Snorkling och fiske Costa Dorada

Skriv svar
bekka

Snorkling och fiske Costa Dorada

Inlägg av bekka » 2009-08-28 11:41

Jag och min kille ska åka till Costa Dorada i början på december och vi har läst en del om snorkling. Jag är riktigt riktigt sugen på att prova detta i lite finare vatten än vad vi har här i Sverige, så jag är nu ute efter tips. Var är bra att snorkla i närheten av där vi ska bo (Grand Oasis Marien heter vårat hotell)? Behöver man åka ut med båt för att hitta bra ställen? Ge mig alla tips ni kan komma på!

Min kille vill gärna prova på fisket också. Han undrar om man kan stå på land någonstans i området och få lite fisk, och han är också nyfiken på Big Game. Någon som har lite erfarenhet av just detta? Tacksam för alla tips!

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2009-09-02 19:15

Hej.

För 3 år sedan "renoverades" stranden längs Costa Dorada. Via mudderverk hämtades sand och fyllde ut stranden en bra bit.
Tidigare var det lite smalare strand och en hel del korall och fiskliv utanför bla Marien och Iberostar.
Sandpåfyllnaden gjorde botten mycket finare och vänligare för fötterna, men då korallrev övertäcktes försvann det mesta marina livet under havsytan där.

Bra snorkling har vi haft vid Sosua, dit man lätt kommer med taxi.
Kolla med utflyktsförsäljarna så har de säkert fler mål att erbjuda.
Från Mariens entré tvärs över "stora" vägen så finns Isaira tours. Ett seriöst bolag med giltiga försäkringar och alltid lika trevlig personal. De brukar kunna hjälpa till om man har lite önskemål typ fiske och snorkling.

Går ni till vänster längs standen förbi Mariens område och promenerar en tio-femton minuter längs den allmänna stranden som förvisso är ganska skräpig så kommer man till en plats där lokalbefolkningen brukar fiska med handnät, spö eller harpungevär. Där är lite långgrunt, klarare vatten och en hel del korallrev. Litet strömt men ganska mysigt att snorkla.
Bara se upp för sjöborrarna, de är riktigt obehagliga att trampa på.

Hoppas ni har fått litet hjälp. Ni har valt ett bra hotell. Vi har varit där fem gånger, senast i november 2008.

Ha en bra resa önskar Johnny o Helena.

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2009-09-02 19:31

Hej igen.
Jag glömde att nämna att vad gäller snorkling så är Paradisön eller Cayo Paradiso ett absolut måste. Litet dyr utflykt, men värt pengarna om man gillar att se massor av fiskar och underbara koraller.
Kolla gärna utbudet på www.isairatours.com
Johnny o Helena

bekka

Inlägg av bekka » 2009-09-02 20:42

Hej!!

Först, tack för tipsen! Betyder massor när vi inte har speciellt stor koll själva men gärna vill göra resan så bra som möjligt då vi faktiskt spenderat en bra slant på detta...

Får väl försöka ta oss till Sosua då och testa snorklandet. Cayo Paradiso har vi funderat över redan och bestämt oss för att den utflytken tar vi oavsett pris. Man måste väl få unna sig lite? ;)

Tack igen för tipsen, nu återstår inte mer än lååååång väntan tills resan blir av... det är långt till 30:e november...

bekka

Inlägg av bekka » 2009-11-11 20:34

Nu är det inte speciellt lång tid kvar! :D

Har en liten undran bara. Har köpt solkräm på spf 50+ som jag tänkte köra med de första dagarna. Sedan trappa ner mer och mer. Är det billigare att köpa "seriösa" solkrämer där nere än vad det är hemma?

Sen - vad får vi absolut inte missa under våra två veckor? Vad ska vi absolut inte glömma att ta med? Någon som har nån intressant reseberättelse att dela med sig av? :)

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2009-11-12 00:48

Hej igen!
Seriösa solskydd är dyrare på DK än här hemma, flaskorna är dessutom mindre. I vissa butiker kan man finna Hawaiian Tropic ( olja med spf ) till hyfsade priser.

Jag kan rekomendera Ocean World, Köra ATV, Jeepsafari med vattenfallen,
Monstertruck safari m.m.
Alla utflykterna är kanon, beroende på vad man har för intresse.

Det är en stor upplevelse att åka guagua och det är nästan gratis, gå utanför hotellet och de stannar och frågar vad ni ska.
Vi brukar promenera in till Puerto Plata och sedan ta en guagua tillbaks. Även mot Sosua och Cabarete går det guagua.

Är ni utanför hotellet på egen hand, så vänd på armbandet, så de inte ser vilket hotell ni är ifrån.

Något som ni absolut inte får glömma är ett glatt humör och öppet sinne, för då är risken att ni blir besvikna.
Ett bra myggmedel till kvällarna, kanske imodeum mot magen om man skulle få problem.
Eller finns det mesta att köpa på plats, så glömmer man något är det inte hela värden.

Ha en trevlig resa
Mvh Helena och Johnny

Skriv svar