Sousse hotell Marabout

Skriv svar
K.A

Sousse hotell Marabout

Inlägg av K.A » 2010-07-20 11:43

Hej
vi är två vuxna och en flicka på 10 år som ska åka till sousse om 8 dagar, jag undrar hur maten på hotellet är för att vi har halvpension och om hotellet är i bra skick?

vad finns det att göra på kvällarna när man har barn med sig??

tacksam för all svar :D :roll:

ja :)
Bofast
Bofast

Re: Sousse hotell Marabout

Inlägg av ja :) » 2010-07-21 06:58

K.A skrev:Hej
vi är två vuxna och en flicka på 10 år som ska åka till sousse om 8 dagar, jag undrar hur maten på hotellet är för att vi har halvpension och om hotellet är i bra skick?

Nu e de ej länge kvar hehe för er att fara iväg...;)
Hotellets mat kan jag tycka va lite trist, enformig då det ej va ngn variation på det hela, MEN sen måste vi komma ihåg att detta är flertal år sedan så tror att de kan ha ändrats...
Men generellt så brukar jag alltid rek. att man ej köper all incl. eller halvpension mm. utan bättre mat får man i de lokala restauranger i Sousse.
Allafall om man vill ha den tn. maten, vilket jag älskar.
Den missar man på hotell med maten inräknat.Sen är det generellt större risk för magsjuka mm, på ett hotell med mat som ingår, då den kan stå framme ett tag innan den äts upp av hungriga turister ;)
SÅ ang. maten, billigare, godare och mer smakupplevelser i den lokala maten ;)

Hotellet e ok, tänk bara på att har ni handlat med ngt. exvis vatten, börd eller liknande så ha det i enväska, då de ej e tillåtet att ha med sig förtäring till hotellet, med en väska så funkar det ej påse eller ngt de ser igenom ...

Sousse e en storstad ,3dje största, i Tn. så att de rätt stort så göra finns en del saker..
Finns underhållning i form av shower,på de större hotellen, en tur till Kantaoui med tuck tuck(mopedbilar)i Kantaoui en liten nöjespark, djurpark, vacker hamn, e en fin liten utflykt en liten bit från SOusse.
Taxi, häst o vagn(rek. jag ej med tanke på deras djurhållning)o lilla noody train kan man ta sig hit med...
Taxi åker man hit och bör kosta runda 3 dinar fr ert hotell, se till att taxametern e på bara o inga "fixed price only for u" brukar vara runda slänga 5 dinar...
Kvällstid e de dyrare med taxi dock inte ens i de summor vi kommer upp i i sv....;) Lille puttetåget kostar ungefär ca 5 dinar, häst o vagn?? tucktuck runt 3 dinar(visa tar 5)
Sedan för mig e de ett rent nöje att bara slå sig ned på ett av dessa berömda carlcafen o sätta mig o njuta av en god kaffe o insupa atmosfären , dofter,ljud , musik,lyssna på folklivet o se livet med min lilla kaffekopp i handen...

Tips: ang. pengar växla ej i sv. till euro, utan dfet jag rek. ta med er Icakort om ni har, använd de i Tn. vid uttag då det är gratis att göra uttag i utlandet..
Annars vill ni använda casch så växla i tn. direkt t dinar...
Nu har ni lite mer av vad som finns att göra för er...
Önskar er en riktigt fin resa ned o mer funderingar...fråga på bara....

K.A

Re: Sousse hotell Marabout

Inlägg av K.A » 2010-07-21 21:13

ja :) skrev:
K.A skrev:Hej

Nu e de ej länge kvar hehe för er att fara iväg...;)
Hotellets mat kan jag tycka va lite trist, enformig då det ej va ngn variation på det hela, MEN sen måste vi komma ihåg att detta är flertal år sedan så tror att de kan ha ändrats...
Men generellt så brukar jag alltid rek. att man ej köper all incl. eller halvpension mm. utan bättre mat får man i de lokala restauranger i Sousse.
Den missar man på hotell med maten inräknat.Sen är det generellt större risk för magsjuka mm, på ett hotell med mat som ingår, då den kan stå framme ett tag innan den äts upp av hungriga turister ;)
SÅ ang. maten, billigare, godare och mer smakupplevelser i den lokala maten ;)

Hotellet e ok, tänk bara på att har ni handlat med ngt. exvis vatten, börd eller liknande så ha det i enväska, då de ej e tillåtet att ha med sig förtäring till hotellet, med en väska så funkar det ej påse eller ngt de ser igenom ...

Sousse e en storstad ,3dje största, i Tn. så att de rätt stort så göra finns en del saker..
Finns underhållning i form av shower,på de större hotellen, en tur till Kantaoui med tuck tuck(mopedbilar)i Kantaoui en liten nöjespark, djurpark, vacker hamn, e en fin liten utflykt en liten bit från SOusse.
Taxi, häst o vagn(rek. jag ej med tanke på deras djurhållning)o lilla noody train kan man ta sig hit med...
Taxi åker man hit och bör kosta runda 3 dinar fr ert hotell, se till att taxametern e på bara o inga "fixed price only for u" brukar vara runda slänga 5 dinar...
Kvällstid e de dyrare med taxi dock inte ens i de summor vi kommer upp i i sv....;) Lille puttetåget kostar ungefär ca 5 dinar, häst o vagn?? tucktuck runt 3 dinar(visa tar 5)
Sedan för mig e de ett rent nöje att bara slå sig ned på ett av dessa berömda carlcafen o sätta mig o njuta av en god kaffe o insupa atmosfären , dofter,ljud , musik,lyssna på folklivet o se livet med min lilla kaffekopp i handen...

Tips: ang. pengar växla ej i sv. till euro, utan dfet jag rek. ta med er Icakort om ni har, använd de i Tn. vid uttag då det är gratis att göra uttag i utlandet..
Annars vill ni använda casch så växla i tn. direkt t dinar...
Nu har ni lite mer av vad som finns att göra för er...
Önskar er en riktigt fin resa ned o mer funderingar...fråga på bara....

okej, halvpension ingick , emn vi kommer nog testa på den lokala maten också, tack för ditt svar :D

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-07-22 14:45

Jo det brukar vara så på vissa hotell att den ingår :)
Är ni öppen för matupplevelser och ny matkultur så tycker jag absolut att ni ska prova den lokala maten.
"hålet i väggen" är en bra o god mat grej man kan få billig o bra mat på.
Beställs, görs i ordning o äts vissa rätter som man får härifrån äts som hamburgare , chapatti e gott. billigt, gott , gilalr ni starkt så ta den annars väljer ni utn harissa det starka.
Sen finns en hel del annan mat man ej bör missa, couscous, nationalrätten, finns föär ca 20 - 25 kr på tn ställen där den tillreds efter beställning. Inkl. dricka.
Kika efter ställen där tunisier själv äter så räds ej för att gå dit trots att det ej är turister där ...En vanlig"fälla"man gör då man e på sem. att man väljer bort ställen där det ej finns turister...
God resa till er!

K.A

Inlägg av K.A » 2010-07-23 08:46

ojj va många bra tips.. TACK :D jo vi är jätte intresserade av andra kulturer o dess maträtter.. så vi ska nog testa på d mesta.... Ser fram emot detta tack och ha en fortsatt trvlig sommar :)

AlfredJPK55

Inlägg av AlfredJPK55 » 2015-03-17 08:04

Den missar man på hotell med maten inräknat.Sen är det generellt större risk för magsjuka mm, på ett hotell med mat som ingår, då den kan stå framme ett tag innan den äts upp av hungriga turister AND är en bra o god mat grej man kan få billig o bra mat på.
Beställs, görs i ordning o äts vissa rätter som man får härifrån äts som hamburgare , chapatti e gott. billigt, gott , gilalr ni starkt så ta den annars väljer ni utn harissa det starka.

play

Skriv svar