Studentresa

Skriv svar
Jake

Studentresa

Inlägg av Jake » 2010-02-16 00:51

Hejsan!
Vi är ett gäng på 10personer som ska till Sousse den 23 Maj.
Vi ska bo på hotell Les Maisons des jardins. kan någon berätta om hotellet?
Hur är havet vid denna tidpunkt? Alkohol? Berätta så mkt ni kan :)

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-03-05 12:16

Angående hotellet kan jag ej berätta så mkt om då jag aldrig bott där-MEN en grej finderade jag på.det är inte i Sousse det ligger utan i Kantaoui.
Kantaou är ett turistkomplex uppbyggt kring turisem Tn.så att finna det genuina där kommer att vara mycket svårt!
Kantoui är ett reltivit lugnt område där allt är kring turimen därav priser osv.oxå.
Finns ett "centrum"där restauranger,en del hotell o affärer finns,sedan en vacker marina.
En del partyställen finns oxå men vill ni se der verkliga tn.och få bättre priser så åk till Sousse,en blandning av den arabsika kulturen,livet och en del turism finns där.
Var ej rädda för at bege er utanför turistzonerna så får ni en se det riktiga Tn.
Likaså handling rek.jag i Sousse-Medinan,där man kan pruta,ett tips allt som saknar prislapp kan man pruta på :lol: OM den nu ej trillat av bara i affären...
Sedan köp ej ngt första dagarna som shopping då blir ni lurade garanterat!
De är affärsmän o ser vilka som kommit precis o då ser de en chands att lura turisten.
Sedan ang.taxi så ta ej ett "best price for u"utan alltid med taxameter!!
Dock är det billig taxi i Tn.men ändå så kör med taxametern för de vill oftast köra på 5 dinar från Kantaoui-sousse,då tjänar de en liten slant på det,men taxameter!!Kvällstid är det dock ngt.dyrare att åka men hästvägar billigare än de priser vi har i Sv...
Sedan havet...det kommer säkerligen vara varmt men som sagt det är svårt att spå i väder..
Men kollar man vintrn nu o kommande vår(antagligen)så kommer det vara varmt då ni åker så att bada o sola kommer ni nästan garanterat få :)
GLÖM ej bara att smörja er solen är bra mkt starkare där än i Sv...

Jake

Inlägg av Jake » 2010-04-28 08:15

Tack för all information :)

Har du någon aning om vad det kostar att rida kamel/dromedal? Något vi bör tänka på?

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-04-28 08:55

Alkoholen ja...visst finns det att köpa, den köper man Magasin General, det är en egen"affär"i en Supermarket eller i alkoholdelen på Monoprix, (större varuhus)
I Kantaoui finns en supermarket till hö.om ingången till marinan, det är en egen liten affär som ligger mittemot vanliga superkarketen-inte alls svårt att hitrta.
Sedan i Sousse finns ett x.antal supermarkets man handlar i, säg till taxin bara att ni ska till general magasin, så kör han er till en affär, gå in i den sen finner inne i den ett"bolag".

Att rida dromedar beror lite på vad ni får för pris, förhandla priser!!
Finns en halvdagsturer i utkanten av Sousse, fast de marknadsförs i utkanten av öknen..)kostar runda 15 -30 dinarer, med transport till och från hotellet oftast.En bit bröd får man på turen oxå .
Finns rätt mkt olika lokala försäljare oxå som säljer sina turer och de kan man förhandla fram bra priser med, se bara till att kanske inte betala direkt utan vänta med betalningen till de hämtar er.JAg talade med ett par som blivit lurade just på detta då de betalt först sen kom ingen...

Sedan finns det 2 dagars turer ner i Sahara, de kostar runda ca 1000 skr.totalt med hotell,buss, dromedar ridning mm.allt ingår i det..
MEN Då är frågan om amn vill lägga 2 dagar på en tur om man e borta i en v. endast...?
MEn det är upp till var o en...

Att tänka på ...köp inget första dagarna dvs.souvenirer , shopping mm. då blir ni garanterat lurade de bra om man ser lite på priser först i ngr.dagar sen kan man handla o glöm ej att pruta!!
Sedan rek.jag som alltid att man ska bege sig utanför turistomr.då får man ännu bättre priser och ett annat folk möter man...de e mer lugna av sig utanför turistkomplexen...
En muslim tar aldirg ngn i handen med vä.hand eller tar emot ngn mat eller dyl med den då den används till lite mindre rena saker :(
Och man kan tänka på att man kanske tar med lite papper,servett då man besöker en toa då det kanske inte alltid finns papper på dessa då tunisier torkar sig på annat sätt...
MEN på turistorterna finns det oftast papper...
Sedan ska man komma ihåg att det är ett muslimskt land och man hör böneutroparen 5ggr./dag vilket är rätt charmigt ändå, jag känner mig hemma där ;) då man sitter o avnjuter en god the i ett lokalt cafe o hör böneutroparen o ser på det vardagsliv som levs omkring och bara insuper atmosfären :)
Finns en hel del man kan "tänka på"skulle kunna skriva en bok om detta land ;) så skriv lite mer specifikt så svarar jag + många andra som har sitt "andra hem"i Tn. hehe

Ninni
Flitig
Flitig

Inlägg av Ninni » 2010-04-28 22:05

Alkohol där nere är jättedyr! Köp med er från flyget, det gjorde vi.

Hotellet ni ska bo på bodde vi på för två år sedan när vi var där. Vi var sju vuxna och hade tre lägenheter där. Stora och rymliga, och med bra luftkonditionering. I ena lägenheten funkade den dåligt men då sa vi till så fixade de inställningarna.
Det finns en pool i området, inte så stor men helt ok.
Nåt vi blev väldigt förvånade över var att det var övervägande Tunisier på hotellet.
Precis intill hotellet finns ett litet nöjesfält som kan vara störande på kvällen. Ovanför det fanns det när vi var där ett stort disco eller vad man ska kalla det.. party hela natten ;)

Sen finns det ett litet lokaltåg som går in till Sousse, ett billigt och lite kul sätt att åka in till Sousse. Vi åkte aldrig taxi, bara tåg. Ganska skönt, för det fläktar härligt. Och man får dessutom se lite.

Ett litet tips när ni åker dit, kolla alltid notan! Jag garanterar att ni för det mesta blir blåsta. Speciellt när man är många. Kräv att få se menyn om ni misstänker att nåt är fel, och håll koll på vad ni beställer och vad det kostar. Vi hittade endast två ställen vid hotellet där de inte försökte blåsa oss och det tjänade de på kan jag säga ;)

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-04-28 22:48

"Ninni"- alkoholen,menar du då den importerade spriten??
För DEN är dyr!! Sen har egna märken av alkohol som är JÄTTEBILLIGA!
Så vill ni ha importerad sprit exvis vodka, så visst är den dyr det rek.att köpa på flyget ner eller på flygplatsen innan man kliver in i landet(innanför kontrollerna) på flygplatsen.
Men som sagt den inhemskla spriten(fikonbrännvin)är billig, sedan har eget öl , viner och mycket annat som är gott att dricka som man får för en billig peng ;)

Det lilla tåget kan vara skönt att åka dock är det en ren turistfälla och man kommer fram lite snabbare med taxi visst fläktar det där oxå men inte på samma sätt som i lille putte tåget ;)
Ang.pris så är det billigare att åka taxi än lille puttetåget, sen ännu billigare o lokalt det tunisierna själva åker är lokal bussen som kostar endast ngr 100 millim så DÄR kommer man undan billigt..
Likaså med louagen som man stoppar på vägen, de kan se ut som vanliga taxibilar, men med en blå rand på mitten då vet man att det är en louage, där betalar man endast för sin plats, och delar den med andra resande.
Sen är det ju upp till var o en hur man vill ta sig fram alla sätt är bra utom de dåliga hehe...
Finns oxå dessa små mopeder som tar er mellan Kantaoui- Sousse,det är som trehjulingar med tak, man sitter bak, de kör en tillochmed till hotellet säg bara var ni ska sen åker ni ;)

Trist att ni blivit blåsta tycker jag!! De inte så nice, har aldrig haft oturen att bli det trots att jag rest i ett x.antal år,m bott där och inte en gång...kanske ren tur hehe...har nog aldrig kollat notan sådär supernoga men ändå man ska aldrig säga aldrig..KAnske är lättare då man är i stora sällskap kan jag tänka mig att blåsa ngn...Vi har dock varit i stora sällskap oxå i form av 3 långbord fullsatta men barn,fam,vänner o bekanta (vissa var tunisier)men ej blivit det..men jag säger inte att de ej händer,,de ser en chans att tjäna en liten slant i sin lilla lön de har o skulle de inträffa mig så bjuder jag på det :)
Fortfarande rek.jag att äta på de mindre turistiska ställena där tunisier själva äter de är billigt o gott och riktigt tn. mat...

Ninni
Flitig
Flitig

Inlägg av Ninni » 2010-04-28 23:47

Jo jag talar bara av egen erfarenhet, har bara varit i Tunisien en gång o då bodde vi på det hotellet. Så ja vi köpte alkohol i närheten, tror bara de har ett ställe där annars måste man inte till Sousse. Då vi var där var sortimentet otroligt begränsat o inte ens de inhemska sakerna var speciellt billiga. Men visst jämför man med en absolut vodka som kostade massor så var det billigare. Men just därför säger jag, ta med er från taxfree om ni vill komma billigt undan.

Ni blev helt enkelt inte blåsta för att nån i ert sällskap var Tunisier, tur för er. Men turister blåser de ständigt, vi pratade med många som råkat ut för samma sak. Och jag bjuder INTE på det! Det är som att säga att det är ok att stjäla min plånbok för att de har dålig ekonomi??? Hallåååå! Det är knappast ok. Däremot är jag friskostig med dricks om jag blir schysst behandlad, och så tycker jag att det ska vara ;)

Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-04-30 11:50

Oj jag kanske uttryckte mig galet där..inte vill jag att de snor ur min plånbok!!!
Utan menar att jag bjuder på det MEN skulle absolut påpeka detta att det kanske va va lite väl mkt de tog betalt, men att sen i slutklämmen skulle jag säga att jag bjuder på det åt dem..
MEN skulle det hända en massa ggr.så funkar det ju ej då blir man ju fattig :(
Jo visst hade vi tunisier med oss men har även under årens gång rest dit och varit själv eller allafall utan en enda tunisier och ej blivit blåst en enda gång..
Så de beror nog till viss del att man har med sig en tunisier, sen är det självklart beroende på om man råkar ut för en person som vill lura turister, dock är EJ alla lika tack o lov!
Detta fenomen förekommer nog lite varstanns på denna jord där man har turister...Även i sverige...

Jämför man den inhemska alkoholen med svenska mått e den väldigt billig- sen jämför man inhemsk sprit i Tn.är den VÄLDIGT BILLIG.
Men även i svenska mått.Minns tyvärr ej priset på detta men inte va de många kr inte..
Sen finns åtminstånne ett ställe till i Kantaoui som säljer sprit som jag vet...
Men de man hittar först är nog det som ligger i anslutning till ingången till marinan...
Sen hoppas jag trots allt att ni hade en bra resa Ninni så inte det negativa överspeglar det positiva :)

Ninni
Flitig
Flitig

Inlägg av Ninni » 2010-05-02 21:03

Nejdå det färgade inte hela vår resa, men jag tror inte många i vårt sällskap kan tänka sig att åka tillbaka dit. Jag kan nog tänka mig att åka dit igen, i brist på annat resemål, men den gången skulle jag nog föredra all inclusive, då slipper man de problemen med restaurangerna.
Nåt jag måste rekommendera när ni är i Tunisien är yoghurt med citron!! Jösses va god den var. Har skrivit till arla och bett de göra en med citron, men är det bara jag så händer väl inget :D nåt man bör prova i alla fall.
I år åker jag dock till Turkiet, där har jag varit två gånger och trivs mycket bra. Men vi får väl se vad som händer nästa år 8)

Skriv svar