Hur är det?

Skriv svar
Fingalsson

Hur är det?

Inlägg av Fingalsson » 2008-06-02 09:21

Hej!
Jag och min sambo funderar lite på att åka till DR, men vi vet inte så mycket om det, kan nån säga lite fördelar och nakdelar om stället. Hur är det att åka i mars? Vi har hittat en allinclusive resa för ca 14000 pp är det ett bra pris?
Mvh Helena

AnnaK
Flitig
Flitig

Inlägg av AnnaK » 2008-06-02 22:47

Hej!

Om jag inte minns fel så gav vi ca 9500 kronor per person för två veckor i januari, på casa laguna (se mitt andra svar). Apollo hade vad de kallade vinterrea. Vi köpte våra biljetter i december 2007 och det fanns resor för det priset jan-mars 2008.

Det var första gången vi var i DR. Vi har varit i Thailand en gång och jämförde mycket på DR med den resan. Thailand vinner vad det gäller utbud av aktiviteter och shopping, men i DR kan du hitta fantastiska ständer om ni åker utanför turistorterna.

Undrar du över något mer, får du gärna höra av dig igen. Det är ju lite svårt att råda, då man inte vet vad ni vill ha ut av resan. Solen var det inget fel på :)

Mvh
Anna

lorilar
Flitig
Flitig

Inlägg av lorilar » 2008-06-04 10:15

Hej !
Man kan säkert hitta billigare resa ,men å andra sidan så tycker jag inte det är så dyrt det du ska ge,

Jag reser ofta till DR och har så gjort i många år . Det finns mycket att göra där nere :lol: Bra shopping massor med turer att åka på , Vackra stränder och otroligt trevligt folk där nere :P
Jag har varit där nere i mars ett antal ggr och tycker att det är helt ok väder, det kan regna i bland men oftast så kommer regnet under nätterna.

Jag vet inte vart i DR ni ska ?
Det är lite lättare att rekomndera saker att göra om du skriver vart ni ska :wink:

Lorilar

Fingalsson

Inlägg av Fingalsson » 2008-06-04 17:47

Vi kollar på resor till Costa de Ambar, hotell i cabarete el i costa dorada, vilket ställe skulle du rekomendera? Vi är ute efter sol och bad och även lite äventyr. Mvh Helena

lorilar
Flitig
Flitig

Inlägg av lorilar » 2008-06-04 19:16

jag skulle ju fördedra Costa Dorada
Här kan du läsa lite om hotellethttp://www.debbiesdominicantravel.com/travel24.html

Ett besök ni ska göra är ju till ocean world och bada med delfiner . bada med hajar och tigrar :lol: http://www.riubambu.com/RIU_WEB_PAGES/M ... _ENTER.htm

sen finns det en ridranch inte alls långt i från hotellet som tar er på underabar ridturer upp bergen , Där man äter god dominikansk mat och njuter av utsikten , Man stoppar också för ett bad i en lagun.

Sen finns det en masa andra saker att göra, Jeepsafari och dykning och en massa annat.

Har du mera frågor så fråga på bara :)
Kan ju säga tt jag nästan precis har kommit hem från DR , var där i 4 veckor och ska tillbaka i oktober,

Hälsningar Lorilar

Fingalsson

Inlägg av Fingalsson » 2008-06-04 21:55

Hur är costa doradas då? Är det en by eller är det bara hotell liksom.... Hur är det håller man sig på hotellen på kvällarna och så eller kan man gå ute på kvällarna? Vad är det som är så bra med DR? Varför ska man åka dit? 8)

lorilar
Flitig
Flitig

Inlägg av lorilar » 2008-06-07 09:43

Jag har ej bott på Costa Dorada själv utan har ett annat favorit hotell ,men det är stängt för renovering justnu . Men har goda vänner som bott på dorada och alla har varit mycket nöjda ! Klart att man kan gå ut på kvällarna ,
Det finns många bra resturanger i Puerto plata ,

Den första gången vi var där så tog vi taxi in till stan och sen fråga taxi chaffören om han kunde rekomendera nått bra .
Även hotellpersonalen kan man fråga om ställen som är bra att gå på.
Vad som är så bra med DR . jadu i mina ögon så har det stället allt ! Men det finns ju säkert en massa andra som inte tycker detta :wink:

Jag har aldrig blivit lurad där nere eller varit med om att folk har pushat en till att handla eller folk som tigger ,

Alltid vänliga och hjälpsamma , Det finns ju strandförsäljare såklart , Men säger man bara no gracias så går dom bara förbi , Andra länder som jag varit i så är dom som en pittbull släpper inte taget utan ska bara ha dig att handla !

Brukar även gå på marknader inne i stan och ingen kommer fram och drar i en utan låter mig titta själv ,

Det är klart att det finns säkert dom som har råkat ut för någon som har pushat ,men jag kan ju bara säga vad som har hänt mig.

Älskar stränderna och vattnet :D maten är jättebra !
Brukar handla på jimenez eller casa nelson billigt och mycket att välja på !!
Senaste resan hade jag med mig två av mina bästa vänner och kan ju bara säga att dom är lika förälskade i landet som jag är .

Svårt att beskriva ett land , men hoppas att lite av min kärlek till landet får dig att bli sugen på att åka dit :lol:

Fingalsson

tack!

Inlägg av Fingalsson » 2008-06-08 14:17

Tack så hemskt mycker för ditt positiva svar :)
Nu har jag bokat två veckor i Costa Dorada på hotell Grand Oasis Marien, var lite dyrare men verkade vara ett bra hotell men en helt del aktiviteter. Vi åker i slutet av februari, vet du hur vädret brukar att vara så?
Hur stor är ön? Hur långt är det tex till Puerto Plata?
Mvh Helena

lorilar
Flitig
Flitig

Inlägg av lorilar » 2008-06-10 07:54

Va roligt ! Hoppas att du får en underbar semester !
Ön är 48 442 km2 stor.
Jag har själv inte varit där i februari men har pratat med goda vänner som bor där nere, Och vädret är helt ok, Det är ju en ö med ständig sommar :D

det tar ungefär 15-20 minuter intill puerto plata från erat hotell.
Glöm inte att dricka mycket vatten under dagarna, Det är varmt där nere och man torkar snabbt ut !! Det är inte roligt att gå omkring med huvudvärk i värmen :roll:
Ett tips är att ta en ridtur upp i bergen och se det äkta dominikanska !!
Köp inga resor av någon sort av strandförsäljarna ! Det kan vara bra men oftast så är det sämre kvalite på dessa ! Oftast så står det killar och tjejer inne på hotellet och säljer utflykter ,Så satsa på dom istället :wink:

ha en underbar semester ! Har du mer frågor så bara fråga på !!

Lorilar

Fingalsson

Inlägg av Fingalsson » 2008-06-16 10:26

Kan du ge nåra förslag på utflykter som man bör göra?
Mvh Helena

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2008-06-17 23:34

Hej Helena!

Du har valt ett kanon hotell, vi åker dit för femte gången i november.

Ett par bra utflykter att rekomendera är:
Bacardi Island med Valsafari, en otrolig upplevelse.
Jeepsafari där man får klättra upp för vattenfall för att sedan åka ner,
den var också kanon.
Monstertruck safari och outback safari är också bra.

Vi brukar köpa våra utflykter via Isaira tours, de är bra att ha med att göra samt att de håller lägre priser än researrangören.
Du hittar deras program på:

www.isairatours.com

De har sitt kontor mitt emot GOM.

MVH Helena

Dyyk
Kontakt:

Inlägg av Dyyk » 2008-06-19 23:22

Tjoho!
Det värsta med forum är att man får olika bud från olika personer :) Jag tänkte att ajg skulle säga att ni Inte ska köpa utflykterna av resebyrån eller personal på hotellet. Dom tar ofta ett par hundra extra. Gå hellre till nåt köpcenter eller nåt, det brukar alltid finnas representanter för utflyktsbolagen där och dels kostar det mindre om du köper direkt och dessutom kan du pruta ett par spänn till.

Jag skulle också vilja tipsa om utflykten till Cayo Paraiso om ni gillar att snorkla. Det är verkligen som att simma i ett akvarium, fast på riktigt. Helt fantastiskt. Dessutom är det ett par timmars bussresa och man får se mycket av naturen och landskapet. Även dessa utflykter brukar va "all inclusive".

Har varit nere både i januari och april. Vet inte om det va så stor skillnad i väder. Soligt och varmt som f*n, och om det kommer en regnskur så är det bara skönt.
Ha det så kul!

lorilar
Flitig
Flitig

Inlägg av lorilar » 2008-06-24 09:41

Det jag skrev var att Köp INTE från strandförsäljare :wink: För det kan vara en mardröm ibland, Men absolut så kan man köpa på typ Plazan på playa dorada eller något annat ställe .

Men jag kan oxå säga att vi har köpt från hotell alltså INTE resebyrån . Utan representanter från utflyktställena, Och dessa har legat på samma priser som på Plazan, Men man ska alltid kolla igenom dom olika alternativen som finns :wink:

Lorilar

Fingalsson

Tack!!

Inlägg av Fingalsson » 2008-06-24 15:50

Tack så hemskt mycket för alla goda tips och råd, blir så himla glad när jag får bra tips och får höra att jag valt ett bra hotell :lol:
Ni får järna tipsa om mer saker om ni skulle komma på det! Jag läser allt jag kommer över. Kram Helena

AnnaK
Flitig
Flitig

Inlägg av AnnaK » 2008-07-01 17:48

Hej Helena!

Vår bästa utflykt under vår resa till DR gjorde vi med Isla Safaris Cofresi Tours. Företaget drevs av en tysk som hade bott en väldigt många år i DR. Endagsturen hette blålagunen, men det inkluderade även flera andra stopp. Vi åkte i en öppen Jeep och vår guide tog oss till flera stränder där det bara var vi, kokospalmer och vitsand. Det var fantastiskt! Vi besökte även ett litet inhemskt kaffeplantage där vi fick se ett dominikanskt hem, spännande! Vi hann även med ett besök vid ett vackert vattenfall, där små orädda pojkar kastade sig handlöst ut för ett par dollar. Mat och dryck ingick under dagen.

De har adressen www.isla-safaris.com, e-mail: edwald@islasafaris.com
tel: 809-320-0960
fax: 829-406-4133

Vi åkte även på ett par andra utflykter, men den här var helt klar out-standing, även om den blå lagunen inte var det mest fantastiska som jag sett. Jag kan inte svara 100% på om vi hade tur eller om det var "tysken" som hade planerat allt bra (de brukar ju vara duktiga på det :D ), men vart vi än kom så behövde vi inte trängas med en massa andra turister.

Skulle jag åka tillbaka till DR, så skulle jag absolut välja ovanstående firma när det gäller val av utflykter. På tal om val, så såg vi tyvärr inte några sådana på valsafariet. Det ska vara bättre chanser i februari och mars, än slutet av januari.

Hoppas att ni bli nöjda med er resa!

Anna

Ps. Ta med er mediciner för magen, i stort sett alla svenskar på vårt hotell hade någon gång under resan problem med magen. Fast det kanske berodde på maten på vårt hotell ;) Ds.

Skriv svar