regnsäsong under dec??

Skriv svar
modette

regnsäsong under dec??

Inlägg av modette » 2010-05-04 09:47

jag och min pojkvän har bokat en 2-veckors resa till D.R. i december, men jag har kollat runt lite och sett att det är regnperiod mellan okt-dec. är det nån som varit där under regnsäsongen?
hur mkt regnar det, är det som i thailand där det kommer 20 min skyfall och sen är det lugnt??

har i övrigt noll koll på dominikanska så tips tas med glädje emot, vi ska bo i las terrenas som jag förstått är ngn turistort...

LaLunaLoca

Inlägg av LaLunaLoca » 2010-05-21 00:57

Hej,

Vi åker oxå till DR i december. Tror att det mest är skurar, men har aldrig varit där så vet ju inte. Har inte varit i Thailand heller (tror jag snart är ensam om det) så kan inte jämföra...

Vi åker till Samanahalvön, delar upp semestern på 2 olika hotell... :) Ska bli intressant.

modette

Inlägg av modette » 2010-05-21 07:56

ja, jag har också uppfattat det så att det kan komma skurar.. men det överlever man nog! om det är som i thailand är det lugnt, nån skur som snabbt brukar gå över och sen är det strålande sol igen...

va kul!
vilka hotell ska ni bo på?
vi har bokat via fritidsresor och bor på det billigaste, Aligio. Verkar inte vara spec fräscht, efter att ha läst recensioner, men personalen ska tydligen va super.

LaLunaLoca

Inlägg av LaLunaLoca » 2010-05-21 12:25

Vad roligt att äntligen träffa på ngn annan som oxå ska åka till DR. =)
Vi åker oxå med fritidsresor... 2-17 december. Vi ska bo på Gran Bahia Principe Cayacoa och Gran Bahia Principe El Portillo. Vi ska åka på vår smekmånad lite i efterskott (gifter oss i augusti) så vi la till några kronor för vad vi tror är bra hotell. De allra flesta recensioner vi läst har varit positiva. :D
modette skrev:ja, jag har också uppfattat det så att det kan komma skurar.. men det överlever man nog! om det är som i thailand är det lugnt, nån skur som snabbt brukar gå över och sen är det strålande sol igen...

va kul!
vilka hotell ska ni bo på?
vi har bokat via fritidsresor och bor på det billigaste, Aligio. Verkar inte vara spec fräscht, efter att ha läst recensioner, men personalen ska tydligen va super.

eliwik@gmail.com

Inlägg av eliwik@gmail.com » 2010-06-21 19:54

jag har varit 9 ggr i Dom Rep , Sosua. Sista gången åkte jag 22 dec 2009 för att fira jul
.Då var det strålande solsken o varmt. Eftersom jag är en resenär som brukar vara borta
2-3 mån där i Sosua väderleken är som jag uppfattar det , en störtskur och sedan klart
väder igen. Vill också tillägga att efter jordbävningen i Haiti, så regnade det ca 4 dagar i sträck. Jag kände bara av skalvet som om man var på ett stort fartyg när det går dyningar. Det var bara någon minut. Bor man i centrala Sosua som jag brukar göra finns det gott om resturanger, barer odyl. Inga problem vad jag har upplevt men som sagt håll ögonen på väska o pengar(precis som hemma) det är ju ett fattigt land.
Trevlig semester

Jag åker igen i dec-jan

Elisabeth

AlexDomRep

Info om regn- och orkansäsong

Inlägg av AlexDomRep » 2010-09-20 11:28

Hej!
Åker till dominikanska varje år och gjort det i 8 !! år nu. Det är min absoluta favoritplats på jorden. Underbara människor och perfekt klimat. Jag kommer alltid tillbaka till svedala med ett stort smile på läpparna.
Rekommenderar alla som besöker landet att ta er utanför hotellet. Det finns organiserade turer men om du är van globetrotter så är det bara att hoppa på Taxi eller Guagua, som småbussarna kallas. Det finns även större mer bekväma bussar som går över hela landet. Grymt bra vägnät om man jämför med andra länder i Karibien och Latinamerika.

Ok, det var vädret vi skulle tala om.

Det är ju Karibien så regna kan det göra lite när som helst, men det dunstar väldigt snabbt. Ganska mysigt att gå djungeln under ett tropisk regn faktiskt, se upp för fallande kockosnötter bara ;-) Solen är aldrig mer än några timmar bort. Sol, det kommer du garanterat få, det kan du hoppa upp och sätta dig på ;-)

Den huvudsakliga perioderna med ihållande regn är:
> Maj +- 2 veckor före och efter.

Den huvudsakliga orkansäsongen är (både regn och kraftig vind)
> Sept till okt +- 4 veckor före och efter.

Bästa tiden i Dominikanska Republiken:
Slutet av Nov till början av april. Absolut bäst i min mening är Dec till feb.
Om man vill hålla på med vattensporter som Kiting och vindsurfing är dock Juni till augusti. Mycket vind på nordsidan. Surfing (utan vind) är bäst på den svenska vintern.

Och du, i Dominikanska Republiken är det alltid sommar. För en svensk så betyder det shorts och Tshirt alla dagar om året, dygnet runt.

Lycka till!

modette

Inlägg av modette » 2010-10-11 18:58

hej!
kul m lite svar i tråden.
undrar lite andra saker när det ändå är nga DR-fantaster här inne.
hur gör man med valutan, växlar man t dollar eller t pesos?
har jag förstått det rätt att folk växlar t dollar här hemma o sedan växlar t pesos där nere?

hjälp mig reda ut detta!
nu beger vi oss om mindre än två månader.
alla förslag och tips om DR eller cabarete tas tacksamt emot!

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2010-10-11 23:28

Hej!
Du växlar bäst till dollar här hemma, speciellt nu när dollarn är så låg.
Dollarn växlar du sedan till DOP ( dominikanska pesos ). Det finns växlingskontor och banker nästan överallt, kolla bara efter bästa kurs.
Vi brukar bo på Costa Dorada och vi brukar få bäst kurs på Western Union.

Ha en trevlig resa
MVH Helena

modette

Inlägg av modette » 2010-10-12 19:33

tusen tack för svaret.. det var nästan som jag misstänkte då
:)

AlexDomRep

Bankautomater över allt

Inlägg av AlexDomRep » 2010-10-13 10:36

Det där med att ta med sig valuta och växla är bökigt och du riskerar att tappa, bli bestulen eller få fel växelkurs. Nej bankomaten, det rekommenderar jag hellre. Växelkursen är den som din svenska bank sätter. Tar du ut ett större belopp (som ändå är mindre än om du tog med dig en massa dollar) så är pålägget för utlandsuttag inget man behöver bry sig om.

Jag brukar ha med mig 5000 pesos (1000 skr) till småtulägg och 10 USD/person till turistkort. Resten tar jag ut på bankautomat.

Kör så det ryker ;-)

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2010-10-13 12:21

Hej!

Jag rekommenderar aldrig att använda bankomat eller att betala med kort utomlands. Med risken att få kotet skimmat. Då detta förekommer ofta.
Har hänt flertalet gånger på DR.
Så vi brukar växla till dollar.
Vilket som är bästa sättet är upp till var och en. Ha bara koll på pengarna och förvara i safetybox ( som finns på de flesta hotell ), detta gäller även om man tar med sig betalkort.

Mvh Helena

AlexDomRep

Klar överdrift

Inlägg av AlexDomRep » 2010-10-13 15:14

Det där med skimming är en klar överdrift. Det kan förekomma i det tätaste turistområdena, precis som över allt i världen, även här hemma i Sverige. (Jag har fått kortet skimmat tre gånger i Stockholm). Men jag kan säga att jag använt kortet i 8 år runt om i DR och ALDRIG fått kortet skimmat. Naturligtvis har jag varit med om situationer där jag känt att det inte är helt riskfritt att ta fram kortet. Det har varit i huvudstaden Santo Domingo. Det jag gjorde då var att välja en annan bankomat i ett lugnare område.

Men det är klart att man inte bör betala med kort på restauranger eller butiker där man kan låta bli. Det vet den mer resvane säkert redan, det gäller alla ställen i hela världen sedan ca 10 år då detta började bli vanligt. Men att DR skulle vara värre än andra länder är helt fel. Och jag tror jag har tillräckligt med erfarenhet för att våga påstå det ;-)

Som sagt, klart säkrast att använda kort i bankautomater och inte släpa på en massa cash eller resesheckar.

Jag vill slå fast en sak. Dominikanska Republiken är ett av de säkrare länderna i latinamerika och Västindien, speciellt om man kommer ifrån värsta turiststråken. Klart är dock att Punta Cana, Puerto Plata och städerna Santo Domingo och Santiago är ställen där man bör vara lite mer på sin vakt vid större peningtransaktioner.

Helena
Flitig
Flitig

Inlägg av Helena » 2010-10-13 22:41

Hej!

Jag sa inte att DR är värre än andra länder, utan talade bara om att det förekommit flera ggr. Och detta är ingen överdrift.
Tyvärr är det här med skimmning mycket vanligt i hela världen.
Men får jag välja så blir jag hellre av med cash, än skimmad och kanske med ett övertrasserat konto.
Men som sagt var det är upp till var och en och bestämma.

Mvh Helena

AlexDomRep

Inlägg av AlexDomRep » 2010-10-15 08:46

Jo, exakt. DR är inte värre än andra länder. Men då tycker jag det är lite orättvist att säga att det är vanligt att bli skimmad i landet. Som sagt, jag använder kortet flitigt när jag är där, precis som jag gör hemma i Sverige, med undantag av restauranger och småaffärer. Jag har ALDRIG blivit skimmad i Dominikanska Republiken men däremot flera gånger i Stockholm.

Om du är normalt försiktig med hur du använder ditt kort så kommer du med lika stor sannolikhet som hemma i Sverige INTE bli skimmad.

Men det är klart att du måste vara försiktig med hur du använder ditt kort. Här är några tips:
Använda uttagsmaskiner som är placerade inne i banker, inte utanför (om det går). Använd helst inte maskiner som finns mitt i köpcentra, hektiska turistområden etc. Ta dig till bank som ligger i lite lugnare områden. Var det finns sådana vet säkert reseledare på plats, eller om du är där längre lär du säkert känna folk du kan lita på. Naturligtvis ska du ALDRIG fråga vem som helst på gatan om saker som handlar om pengar. I fattigare länder behöver man vara lite extra försiktig med detta. En erfaren resenär vet att detta är en grundregel.

Så "play it cool" och du slipper få hela din undangömda reskassa snodd eller tappad ;-)

Skriv svar