SHOPPING I DJERBA?

Skriv svar
missrydell

SHOPPING I DJERBA?

Inlägg av missrydell » 2010-07-13 03:00

Hej! jag & min pojkvän ska åka till djerba i augusti och bo på hotell Abir. Shopping galen som jag är så vill jag få tips om var man hittar marknader osv. samt vad priserna ligger på ungefär :) hade varit skönt med shoppingställen med gångavstånd till.[/b]

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-07-13 23:25

Djerba är i prisklassmässigt lite dyrare än fastlandet och kan kanske uppfattas lite lätt tråkig då det är så turistplastigt kan jag själv tycka.
Men tar man sig utanför turistzoonen så kan man hitta byar som ej har en enda turist.
Det är att rek. likaså att ta sig en tur till fastlandet, bilfärjor går flera ggr. varje dag och sen finns bro över man kan åka,antingen hyr ni en bil, tar en taxi(louage, långfärdstaxi)I fastlandet rek. jag att besöka en stad, Mednine där man knappt finner en turist o därav priserna som ligger mkt lägre än på Djerba.
Den närmaste marknaden på Djerba och bland den enda är i staden Houmt Souk, ligger ca 15 km från ert hotell.men de går snabbt o billigt med taxi så inga problem ;) sedan finns en hel del turistshopar runt om i ert omr. där ni ska bo dock gillar inte jag dessa då det är för mkt turist...
Dit tar ni er med buss, louage eller taxi(se till att taxametern är på, e de "trasig" så vänd på klacken då vips så funkar den )...
Priserna variera lite men de är i överlag ngt dyrare än på fastlandet, dock billigare än i Sv.
En 2 rätters kan kosta uppemot en ca150kr medans hittar ni ett icketuristiskt ställe så kostar en middag runda ca50 kr. så de lägger på en hel del inom turismen men men ...de ska väl oxå tjäna en del...
Hyr en vespa o se er om på Djerba, den ön e inte stor och ni kommer att upptäcka att det är rätt platt och att det ibland kan kännas som öken då det kan vara inget o åter inget under vissa sträckor...

missrydell

Inlägg av missrydell » 2010-07-14 00:37

tack så mkt :D

mrs.holm

Shopping????

Inlägg av mrs.holm » 2010-08-08 12:03

Jag och mina barn ska bo på Abir 28 aug. Snälla skriv om hur ni haft det och hur var shoppingen.
mvh M

Skriv svar