse där var dålig. Tråkigt såklart, eftersom jag och många med mig vet att Tunisien kan vara och är ett underbart land, men ändå fullt förståeligt!!

Personligen så skulle jag aldrig välja ett AI hotell, men jag förstår att det kan vara smidigt när man har barn tex. Tyvärr så tycker jag inte att AI-hotellen i Tunisien verkar hålla måttet...

rultana

Inlägg av rultana » 2008-12-16 00:18

ja ville bara skriva några rader om tunisien.Det är ju skönt att höra att så många har blivit besvikna :ssynd på en så charmig ö som Djerba faktiskt är.Jag har aldrig varit så besviken på ett resemål som detta!!är inte en person som gnäller i första taget..men det här!!!För det första åkte jag ensam...varning!! tunisierna kan vara direkt otrevliga mot ensamma europeeiska kvinnor.Det förekommer trakkasserier i aklla former..från att stirrglo när du sitter och äter till att ropa glåpord och göra miner efter dig.Det gick så långt att jag knappt ville gå ut från hotellrummet!!Otrevliga icke serviceinriktade,bodde på Abir..och där pratade dom endast franska o arabiska. Även all information srtod på dessa språk.Elen gick 5ggr så att jag fick treva mej fram för det hände alltid när det var mörkt...maten var oätlig och knappt att man kunde hitta något ställe där man kunde få ett glas vin och på stranden fanns endast läsk och alkholfri öl.Hotellpersonalen nonchalerde oss som var svenskar för att dom inte kunde engelska..oss hoppade dom över...!!Annars en jättepittoresk ö med milslånga stränder.Hoppas det blir en skärpning och förändring..åkte med Apollo och det är konstigt att dom inte satsar mer på bättre hotell osv..då skulle det kunna bli ett bättre resemål.Sist vill jag tillägga att skiten började redan när man steg ombord..har aldtrig varit med om en så dålig service och ett så sjaskigt plan..jag trodde det skulle skramla sönder och personalen såg man knappt röken av!!va gjorde dom...??? inte ens videon med säkerhetsföreskriftern funkade..men då kunde jag inte hålla mej för skratt.. Nej alldrig mer Djerba och defenitivt inte med Apollo..BESVIKEN!!

Skriv svar