Djerba, hotell Ksar Djerba

Skriv svar
Cheppen

Djerba, hotell Ksar Djerba

Inlägg av Cheppen » 2010-07-26 07:24

Någon som varit på Hotell Ksar Djerba (all inclusive)? Skall dit i augusti med Fritidsresor.

Har ni varit nöjda? Hur var maten?

Annars, vad finns att göra i närheten?

Något annat man bör tänka på?

Mvh Mattias

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-07-29 12:27

Ang. hotellet kan jag ej säga mkt. men Djerba e en ort som är mer turistificerad och vill man se det riktiga tn. så får man ge sig ut lite på andra ställen runtom.
Inte som i sousse, där man har det riktiga tn. inpå knuten...
Maten kan jag rek. att ge sig ut o se efter ställen där tuniser själva äter då det blir en godare o billigare upplevelse där maten e det riktiga tn. s kök :)
Priserna e ngt. högre än i Sousse o i fastlandet men överlag e de billigt i jämförelse mot sv...
Stränderna e fina där man ibland kan få samsas med dromedarer (kamel marknadsförs de som)o hästar där man kan ta sig en tur på stranden :)
Har ej bott på Djerba som turist utan vart där över natten eller ngr nätter hos bekanta dock är det mer lugnare och kan få känslan av det lilla trista kan krypa inpå en...Det är en platt ö där en tur till fastlandet är att rek. det gör man bäst själv inte via researrangörer osv. jag tycker det är bättre själv så tar man sig dit man vill oxå .
Man kan åka över en bro som är lite omväg, och sedan bilfärjan som går flera ggr. varje dag sommartid, nattetid har de 2 båtar som går över så att simma ilnad behöver man ej oroa sig för hehe....
Ett besök i Mednine är värt där det knappt syns en turist så långt ögat når, aven till Gabes o sfax.
Ska man tilld e sistnämnda så är det bra om man viker av en dag för detta...
Sen har ni öknen i närheten som man kan ta sig själv till...
På Djerba då...vattensporter, Hantverksbyn Guellala och Ghriba-synagogan, fredagsmarknaden i Midoun och Museet är värda besök som e fina o se på...
Sedan finns en fästning från 1400talet Bordj el Kebir där man känner historians vingslag :)
Sedan är det marknadskvarteren i Houmt Souk där man även handlar, prutar o talar.
Finns även en fiskeauktion som kan va kul o besöka, varöfr inte göra som många tunisier gör, köp dig en fisk, ta den till rest. o be de tillaga den :)
De är en kul grej o jag lovar de smakar bra!!
Önskar er en trevlig resa ned .

Cheppen

Inlägg av Cheppen » 2010-08-02 16:50

okej inget mer? :D

Skriv svar