Kap Verde

Sydafrika, Kenya...
Post Reply
Maggan900
Bofast
Bofast

Kap Verde

Post by Maggan900 » 2007-04-15 23:00

Är det någon som varit här och som kan berätta hur det är där.det är ju ett ganska så nytt resmål, skulle vara kul att få höra..// Mvh Maggan..

LarsGöran
Superflitig
Superflitig

Post by LarsGöran » 2007-06-29 17:32

Hej, för många år (10-15 år )sedan när jag bodde i Gambia så flög vi över på en dag till Sal(?). Torrt, ödsligt, öken...Snyggt hotell, tjusigt vatten(fullt med haj sas det)..MEN några av de andra öarna lär vara fina- på min tid så låg den internationella flygplatsen på Sal, numera lär man kunna flyga stora plan även till andra öar!

mnica

Cabo Verde

Post by mnica » 2007-11-22 19:33

Hej, har precis kommit hem efter 1 vecka på Kap Verde. Vi bodde på ön Sal och St:a Maria. Det var en upplevelse att få komma dit. Sand, sten, arbetsbyggplatser överallt, otroligt härligt hav ( inga synliga hajar :o )Underbart väder hela veckan. Kan vara lite soldis men det är bara skönt. Det var 28-30 grader i luften och runt 24-25 i vattnet. Härliga surfvågor. Hög solskyddsfaktor behövs då solen är extra stark så nära ekvatorn. Vi bodde på ett hotell som heter Morabeza. Helt fantastiskt hotell. Fräscht och trevlig personal. Den bästa maten åt vi där. Som jag skrev innan så byggs här väldigt mycket. Om några år kommer det inte att vara sig likt tyvärr. Det genuina försvinner. Vi åker gärna dit igen min man och jag, men då är det sol bad och avkoppling som gäller. Perfekt ö för det. Det finns en del att göra men mest handlar det om vattensporter. Ljuvligt för den som fixar det :? Sedan kan man ju ta sig mellan öarna men det kostar!!!!!!!!!! Maten där var väldigt dyr i förhållande till vad man läst och kanske förväntat sig. Riktigt dyrt! Taxfree på hemresan var bara inte att ens tänka på. Ett stort minus var alla dessa gatförsäljare - eller rättare sagt de stod på gatan och "raggade" upp med otrolig vänlighet så att man följde med till deras affär. Sedan var det svårt att komma därifrån utan att ha köpt något. Man fick presenter som deras mamma gjort och i gengäld förväntas man köpa något. det är bara det att de har själva köpt dessa halsband bl.a. för en billig penning. Ja a många var de historier man fick höra. Jobbigt var det. Boavista är en grönare ö och man ska kunna flyga dit nästa år. Bara ett tips. Ja, detta är i stora drag våran upplevelse av ett otroligt charmigt men dammigt ställe på en ö ute i Atlantens korallgröna rena vatten.

annsthlm71

kap verde mastercatrd?

Post by annsthlm71 » 2007-12-11 21:41

Hej!

Det låter som du ganska nyligen varit på Kap Verde. Jag skall dit nu över julen (Sal, Santa maria) och har fått lite olika uppgifter om mastercard fungerar i deras uttagsautomater eller bara visa. Har du någon aning om detta?

mnica

Post by mnica » 2007-12-11 23:21

Kommer tyvärr inte ihåg vilka kort som gällde. Kolla med Fritidsresor. Visa vet jag gick i bankomaten vid banken i S:ta Maria. Vad det gäller kontanter så går det bra med Euro. Du får oftast tillbaka växeln i deras egna valuta.
Det är ett underbart ställe att bara koppla av och sola och bada på - så ha det alldeles underbart.
// mnica

Post Reply