lite tips vad man kan göra!?!?

Post Reply
Jonte_85

lite tips vad man kan göra!?!?

Post by Jonte_85 » 2008-12-08 02:10

Hejsan! jag och tre kompisar åker till Bali 31 december och blir där i två veckor.
Undrar om det finns någon som kan tipsa om bra klubbar eller vad man kan göra där??

ska bli gött och åka iväg snart!!!

Mvh Jonas

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Post by TobbeS » 2008-12-10 11:27

Hej Jonte. Är det 4 killar under 30 som ska åka så misstänker jag att det är Kuta ni ska bo i. Där är det röj-röj 24 timmar om dygnet och utbudet är stort. Var försiktig med svampsoppor bara, de kan ge obehagliga sidoeffekter. Vill man vara kulturell så är antalet tempel närmast obegränsat.

I staden Ubud bor det mängder av konstnärer och en hel del udda typer. Åker man till Mas, så är det träsniderier av allra högsta klass som gäller. Staden Celuk erbjuder guld- och silversmide, men priserna idag känner jag inte till.

Bra dykning finns det längs östra kusten, vrak, korallrev och söder om ön Nusa Penida kan man ha tur och få dyka med jättelika Mantor. Surfning i världsklass finn i Uluwatu, men det är inget för amatörer.

Vill man spela golf inne i vulkankrater, så åker man till Gunung Agung (tror att det är den vulkanen) och vill man tampas med småaggressiva apor så åker man till Sangeh.

På Turtle Island kan man se uppfödning av sköldpaddor, vilket är en viktig angelägenhet på Bali. Dit åker man bäst med en utriggare, inklusive styrman.

De, för turister, traditionella vattensporterna finns naturligtvis, i form av vattenskidåkning, para-sailing, trampbåtar, segelbåtar och vattenskotrar.

En viktig information för prutare, som gäller för andra platser här i världen också, men speciellt på Bali, är att vara första kund på morgonen. Om det är en sarong, en vacker tavla eller något annat spelar ingen roll, men försäljaren måste vara Balines.

Har du fler frågor, så fråga på. Mvh Tobbe.

Jonte_85

Post by Jonte_85 » 2008-12-10 14:13

Hejsan Tobbe! tack för ditt svar då blir man ju inte rastlös iallafall:)
Vi är två killar och två tjejer som åker i åldern 23-24 och ska bo i kuta som du nämnde.

har du var it där många gånger??

Mvh Jonas 8)

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Post by TobbeS » 2008-12-11 11:04

Första gången jag besökte Bali var 1986. Då var Bali ett paradis, med enorm grönska, risterasser, djungel och avgränsade byar.

Det bodde nästan bara balineser på ön och man kunde lämna sin filmkamera i den hyrda jeepen utan risk för stöld.

Trafiken var gles och det största problemet var vänstertrafiken. I korsningar vann den som hade starkaste signalhornet.

Det vilade en enorm frid över ön och man tog till sig av hinduernas andlighet med små helgedomar, offer till gudarna i form av vackra blommor och rökelse. OBS. Jag är inte religiös.

Då ville jag inte lämna ön, när den dagen hade kommit. På planet hem bestämde vi oss för att åka tillbaka senast 2 år senare. Det blev inte så pga olika omständigheter.

Under dessa veckor hade jag också skaffat 2 fadderbarn, vars far arbetade på vårt hotell. Vi besökte deras hem, bjöd ut dem på restaurang och umgicks en del

Måste tyvärr avbryta här (en patient kom emellan).
Fortsättning följer.

Jonte_85

Post by Jonte_85 » 2008-12-14 13:05

Hej igen! det låter ju väldigt bra!!
När var du där senast då?

Mvh Jonas

TobbeS
Superflitig
Superflitig

Post by TobbeS » 2008-12-16 14:56

Hej igen.
Februari 2002 åkte jag till Bali för andra, men förhoppningsvis inte sista gången. Nu hade södra delarna av Bali förändrats totalt. Obegripligt att man kan bygga så mycket på 16 år.

Kuta, Sanur, Mas, Ubud, Celuk och Denpasar, som tidigare varit avgränsade byar/städer, hade vuxit ihop till en enda stor blaffa av byggnader och vägar. Jag kände inte igen en enda av dessa byggnader eller vägar från flygplatsen till hotellet i Sanur.

Det värsta var muslimernas enorma intåg på hinduisk mark. Tydligen hade inflyttningen från trångbebodda Java eskalerat under början av 90-talet. Kan inte erinra mig en moské, än mindre en minaret 1986. Nu hade en vardera av dessa byggnader hamnat 75 meter från vårt hotell.

Det finns få saker jag avskyr mer än en högröstad böneutropare klockan 5 på morgonen, mitt i den viktiga REM-sömnen. Varje morgon under 2 veckor.

Det som gladde mest var att få träffa familjen jag sponsrat under slutet av 80- och början av 90-talet. De bodde fortfarande i samma hus, men då låg huset i utkanten av Denpasar och var nybyggt. Nu låg samma hus i centrum av Denpasar. Så mycket hade staden vuxit.

När jag åker tillbaka, så kommer hotellet jag ska bo på inte att befinna sig närmare än 5 km från en moské och huvuddelen av befolkningen ska vara balineser. Mvh Tobbe

Post Reply