Kommunikationer Monastir

Skriv svar
Ergo_
Kontakt:

Kommunikationer Monastir

Inlägg av Ergo_ » 2009-08-10 23:56

Hej!

Den 21 augusti far jag iväg till Monastir, Tunisien. Resan är ospecificerad och resebolaget är Detur.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta lite om hurdana kommunikationerna är mellan exempelvis Monastir och Sousse. Vad kostar det att åka buss, tåg eller taxi dit? Hur lång tid tar det?

Är det någon som vet hur man tar sig till El Jem på bästa sätt (om man inte åker med någon av bolaget arrangerad resa).?

Vilka andra sevärdigheter skulle ni rekommendera?

Jag skulle uppskatta om ni skriver positiva saker om resmålet även om jag vet att det råder delade meningar om Tunisien och Monastir.. ;)

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2009-08-12 20:28

Jag rekommenderar ett besök i Tunis samt sidi bou said.
En av världens vackraste platser speciellt om man åker dit lite senare på kvällen o tar en kopp te o på cafe och tittar ut över tunisbukten
I tunis kan man oxå besöka medinan, Den bästa enl min smak betydligt bättre än sousse o hammamet.
Jag har aldrig åkt annat än bil i Tunis så kostnader vet jag inte så där direkt men louage är en typ av långfärdstaxi som avgår från speciella stationer och den avgår när bilen är full eller om man är beredd på att betala för de platser som är kvar i bilen. Sen delar man på bensinkostnaden typ.
Men tågnätet har jag då upplevt som bra utbyggt och jag tror att dagspriset på en enkel tågbiljett mellan sousse och tunis ligger på runt 10 D och om man köper tur/returbiljett får man 15 % rabatt.
expresståget tar 1, 5 timme och vanligt tåg ca 2 tim.

En annan plats som mitt hjärta klappar lite svagt för är Zaughoun. Dit tar man sig enklast fr tunis eller hammamet. Där finns ett gammalt vattentempel. Med en helt underbar utsikt, ett litet cafe finns där oxå

Att åka på safarituterna verkar som att många uppskattar, har själv aldrig åkt som "turist" och har tyvärr aldrig varit neråt södra tunisien.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-08-13 09:02

Att åka mellan Mir och Sousse är både billigt o bra.
En resa med taxi kostar en ca 15dinar om man kör på taxameter vilket rek.för annars blir ni blåsta på en o annan dinar..
Säg att taxametern ska vara på annars ta en annan taxi-risken att de säger att den är trasig är stor vänd på klacken då o gå så vips funkar den :wink:
Sedan finns även tåg som går mellan kostnad för dessa är endast ngn dinar,och bussar (lokala)som är nog det billigaste färdsättet i Tn.
Louage finns som Cappicio redan nämner,de finns stationer i typ var stad där de avgår-men man kan även vinka in en på gatan som man ser,skillnaden mellan vanlig taxi o louage är att louagen har en blå rand på mitten vilket en vanlig taxi ej har.
Att åka till Sousse beror på trafiken hur låmng tid det tar men en ca 20 min.vid normal trafik kan man räkna med(taxi,bil).

Att ta sig dit själv så går det med bussar eller tåg ,även louage går dit-kostnad på detta vet ej då jag aldrig åkt dit så utan med bil...
Men torde ej kosta så många dinarer.Man kan hyra bil o¨å själv för att se sig om mer i området.
Södra tn.är fint och lite av ökenllandskap vilket visar vilka kontraster som finns jämtemot turismens Tn.Man kan åka flera mil genom ett ökenliknande landskap och se olivodlingar mm.
Sfax är värt ett besök tycker jag där det är fint och långt från turismen då denna ej hittat hit riktigt.
Vill man ännu längre ner så Gabes,en storliten stad men ett gammalt och välbevarad stadskärna som är som förr i tiden.

Ergo_
Kontakt:

Inlägg av Ergo_ » 2009-08-13 14:11

Tack för tipsen! :)

Är det någon av er som har koll på hur livet i Tunisien påverkas av Ramadan förresten? Ramadan börjar samma dag som jag åker ner nämligen.. :P

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-08-13 19:04

Livet i Tn.under Ramadan kommer ni aatt märka av genom att det är mindre livat på gator o torg,sedan att det är lugnare än vanligt under den tiden.
MEN som turist i Sousse kommer ni ej att bli utan mat osv.då det är en turistort där man håller öppet för turismen-dock kan de plocka in stolar o bord mm.fråmn serveringarna för att de själva ej ska bli frestade att äta mm.Och föståss att de är mkt.slöare än vanligt då de ej äter eller dricker under dagen då solen e uppe...
Sen kvällen är riktigt nice-då är det en typ av folkfest,man äter o samlas hela fam.bjuder hem varann på mat osv.sen går man ut med fam.oftast för att tillbringa tiden tillsammans.
Sen finns de självklart de som dricker,festar,är med turistkvinnorosv.trots att man ej ska det under Ramadan-men de upp till var o en i tunisierns lliv hur denne vill göra...

Själv tycker jag de fint att vara där under Ramadan då man känner en gemenskap och att alla är glada och lyckliga.

Ergo_
Kontakt:

Inlägg av Ergo_ » 2009-08-13 22:14

Nu är det förvisso Monastir vi ska bo i.. :)

Tycker det låter rätt mysigt faktiskt! När börjar folk röra sig ut för att äta och så om kvällen? Låter förresten som att du har varit i TN många gånger! Vadan detta i så fall? :)

cappicio
Superflitig
Superflitig

Inlägg av cappicio » 2009-08-14 22:37

Sist jag var ner t Tn under ramadan så vart jag väldigt förvånad över hur många tunisier som stod o åt fast det var dag.
Var in på en shell mack en bit fr flygplatsen o där var det alldeles fullt med tunisier som stod o åt o drack kaffe....

Ramadan är min älsklingstid att vara nere i Tn dels för den härliga stämningen samt för all underbar god mat=)
Sen så tycker jag om det som man alltid gör där jag befunnit mig att man dukar upp en bricka med mat och så kommer det några fattiga o hämtar den o får sig ett gott mål mat den dagen iaf
Vet inte om detta är en tradition överallt men det är det vi alltid gjort.

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-08-15 10:48

Jo då har vart i Tn.under ett x.antal års tid,satte min fot första gången där för mer än 10år sen,redan första gången kände jag mig hemma där,sen blev de ett x.antal resor dit sen ett boende + jobb där under ngt.års tid,nu tillbaka här i Sv.med ett x.antal resor dit / år:)
Varför...ja du,vad säger man,har alltid älskat de landet o trivs med den mentalitet,klimatet o maten där..visst finns de negativa saker i tn.oxå som man lär sig se med tiden men de positiva överväger de hela...
Numer är jag gift med en tunisier oxå så då har det blivit släkten där nere oxå....

Jo nog har jag oxå sett en o annan tunisier som stått bakom ett skynke eller i en rest.eller cafe som stått o mer elelr mindre smygkäkat :wink:

För mig är Ramadan en mån precis som cappicio beskriver det-en härlig tid då man är med fam.umgås och alla är tillsammans och har de bra.
Hela stämmningen är fantastisk och man känner gemenskap med alla...
I södra Tn.(där min man kommer från o därikring)så gör man på liknande sätt med brickan men man lämnar den till en plats där de fattiga kan hämta den sen ger man förståss en summa till välgörande ändamål men en gång under Ramadan.

Allafall så är Ramadan en tid som är mysig och trivsam i Tn.charmigt på ngt.sätt :)

Cookie

Inlägg av Cookie » 2009-08-19 10:12

Enklast och billigast att ta sig mellan Monastir och Sousse är ju metrotåget, klar prisskillnad mot taxi också...... några enstaka dinarer bara.

Tåget från Sousse mot Gabes stannar i El Djem, ung en timmas resa från Sousse. Man ser den stora amfiteatern från tåget, så det är inte svårt att hitta när man väl är där. Att åka tåg i Tunisien är ett billigt och bekvämt sätt att resa, unna dig gärna första klass då du har bättre luftkonditionering, det skiljer inte mycket på priset, men du får en skönare resa.

(Jo, det är jag som var Nicki här förut, men min gamla mail funkade inte och lösenordet hade jag glömt...)

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-08-19 21:48

Billigast i min mening är nog ändå louagen som är ännu billigare än tåget :)
Sen kan man kika efter louagen de med blå rand på mitten,som kör jämte vägen o vinka in dem ,då blir de betydligt enklare än tom.tåget tror jag hehe...

Skriv svar