Visum & uppehållstillstång

Skriv svar
Jossi
Flitig
Flitig

Visum & uppehållstillstång

Inlägg av Jossi » 2008-12-22 02:21

Hej!

Jag tänkte höra hur man går till väga om en tunisisk medborgare ska söka visum till sverige, och därefter uppehållstillstånd i sverige. Jag har hört att det inte finns någon svensk ambassad i Tunisien. Stämmer detta?

Någon som vet hur man går till väga?

Fru couscous
Flitig
Flitig

visum o uppehållstillstånd

Inlägg av Fru couscous » 2008-12-22 22:42

Jag tror att det finns ett svenskt konsulat i Tunisien.
Annars har Utrikesdepartementet en hemsida med alla
ambassader o konsulat.
En tunisisk medborgare kan söka turistvisum för tre månader,
tror jag det är.
Ansökan om uppehållstillstånd måste sökas o lämmnas
in vid ambassad/konsulat i Tunisien. Sedan får personen
i fråga vänta i Tunisien ca 6 månader.
Dessa regler gällde när min man sökte uppehållstillstånd för några
år sedan.Gå in på Migrationsverkets hemsida så får du dagsfärska
upplysningar om vad som gäller.

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2008-12-23 07:51

Det finns två konsulat i tunisien, ett i tunis samt ett i sousse.
Ska man söka uppehållstillstånd så ska det ske precis som fru couscous säger personligen sen om man får det så får man hämta ut ett tillfälligt på norska ambassaden i Tunis.
för för några år sedan så kostade det 50 dinar om jag inte minns fel. sen så kostade ansökan ett x antal dinar oxå.
men det går alltd att ringa ner till konsulatet alt ud att fråga.

Men att få upehållstillstånd i dag verkar inte vara det lättaste tyvärr....
om det inte beror på anknytning då är det lättare verkar det som

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2008-12-23 20:53

Tack för svaren! =) Vet nån hur lång tid det brukar ta när det gäller familjeanknytning? E det 6 månader?

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2008-12-24 13:30

När vi gjorde det för 4 år sedan så tog det 8mån. Men det kan ju gå snabbare i dag. Vet faktiskt inte, Man hör så olika deroende på hur mycket dom har att göra på konsulaten o sen när det skickas till sverige osv

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2008-12-28 23:34

Det konsulat som finns i Tunis är generalkonsulatet och i sousse är det honörskonsulatet.Sen beror det på var i landet man bor varman villlämna in sin ansökan,vilket som ligger närmast.
Söker man ett turistvisa gör man det i Tunis på konsulatet,sen om de är tveksamma till beslutet skickas det iväg för utredning till Algeriet där sv.ambassaden ligger där de tar beslut.sedan får Tunis veta svaret då får man komma dit o ta med sig passet o de stämlar på fi.ambassaden ert pass..
MEN det är bara då det gäller turistvisa.HAndlar det om uppehållstillstånd så ska det lämnas in på konsulatet,senblir det intervjuv för honom o för henne i hemlandet oftast,är ni där just då han ska på intervj.så fråga om de ej kan ta ert samtidigt :wink: MEn de ju bra om ni kanske frågar entid innan,sägatt ni ska vara därunder en längre tid så om de kan ta intervj.på er med...
Sen allafall,tar det mellan 3mån.-1 år(längsta jag hört)att få ett tilsltånd...
Sedan då ni fått det ska ni åka till Tunis konsulatet o lämna passet där för att de i sin tur ska skickas iväg till sv.som sätter stämpeln vilket kan ta lite tid :( mellan ngn v.upp till säkert 1 mån..ca beroende på hurmycket de har att göra...så därlönar det sig att söka ett turist visa då man kan åka på det till sv.(stlm-norrköping-stlm sen tunis)sen få instämplat i passet tillståndet...
Visserligen tar det ju lite extra pengar att göra på de sättet o ej vänta i Tn.men de ju upp til var o en.....
Sedan om det är på anknytning eller ej spelar ingen roll,går ej snabbare för det,då i princip alla ansökningar söks på anknytning...
Enda fallen då de går snabbare generellt är dådet är barn inblandade i det hela...eller homosexualitet,då det är förbjudet ilag i Tn.(om de ej ändrat på det nu??)med det o då får man snabbare tillstånd....sen finns undantag som överallt...MEn generellt så tar det ej kortare tid för att det ärpå anknytning....
Ex.om ni är gravida,eller ni har ett barn tillsammans,den som söker är mindreårig(vilket e mycket otroligt då de ärpå anknytning) eller om ni är ett homosexuellt par som ingått partnerskap eller liknande....
Och lätt är det kanske ej att fåtillstånd tillsv.det måste utredas utredas o åter utredas i detta land (byråkratsv...)men allafallde både för o nackdelar med all denna pappers exircis....

Lite tips är att lämna in det snart så sommaren med alla semestrar osv.gör attdetarlängre tid
Önskar er allafall lycka till med ansökan o allt!!!
:wink:

Jossi
Flitig
Flitig

Inlägg av Jossi » 2009-01-21 08:32

Tack för alla svar! =)

Det här med anknytning... Gäller det bara om man är gift? Det är så att min kompis kille ska komma hit till sverige. dom är inte gifta utan bara tillsammans. Går det att ansöka för anknytning ändån? Som sambo tillexempel? Eller tar det längre tid då eller det är inget som accepteras alls?

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2009-01-21 11:10

På migrationsverkets sida finns det bra information, om vad som gäller exakt.
det finns en länk till vänster som heter familjeanknytning. Där framgår vad det kostar, vilka blanketter som behövs osv

Tror att det viktigaste är att man kan visa att det är ett seriöst förhållande.
T.ex kort. flygbiljetter ner t tunisien, telefonräkningar som visar att man ringt osv. Man får dessutom i intervjun namnge hans släkt osv. NÄr jag gjorde min skriftliga ansökan i sverige så var ansökan på 20 sidor. Tog ett tag att gå igenom dom kan jag säga.

Och att man vet att man måste göra om hela grejen om 2 år efter som dom bara får uppehållstillstånd i 2år och först därefter söker man om permanent.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-01-23 22:42

Wow!! de va inte dåligt 20sidor!!!
Vi hade nog tur då,de på konsulatet tog interv.hos dem i Tn.samma dag för oss båda :wink:
En del frågor om förhållandet,om vi träffat varanns fam.vd vi brukar göra mm.
Vi visade lite foton och de frågade om vårt förhållande hur det ser ut tog ca halvtimme för var o en av oss.

Men inte sådär ingående frågor sen vet jag en kompis til mig hade sin karl oxå från Tn.hon hade fått ett forumulär på 3 sidor att fylla i var ca 1,5år sen...Men kanske e ändrat nu eller så har det ändrats med tiden gång som allt annat i världen :wink:
Men vet att vi hade tur att de tog oss båda i Tn.de är upp till den som tar intervj.med karln där inget de måste men men....
KAnske ej hade så mkt.att göra just då,sen bodde o jobbade jag där då tror de va en av orsakena till att degjorde det..
Allafall så anknytning är oxå ett etablerat förhållande som räknas som anknytning o de beroende på hur mycket de har att göra just då vid det tillfället..
Men räkna med en väntetid på ca etthalvår kanske mer på att han får sitt tillstånd...
Sen som "cappicio"säger görs allt om igen,i princip,de frågar lite hur det ser ut med förhållandet i sv.man ska ha med sig papper från folkbokföringen om att man fortf.är tillsammans vilket visas med adr.som e densamme som då han kom hit.
Sen tar de ett beslut.
MEN vet att de änen första gången tagit kortare tillstånd än 2 år,det normala e 2 år men vet att en del fått typ 1 eller tom.1/2 års tillstånd i början då de sökt till sv...
Kanke e en osäkerhet om förhållandet varar eller ej....
Lycka till sen allafall!!!!

Skriv svar