Handikappvänligt på Dominikanska?

Skriv svar
Kotten

Handikappvänligt på Dominikanska?

Inlägg av Kotten » 2008-01-31 14:35

Jag och min sambo har börjat drömma om att tillsammans med våra barn, 4 och 6 år åka till Dominikanska Republiken i början av nästa år. Det verkar vara som ett paradis där! Men då min sambo sitter i rullstol känner vi oss lite osäkra på hur det är att ta sig fram där. Är det någon som vet? Eller som kan tipsa om ett bra hotell? Jag har pratat med några resebyråer men inte fått riktigt klara besked. Jag hoppas att vår dröm inte är helt omöjlig, det skulle vara så underbart att komma bort några veckor!
Mvh, Tanja

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2008-02-02 01:45

Hej!

Visst kan ni åka till DR :lol: .
Jag kan rekomendera Grand Oasis Marien, om man ber om markplan där så är det absolut inga problem med rullstol. Jag har själv lite rörelseproblem, men sitter ej i rullstol, och vi har varit där 4 gånger.
Det finns handikapp ramper in i nästan varje byggnad.
Det kan dock bli problem att ta sig ner i sanden på stranden, men personalen är väldigt hjälpsam.

Tillgång till tre resturanger, mexicanska, buffèresturangen och
crèperian, strandbaren blir heller inga problem med rullstol. Däremot pasta resturangen Rigoletto ligger ovanför poolbaren och är utan hiss.

Att komma i poolen kan man både via trappa och typ rampbotten, jag hoppas du förstår vad jag menar.

Att promenera utanför området kan vara lite si och så, då området omkring och i Puerto Plata har höga trottoarkanter.

Men jag kan inte se något hinder i att ni inte skulla kunna åka på er drömresa.

En utflykt som jag tror att era barn hade Älskat är OCEAN WORLD, där det finns delfiner som man kan bada med.
Där är heller inga problem med rullstol.

Jag hoppas detta hjälpte er något, och att ni kan planera en underbar resa.

Har ni fler frågor får ni gärna skriva igen, så ska jag försöka svara.

MVH Helena

Skriv svar