Massa frågor=)

Skriv svar
co

Massa frågor=)

Inlägg av co » 2010-07-04 19:58

Hejsan!

Jag och tre tjejkompisar ska åka till Tunisien för första gången i slutet av aug och jag funderade på lite saker.

Vi ska bo på hotellet Chams El Hana i Sousse och vill gärna veta hur detta hotell är, någon som bott där?
Finns det bankomater i närheten och vart finner vi bra ställen att handla mat, ex frukost? Vi har ej någon måltid i våran resa...

Vore jätte tacksam för svar...

Hälsningar en spänd tjej som ser fram emot ny kultur=)

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-07-07 23:16

Hej!

Jag bodde på Chams El Hana 2 veckor nu i maj-juni. Jag tycker absolut att ni skall ta frukost på hotellet eller halvpension då får ni både frukost och middag. Det är en billig penning . så slipper ni jaga mat på morgonen och kvällen. Vill ni ändå gå ut och äta så är det ju överkomligt. Ni får ju inte ta med mat upp på rummet.
Mitt emot hotellet finns en bank med bankomat och det finns flera i närheten.
När ni skall gå och bada gå till vänster förbi hotel Riad och till Tej Marhabas strand. den är mycket bättre än Chams El Hana för den är så smal.
Det finns många små supermarket i närheten som säljer vatten mm. Men gå till Magasin General och handla för där är det billigare.
Vi trivdes jättebra på hotellet och åker gärna tillbaka till det.
Lycka till och trevlig resa.

co

Inlägg av co » 2010-07-08 07:39

Hejsan:) tack så mycket för svaret! Nehe får man inte ta med mat upp, kanske går att smuggla in lite bröd iallafall! Bra att veta... Skönt att höra att det verkar nära till allting. Vi kommer ju dock att anlända mitt i ramadan så det blir spännande. Vart ligger magasin general från hotellet sett då? Växlade ni till er dinar där nere? Isåfall vart... Skönt att höra att vi har något att se fram emot iallafall:) tack

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-07-08 21:42

Hej igen!

Magasin general ligger bara en liten bit neråt gatan. Det går inte att växla dinarer här hemma. Så eftersom vi kom på lördagkväll växlade vi lite på hotellet så vi hade till vatten, safebox osv. När banken öppnade på måndagen så växlade vi där.
Ni kan hyra kylskåp för det finns inte på rummet.
Hyr safebox och lås in era värdesaker det rekommenderas av Fritidsresor på alla resmål även om det är låg brottslighet.
Lycka till.

co

Inlägg av co » 2010-07-09 05:44

Hejsan!

Ja ok men växlade ni direkt från svenska pengar då eller hade ni euro med er? Vart hyr vi kylskåp, går det att göra på hotellet? Väldigt bra svar man får här. många saker man inte visste som kan vara guld värda=) så tack så jättemycket=)

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-07-09 21:49

Hej igen!
Kylskåpet hyr ni i receptionen. Vi hyrde inget men andra gjorde det.
Vi hade med svenska pengar och växlade lite då och då eftersom man inte får ta med sig deras valuta ut ur landet. Alla växlingskvitton skall sparas ifall ni har pengar som ni vill växla tillbaka till svenska innan passkontrollen. Har ni lite pengar kvar kan ni handla för dem innan ni går till passkontrollen det går inte att handla för dem på taxfree. Allt detta upplyser guiden er om om ni har tur. Några tog ut pengar via bankomaten men gör det isåfall på vardagen när banken är öppen ifall det skulle krångla, Det kan krångla om ni tar ut på helgen.
Läs gärna värt att veta på Fritidsresor.
En sak som de gjorde när vi var där handdukarna togs varje morgon och så fick man inte nya förrän på eftermiddagen. Bra att veta. Mycket skåp och förvaring på rummet.
Fråga mer ifall ni vill.

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-07-10 22:31

Angående smuggling av mat eller bröd mm. på hotellet, så ett tips e att ta med er en väska, typ ryggsäck eller väska, de har inga befogenheter att be er öppna väskan så där får de ju plats med en hel del :wink:
Skulle de propsa på att be er visa så hota med polisen hehe....
sen ang.växling, pengar mm. jag tycker nog att det är gesvinnt att använda kortet i Tn. att ta ut pengar i automater då man kan ta lite då o då...
Sen att de krånglar,,, de händer även i Sv. och det finns en hel del automater i närheten av ert hotell så krånglar en gör inte alla de...
Ett tips, använd Ica kortet(om ni har ett), ingen uttagsavg. på det.
Ett annat tips går emot "bims"tips, att äta på hotellet, de tycker jag ni ska undvara!!
Ni missar en massa god o bra mat av matkulturen i Tn. om ni väljer att äta på hotellet, sen är det billigt med mat i Tn. rek. att äta på en icke turistisk restaurang då de har godare mindre turistanpassad mat o billigare :)

Under Ramadan så kommer ni att märka att klimatet är lugnare och att allt folk har ett lugn i sig o de inte samma tempo som förr i Tn.
Men iof. märker man kanske ej detta då man e där som förstagångsbesökare ...
De flesta ställen har öppet under Ramadan, vissa tar in sina utemöbler så man sitter inne för att ej frestelsen ska bli för stor för tunisierna.
MEN ni kommer att märka en o annan "fuskare"hehe...men sen på kvällen efter skottet gått då kommer ni märka en massa folk ute på gator o torg de en riktig folkfest ;)
Har ni tur att bli bjudna på en festmåltid till en fam. i Tn så tacka vänligen o ta emot det de underbart gott att äta den hemlagade maten o fest maten :)

Sedan "Bim" du menar väl inte att de ska handla vatten på Magasin General hehe...de e ju bara alkohol där hehe...tror de menade vanligt vatten hehe...
MEn antar du menar Supermarketen som har MAgasin General i sig alltså i samma butik som Supermarketen ligger egen liten del som är M.G. dvs. deras bolag typ...
Sedan vatten e billigare där men även på sm supermarkets som ligger lite utanför turiststråket e de billigare...MEN de billigt ändå generellt med vatten i Tn...
Ang. stränder så kan ni välja vilken som helst strand ni vill,kanske ta en ny varje dag ...ja eller ta den som faller en i smaken o stanna där de funkar det med ;)

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-07-10 23:07

Hej Ja:)
Naturligtvis menar jag supermarketen att handla vatten mm. Jag handlade för det mesta rakt över gatan istället för att släpa och dra. Jag vet även om deras lilla spritbutik därnere. Detta var min 5:e resa till Tunisien den första var 1967 så jag vet också att man kan äta ute på deras ställen som är jättebra. Men av bekvämlighet så valde jag restaurangen men eftersom maten där är så billig passar det även att gå ut till deras vanliga "mathak" och inte det resebyrån rekommenderar. Personligen tycker jag inte att man skall dra upp frukostmat till hotellrummet när det inte är lägenhetshotell. Dricka och lite frukt att äta tycker jag passar men inte bröd mm. Man skall respektera hotellreglerna.
Jag och min man har rest och reser mycket fortfarande minst tre gånger per år och då även långresor så jag är inte någon"gröngöling".
När man då skriver så skall man göra det så kortfattat som möjligt och då kan det som nu missförstånd uppstå.
Hoppas du är nöjd med mitt svar Ja:

co

Inlägg av co » 2010-07-11 05:45

Jag tackar er båda för dessa svar=) Ja hade jag vetat att det skulle vara en sådant dilemma med maten på rummet så hade jag naturligtvis valt med halvpension men detta har aldrig varit ett problem dit jag rest förut. Så det blir nog litte frukost att smuggla upp...'

Sedan kommer jag naturligtvis äta ute, ser verkligen fram emot att få pröva deras rätter och smaka sig fram...

Tar nog och använder kortet där nere, smidigt och bra... Kanske inte är så stora utgifter för att ta ut. Har inget ICA kort tyvärr annars lät ju det smidigt...

Jag får se om jag återkommer med nya funderingar, men det är skönt med folk som vet och som kan besvara så man slipper "göra bort sig"=)

Tack så länge båda två=)

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-07-11 11:02

Då man skriver så är det nog då det kan bli fel att det blir missförstånd mm. om man kortar ned svar...Som exvis i svaret du skrivit, en som aldrig vart i Tn. läser"magasin general, där köper man vatten"osv...då blir det lite fel för den som e där första gången...som ej vet att den delen ligger i en supermarket....hehe....
Men o andra sidan kan de bli lite tråkigt att läsa om det är FÖR långt...:(
Sen e de upp till var o en hur man gör med hotellets regler allafall maten...kan jag tycka, alla e vi ju olika o de kan vara gött att ha med sig en god rätt(på kvällen eller ngn gång på dagen hehe) eller lite bröd o sitta o smaksa på på morgonkvisten :)

Skriv svar