Någon som kan hjälpa mig

Post Reply
vera_beauty
Flitig
Flitig

Någon som kan hjälpa mig

Post by vera_beauty » 2007-11-21 12:12

Hej!
Jag och min pojkvän ska åka i slutet av augusti till ett all inclusive hotell men vi är osäkra om vi ska åka till Tunisien eller till Cypern?
ISF blir det till hotellet: Anastasia Beach
Någon som ge ett förslag.

Evidonia

Post by Evidonia » 2007-11-21 21:41

Det var några år sedan jag var i Tunisien och Cypern men min uppfattning är att Tunisien är billigare att turista i. Däremot finns otroligt härliga stränder (mjuk vit sand, turkos hav) på Cypern! (t.ex. runt Aya Napia). Tunisien har Kartago, gamla basarer i t.ex. Sousse eller utflykt till Sahara öknen... Jag gillade Sousse i Tunisien, men Hammamet var ett sömnpiller. På Cypern kan man göra dagsresa till Larnaca, Paphos eller Nicosia och få mersmak för cypriotisk kultur & historia + bra shopping om intresse finns för det.

Personligen hade jag dålig erfarenhet/upplevelse av Tunisien, och tyckte bättre om Cypern, men säkert tycker nån annan nåt annat :D

I slutändan är det ni som får fundera på vad ni är mest nyfikna på, eller vill ha ut av resan (bra stränder? shopping, kultur?) Tunisien ger er ett möte med arabisk kultur, Cypern är europeiskt.

vera_beauty
Flitig
Flitig

Post by vera_beauty » 2007-11-21 21:46

Jo, jag vet att det är vårt val men alltid trevligt att höra vad andra tycker. :)

Vi vill både se mkt, ha bra strand möjligheter och kunna shoppa.
Vi var i Turkiet i april månad, visst hotellet var bra men stranden var stenar både i havet och på stranden, shoppingen drog dom in en i affären och tvinga en nästan att handla något. Jag vill kunna gå och titta i affärerna så som här i Sverige och på Mallorca. Mest det så man står och väger emallan när man ska välja.

Blir det Tunisien så ska vi till Sousse och blir det Cypern så blir Fig Tree bay (eller vad det heter). För vi vill till all inclusive hotell och har hittat hyfsat billiga på båda ställen med Apollo.

Evidonia

Post by Evidonia » 2007-11-22 00:25

Ok jag förstår, skrev kanske lite väl ivrigt :wink: :oops:

Cypern har helt grymma stränder, faktiskt de bästa jag sett på mina resor i olika länder runt Medelhavet. Ja, jag skulle nog rösta på Cypern för er del, speciellt med tanke på shoppingen. I Nicosia var det bra att shoppa tyckte jag, inga jobbiga försäljare som drog i en, utan mer som vanlig stad med lokalbefolkning. Larnaca var bra också, fast där gick jag bara runt och kollade allmänt i stan. I Tunisien var dom definitivt mer "dra-in-i-affären"-försäljare...

vera_beauty
Flitig
Flitig

Post by vera_beauty » 2007-11-23 11:52

okej, bra att veta. Fast sen är det roligt att åka till något land utanför europa. Det är svårt det här med vilket land man vill åka till. Man vill utomlands och upptäcka annat än Sverige.

tone
Bofast
Bofast

Post by tone » 2007-12-01 00:14

Cypern e ganska likt sverige, ialla fall i turistorterna. O ska ni bo på ett all inclusive hotell e de väl kanske så att man inte "fartar" runt så mycket???
Själv tycker ja om Cypern men mest för att sola o slappa o de fina stränderna. Där e dom verkligen inte på en om man ska handla...nästan lite åt andra hållet...lite halv "nonchig" ...min upplevelse. Ja kan inte jämföra länderna då ja inte varit i tunisien. Lycka till med erat val.

Gia
Bofast
Bofast

Post by Gia » 2007-12-06 18:08

Cypern är verkligen en toppenö. Jag reste till Cypern Agia Napa första gången 1984 och har sedan dess (sista gången 87)återvänt flera gånger och jag måste säga att jag gillar Agia Napa mest men man orkar inte bo där i högsäsong om man inte festar hela nätterna :( det är nämligen aldrig tyst. Larnaca passar bra för lite äldre som vill ha lite vettig shopping och kultur men stränderna är inte som Agia Napas (Nissi beach eller Grecian Beach i centrum) eller Fig Tree Bay , Limassol går bort helt (Dorissabeach är den bästa stranden men den ligger en bit utanför Limassol och är inte så fin).

Gia
Bofast
Bofast

Post by Gia » 2007-12-06 18:31

Dasoudi beach i Limassol ska det naturligtvis vara

fredde

Post by fredde » 2008-01-16 02:50

åk till cypern! jag rekommenderar det stenhårt.

vera_beauty
Flitig
Flitig

Post by vera_beauty » 2008-01-30 20:57

okej, ja det blir av till Cypern. :)
Så nu ska man bara boka biljetterna och så.
tack för alla råd.
Ni har inte förslag på vad man bär se när man är på Cypern?

tone
Bofast
Bofast

Post by tone » 2008-01-30 23:03

Se och se...
men ett förslag är iallafall att åka till aqua world!! (
osäker på om de hette så, men fråga resledarna...inte långt från ayia napa, vi tog taxi) De va super bra enligt mej!!!! (o alla de ja åkte med). Jätte fint o mycket att prova på. Kostar en del i inträde men då kan du vara där en hel dag!! Får mycket sol, bad, motion, vackra omgivningar, skojigt, mycket skratt mm mm. Ja tyckte att en hel dag där va väl värt pengarna!!!!!

Post Reply