klarar man sig på engelska och hur mycket pengar gör man av

Skriv svar
moongirl
Flitig
Flitig

klarar man sig på engelska och hur mycket pengar gör man av

Inlägg av moongirl » 2010-08-11 11:29

Hej,

Jag och min man har bokat en restresa till Tunisen och åker ner nu den 14 september. Dock slog det mig nu att de pratar franska där vilket varke jag eller min man gör och du undrar jag så klart: klarar man sig på engelska?

Vi ska vara borta 7 dagar och har frukost på hotellet men jag vill gärna komma iväg och se saker, äta massa god mat och så klart handla en hel del. Vad kostar saker? hur mycket pengar kan man behöva ha med sig?

Tusen tack på förhand!

ja :)
Bofast
Bofast

Inlägg av ja :) » 2010-08-11 19:30

En fråga, var i Tn. har ni bokat eller vilket bolag?
Vissa bolag kan man ha en föraning om var man hamnar sen har en del bolag typo "ospec sousse, ospec Mir " osv...

Man klarar sig på eng i Tn. på turistområdena och omkring, men ska ni ut på landsbygden så kommer det vara svårt med eng. alla kan ej de där..
MEN vaddå ? i alla tider har vi klarat oss med att kommunicera med händer, kroppen o gester mm. så de kan man även i Tn. hehe....

Att ta med sig pengar, jag rek. att har ni Ica kort använd de istället då det är gratis uttag i utlandet och att ta ut pengar i utlandet rek jag istället för att ta med sig pengar o växla.
Ska ni ändå växla så ska ni ej växla till euro först i Sv. sen i tn. växla detta. Utan växla direkt till Tn, valuta! Bara Forex som tjänar sig en slant på denna växling då sv kr funkar utmärkt att växla i Tn.
Den tn. valutan är låst så in/ut försel är föbjudet, så man måste växla tillbaka sina dinarer vid hemfärd...
Dock har det alltid slunkit med en o annan dinar hem som vi spart till nästa gång...
Sedan har ni vart på annan turistort typ grekland så kommer ni bli förvånade över att det är billigt i Tn.
Äter ni på de turistiska ställen så är det lite dyrare typ runda från ca 100-150 kr för 2 pers. men äter ni på de ställen där tunisierna äter så kostar de från ca 20 kr - uppåt.
Då blir man mätt, sedan på hålet i väggen finns god mat o billig som e mättande...
Jag rek. absolut att ta er utanför turistiqzoonerna inte bara för maten skull utan för livet omkring, man ser det riktiga tn. då :)
Sedan stor flaska vatten ca 5 kr, kaffe fr ca 5 kr(turistställen) - uppåt, icke turistställen ca 2 kr, alkohol e billigt, den inhemska men imp. sprit SVINDYRT!!!
Så ska ni ha de så rek. jag att köpa de på flyget elelr taxfreen på Arn eller på flygplatsen i Tn.
Sedan ett bra att tänka på är att man är förberedd på att det är inte ett ställe ala Mallorca man kommer till som är så västerländskt med menyer på sv. osv. utan det är ett helt annat land med kultur, religion, folk osv.
Så åker man med öppet sinne klarar man sig långt
Hoppas ni får en riktigt nice resa ned nu!!! :wink:

moongirl
Flitig
Flitig

Inlägg av moongirl » 2010-08-11 22:23

apollo, Djerba så det är väl så turistigt som det kan bli. vi tog en restresa och det som var billigast.
visst klarar man sig med kroppsspråket, men jag ville ändå ha ett hum om vad som gällde.

självklart vill vi utanför turistområdet. vi är inte vana vid ala mallorca och min man är själv afrikan och vi har spenderat mycket tid i hans hemland så vi är inte vana vid särskilt turistiga områden.

Låter som det är mycket billigt och bra :)

Tack för dina tips:)

lalla7675
Flitig
Flitig

Inlägg av lalla7675 » 2010-11-03 13:21

Var där i höst , vi hade VÄLDIGT svårt att göra oss förstådda med engelskan!! De va faktiskt ett problem...franska ,tyska och italienska o arabiska va de som funkade. Vi bodde i slutet av hotellområdet så de va inte direkt i turistzonen..så de kanske pratar mer engelska i turist zonen. Men helt klart va det ett problem om man inte kan tyska eller franska! Min erfarenhet,

Skriv svar