Enkelt eller svårt?

Skriv svar
maria88

Enkelt eller svårt?

Inlägg av maria88 » 2009-09-06 23:57

Hur funkar det för en tunisisk medborgare att åka från tunisien till Sverige på semester i ca 2 veckor? Har hört att det ska vara omständigt elller är det som för oss att" bara boka en biljett och åka":D? Priset för bara flygstol, t&r, är det någon som har koll på det? (Skriver igen, vet ej om första publicerades:)?) Tacksam för svar!

Sousseannika
Flitig
Flitig
Kontakt:

Inlägg av Sousseannika » 2009-09-07 09:32

Hej, svar nej - de kan inte bara boka en biljett, de måste söka utresetillstånd/visum. Lättast att få det beviljat är de som kan bevisa att de har ett arbete/fast inkomst, familj, fastighet och/eller företag i Tunisien, dvs något som binder dem att åka tillbaka. Du å din sida ska intyga att du kan stå för personens försörjning (via bankkontouppgift) under dennes vistelse här i Sverige.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2009-09-07 09:50

Sousseannika skrev:Hej, svar nej - de kan inte bara boka en biljett, de måste söka utresetillstånd/visum. Lättast att få det beviljat är de som kan bevisa att de har ett arbete/fast inkomst, familj, fastighet och/eller företag i Tunisien, dvs något som binder dem att åka tillbaka. Du å din sida ska intyga att du kan stå för personens försörjning (via bankkontouppgift) under dennes vistelse här i Sverige.
Sedan för att få ett turistvisa så behövs oxå oftast ett kontoutdrag på personen i fråga som bor i Tn.där det visas att denne har inkomster,och även en reseförsäkring måste det visas en bekräftelse på för att de ska bevilja ett tillstånd.Sedan den ink.uppgift som Sousseannika skriver redan om,och den ska helst täcka en ca 30e/dag i europa .
Allafall så söker ni ett turistvisat på fi.ambassaden i Tn.Den ska innehålla alla dessa papper som vi skrivit om + en personlig inbjudan i form av ett brev.
Sedan KAN de ta beslut där redan MEN om de osäkra på att han ska tillbaka till Tn.skickas de vidare till Algeriet,där sv.ambassaden sitter där de tar en granskning o beslutar.De kan oxå vilja ha en "garanti"på att han ska återvända så du måste skriva en garanti där du garanterar detta.
Sen inte nog med det-blir han beviljad detta så vill de innan han får stämpel i passet att han ska komma o visa bokningsbekräftelse på t.o.r biljett till sv.och denna försäkring jag talade om tidigare.
Har han ej detta så kan han glömma sv...tyvärr...de så mycket byråkrati kring detta-men iof.så är det många tunisier som tänker att nu har jag fått min biljett till europa så tänker inte jag återvända tillbaka till Tn.Många har stannat kvar utan papper...därav dessa regler...

Skriv svar