Saigon

Skriv svar
Bim
Superflitig
Superflitig

Saigon

Inlägg av Bim » 2010-02-22 14:16

Är det någon som nyligen varit i Saigon som kan beätta om staden och tips på boende och sevärdheter- Boendet skall vara centralt nära alla sevärdheter.
Vi åker från Phuket och har tänkt stanna i 4 dagar.
Tacksam för tips och även vad man skall passa sig för.

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-02-22 20:23

När ni kommer till flygplatsen i Saigon så gå till servicedisken och säj vad ni vill ha för hotell så hjälper dom er perfekt. Inne i Saigon så gå till första bästa lokala resebyrå och boka in er på en guide med bil så tar han eller hon er till alla de bästa sevärdheterna, skitenkelt land att resa i och upptäcka. Lycka till

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-02-22 22:51

Hej!
Tack för ditt svar. Är nyfiken vart du bodde man kan ju boka hemifrån också. vad kostar en dagstur med guide på ett ungefär? Är det svårt med all trafik? Har läst så mycket om det. Väskryckare odyl? Vad hade du för valuta när du reste där och betalade med? Berätta allt jag suger åt mig som en svamp. Planerar för fullt nu för resan, men vill ha så mycket info som möjligt innan vi åker. Berätta allt snälla du. Tackar på förhand.

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-02-23 10:48

Kommer inte ihåg namnet på hotellet, men vi ordnade det ute på flygplatsen och hamna mitt i smeten. Trafiken är ett äventyr i sig, att gå över en gata går bra om man bara inte stannar till eller springer utan gå lugnt, med hjärtat i halsgropen, så klarar man sig bra. Vi köpte en guide med bil och chaufför i tre dagar men en övernattning på hotell i Mecongdeltat samt transport c:a 20 mil ut till Mui Ne, för allt det betalade vi 2000 sek. Valutan vi hade var dels US dollar i mindre valörer och sen växlade vi till oss Dong för shopping, restaurangbesök och lite annat.

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-03-02 18:43

Hej!
Tack för ditt svar. Vi skall också besöka Mekongdeltat. Hurdana båtar åker man i? Var det mycket mygg då ni åkte? Vi har inte tagit några malariatabletter men läst att det är malariaområde?Vad säger du om det? Törs vi dit utan vaccination?¨
Sedan har vi tänkt som dig hyra en guide för att få se det bästa.
Det är ju mycket sevärt istan också. Kommer du på något kan du väl också skriva det. Har också läst om väskryckare mm. Men de finns ju också här. Vad skall man mer tänka på?
Tack på förhand.

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-03-03 10:22

Hyr ni en egen guide så får ni se allt som är värt att se, kan inte räkna upp allt, men det är mycket spännande, tunnlarna, krigsmuseet, posthuset, och gamla regeringsbyggnaden bl, a. Vad beträffande båtar så är det olika gång från gång, nu hade vi guiden med oss och det var de som fixade allt. Mygg hade vi inte en känning av och malariatabletter tog vi inte. Åk dit och upplev så mycket som möjligt och oroa er inte i onödan. Lycka till, hör av er när ni är tillbaka.

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-03-03 10:45

Hej!

Tack för alla svar. Det är nog som du säger att man inte skall oroa sig för mycket. Men när man läser alla insändare så börjar man fundera. Det är lätt att förstora upp det negativa. Men vi har rest mest inom Europa i många år men då känner man sig som hemma.nu blir det en annan världsdel och annan kultur. Men vi ser det positiva av att ännu kunna få möjlighet att resa.
Hör av mig när vi kommer hem med reseberättelse.
Kommer du på något så skriv gärna igen. Tack skall du ha,

marieO

Inlägg av marieO » 2010-03-03 19:21

Hej!
Jeg var i Vietnam, inkl. Saigon for nogle år siden med hele familien.
Vi rejste med to små børn både med egen guide i jeep og med offentligt tog. Det var en helt fantastisk oplevelse.
Saigon er en fantastisk by med en spændende historie og en yderst venlig befolkning. Vi blev rigtig godt taget imod overalt og det er ingen overdrivelse at infrastrukturen er fænomenal og priserne absolut rimelige.

Trafikken...Ja, den er CRAZY, men overlad kontrollen til dem der kender den og nyd det - det er helt uden sidestykke.!

God rejse!

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-04-10 19:15

Hej igen!

Ja nu har jag varit i Thailand i 3 veckor med av avstickare till Saigon. Detta var höjdpunkten på hela resan. Vilken fantastisk stad. Vi hyrde en guide i 2 dagar ena dagen att se alla sevärdheter i staden även en vattenshow som var otrolig och den andra till Mekongdeltat som var kul att åka båt på. Vi hade en hel dag för oss själva att strosa i staden. Det blev tre hela dagar men vi skulle ha stannat någon dag till om vi vetat hur det var. Guiden visade oss på en inhemsk restaurang som vi aldrig skulle ha hittat själva in i gränden. Trafiken gick det bra med lite ovant första dagen men sedan blev man modigare för de körde faktiskt inte på en utan svängde runt.
Vi bodde på ett jättebra hotell i centrum nära Operan och Rex det hette hotel Oscar Saigon men en fantastisk utsikt från restaurangen. Det kommer nog att bli en resa enbart till Vietnamn nästa gång och då även någon badort.
Jag tycker att alla som har möjlighet att åka en tur över från Phuket skall göra det för det är billiga biljetter med Air Asia och fina flygplan.
Detta var min berättelse N-son.

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-04-10 20:42

Vad kul att höra att ni gillade resan, vi stannade 3 veckor, första veckan bara utflykter och annat, de andra 2 veckorna åkte vi ut till Mui Ne och låg och slappade och badade på en helt perfekt strand, vi upplevde denna resa som en av våra bästa och då har vi ändå varit runt i hela världen mer eller mindre. :lol: :P :lol: :P

Bim
Superflitig
Superflitig

N-son

Inlägg av Bim » 2010-05-18 16:26

Hej igen!

Vill du berätta mer om din resa ill Vietnamn? Min man planerar en tur nästa år om vi har hälsan så att säga för han blev helt tagen av landet.
Hur åkte ni från Stockholm?
Var de jobbiga mil de 20 ut till Mui Ne?
Tacksam om du berättar när du får tid. Vi åker i slutet av månaden 2 veckor till Tunisien min man får aldrig nog av sol och bad som det ser ut.
Vi är numera pensionärer som du kanske listat ut så tid har vi gott om.
Trevlig sommar!

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-05-19 09:41

Nej vi bor i södra sverige så vår avreseort blir därmed Köpenhamn, och för det mesta åker vi med Thai Airways eller Singapoore Airlines. Resan ut till Mui Ne tyckte inte vi var så farlig då det var guiden som körde oss med sin van, skulle tro att vägnätet har förbättrats sedan vi var där -05.
Pensionärer är vi också och reser runt lite förjämnan, ska ner till Thailand nu den sista maj och 3 veckor framåt, våra barn och barnbarn ska också hänga med, sen blir det Secilien i mitten av september. Ha nu en trevlig Tunisienresa och även fortsättning av sommaren.

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-05-19 19:00

Tack för ditt svar. Trevligt att du svarade så snabbt. Men nu blev jag jättenyfiken vart i Thailand ni skall åka . Har hört så mycket om regn denna tidpunkten. Åker ni också med Thai då? Om du har lust kan du väl berätta när ni kommer hem. Vi har också funderat på en resa nästa år med barn och barnbarn ev då en Thailandsresa.Även som sagt funderingar kring Vietnamn men då bara vi två. Eftersom vi bor i Norra Sverige om hela familjen skall äka så passar denna tiden bra för alla har vi hus och detta med snöskottning och tillsyn som ni söderöver inte behöver ha så stort bekymmer för. Så allt måste klaffa.
Trevlig resa igen och sommar.

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-06-23 10:48

Så var man då tillbaka i Sverige efter 3 helt makalöst fina veckor i Patong på Phuket. Vi kom ner den första juni och eftersom jag varje morgon skriver lite noteringar om dagen före så har jag nu tittat igenom anteckningarna. Ingen dag med bara regn, 5 morgnar regnade det fram till 10-tiden, 4 kvällar regnade det också runt en halv till 1 timma övriga dagar var det så gott som molnfritt, kom någon dag en 5-minuters regnskur och svalkade ner oss skönt. Vi flög med Thai från Kastrup till Bangkok och därifrån till Phuket, också med Thai, då biljetten gällde dit. Priset vi betalade var 6.611 sek per vuxen, 3.581 sek för 6-åringen och 850 sek för 1,5 åringen, allt inkl. skatter. Men man blir såhär :cry: när det är hemresa.

N-son
Bofast
Bofast

Inlägg av N-son » 2010-06-23 10:49

Så var man då tillbaka i Sverige efter 3 helt makalöst fina veckor i Patong på Phuket. Vi kom ner den första juni och eftersom jag varje morgon skriver lite noteringar om dagen före så har jag nu tittat igenom anteckningarna. Ingen dag med bara regn, 5 morgnar regnade det fram till 10-tiden, 4 kvällar regnade det också runt en halv till 1 timma övriga dagar var det så gott som molnfritt, kom någon dag en 5-minuters regnskur och svalkade ner oss skönt. Vi flög med Thai från Kastrup till Bangkok och därifrån till Phuket, också med Thai, då biljetten gällde dit. Priset vi betalade var 6.611 sek per vuxen, 3.581 sek för 6-åringen och 850 sek för 1,5 åringen, allt inkl. skatter. Men man blir såhär :cry: när det är hemresa.

Bim
Superflitig
Superflitig

Inlägg av Bim » 2010-06-23 19:04

Hej!
Tack för din berättelse. Bra att veta att man även kan åka till Phuket så sent som i juni och ha bra väder.
Vi hade två bra veckor i Sousse men inte så varmt bara 25-30 grader och havet bara 22 men vi var nöjda. Luften var behaglig men vattnet hade kunnat få vara några grader varmare. Men det blir säkert en resa till hösten om vi håller oss friska och då förhoppningsvis varmare vatten.
Nu får vi njuta av den svenska sommaren med dess ljusa nätter några veckor till.
Trevlig sommar och Midsommar.

mariab4

Inlägg av mariab4 » 2017-06-05 18:14

Berätta allt jag suger åt mig som en svamp. Planerar för fullt nu för resan, men vill ha så mycket info som möjligt innan vi åker. Berätta allt snälla du. Tackar på förhand.

Skriv svar