Matbutike i Sousse

Skriv svar
viktorlind

Matbutike i Sousse

Inlägg av viktorlind » 2010-06-12 02:01

Hej!
Jag och frugan åker till Sousse den 23e juni, bor på lägenhetshotellet Abou Nawas Nejma och tänker då att vi kan laga någon måltid per dag på rummet.
Finns det matbutiker i Sousse med bra utbud?
Vad för mat kan man tänkas laga och vad går matvarorna på?
Både veg och icke veg förslag är varmt välkomna (jag är veg men frugan är inte)
Väldigt tacksam för svar!

ja :)
Bofast
Bofast

Re: Matbutike i Sousse

Inlägg av ja :) » 2010-06-15 11:52

Nejma är ett bralägeshotell, som ligger bra läge, nära stranden, mat, shopping osv...
Hotellet har jag ej bott på men generellt så brukar hotellen ej glla att man har med sig mat in, så ha en väska eller påse som ej är genomskinnlig o packa ned de ni handlat.
De kan aldrig tvinga er att visa väskan :wink:
Anledningen tilld e e att de självklart vill att ni handlar i deras eget på hotellet.
Vilket jag ej rek. då det är lite dyrare o mindre utbud av varor.
Matbutiker, supermarkets finns det gott om i Sousse, där ni kan finna allt möjligt.
inns en precis i närheten av ert hotell, de har lite av vare, sen en alkoholdel inne i affären där man kan handla sin alkohol, den imp.spriten e svindyr, likaså allt importerat, men de har även eget öl, viner och sprit...
Men maten då..som veg.kan man köpa mkt. bönor, grönsaker, pasta, ris mm. och göra i ordning det med ngn sås till, lite som i sv. sen till frun så finns kött och kyckling o lamm kött, det är riktgit gott där nere...vet j om de e för att man e utomlands men annorlunda smakar de där :) Jag rek. att köpa potatis , grönsaker mm. i de mindre butikerna som oftast har en del saker utanför affärerna, billigt o gött :lol:
Priset ligger på ca ngr. kr. för ett kg potatis, grönsaker samma där , så matkostnader är mkt billigare än i Sv. definitivt!!
Där kan man leva för ett par 100 dinar om man lagar maten själv per månad.Vilket innebär ca 1000-1500 kr i sv. pengar.
Vill man handla lite mer så kan man gå till monoprix liknande våra typ maxi, där det finns allt, tom.kläder o ja allt...
Kött kan man även köpai små köttbutiker där de endast säljer kött, det kommer ni att se i affärer där de hänger kött så vet ni att det finns där.Det finns en sån liten shop i närheten av ert hotell, om ni tänker pararellgatan till ert hotell bort från stranden alltså rakt uppåt från hotellingången, sen frågar ni efter den så hittar ni.Lite svårt att förklara för en som aldrig vart där , men tunisier e hjälpsamma så de inga problem att fråga dem bara :wink:
Ett tips, pengar, växlar ni ej till euro först sen till dinar, utan växla direkt i landet eller använd gärna kort o ta ut i automaterna, finns en precis vid ert hotell, de enklare tycker jag än att ha en massa pengar på sig eller hålla reda på, har ni icakort använd det, gratis uttag i utlandet :wink:
Så generellt i de små supermarkets kan ni köpa bröd,pasta har vissa o ris mm.kakor,mjölk,cigg,drickor o lite annat men ingae kött o sånt, vissa har grönsaker mm. sen i de större kan ni handla lite andra saker som kött mm.

Skriv svar