Skapa nytt ämne  

<  Turkiet  ~  Växla pengar

MillaL73
Postat: 2008-04-02 13:06 Svara med citat
Vi ska åka till Alanya i juni och det är första utlandsresan som familjen gör tillsammans (ja, jag är den enda som varit utanför norden och det är evigheter sen..).
Jag har läst lite i forumet om det här med pengar men blir inte klok på hur man ska göra.
Ska man växla i Sverige och till vilken valuta?
Funkar det att betala med kort i Alanya? eller bör man inte göra det?
Vad ska jag tänka på?

Tacksam för tips Wink
Användarens profil
halvkass
Postat: 2008-04-02 16:02 Svara med citat
Jag har varit i Turkiet några ggr och i Alanya 1 gång, när jag åker dit i sommar kommer jag göra så här:

Jag växlar på Forex i Sverige till Turkiska Lira lite pengar, kanske 3-500 kr. Detta bara för att vi kommer ner mitt i natten och det är skönt att ha lite pengar då.
För övrigt under semestern kommer jag växla till mig Turkiska Lira på PTT (postkontoret) som ligger på Atatürk (största gatan i stan).

Enligt mina erfarenheter får man bäst priser när man handlar med Lira, vissa inköp kan bli bättre med Euro men på det stora hela funkar Lira bäst.

Lycka till!
Användarens profil
Robban
Postat: 2008-04-02 16:29 Svara med citat
Jag gör som förra talare, växla hemma ca 500 kr o sen växla på ptt. Jag har aldrig handlat med kortet i Turkiet o jag tycker inte man ska göra det heller.Däremot har jag tagit ut pengar på "Bankomater" o det har inte varit några problem.
Användarens profil
Bim
Postat: 2008-04-02 18:03 Svara med citat
Jag gör också som halvkass. Men vill man köpa dyrare saker som tex en skinnjacka eller glasögon går det utmärkt med kort. Men har du med euro så se upp för den turkiska liran är snarlik.
Användarens profil
Hellis
Postat: 2008-04-02 18:31 Svara med citat
Om man nu ska växla pengar i Alanya på PTT ska man växla in med svenska pengar eller med kort eller nån annan valuta...
Användarens profil
maaria
Postat: 2008-04-02 20:17 Svara med citat
Jag har fått rådet att växla i Sverige. Just nu är kursen på lira väldigt bra.
Användarens profil
Gia
Postat: 2008-04-02 20:49 Svara med citat
Förra året var det bättre att växla på Forex här hemma, man fick mera för pengarna än i Side. Man kan följa kursen dag för dag på Forex.se och försöka slå till när man får mycket för sina pangar. På Forex kan man dessutom växla tillbaka pengar när man kommer hem om man behållit sitt kvitto. Lira funkar bäst men till vissa köp kan det vara förmånligt med euro i jämna valörer men just nu får vi en bra kurs mot liran så då föredrar jag enbart lira
Användarens profil
halvkass
Postat: 2008-04-03 09:30 Svara med citat
Hellis skrev:
Om man nu ska växla pengar i Alanya på PTT ska man växla in med svenska pengar eller med kort eller nån annan valuta...

Jag har alltid haft med svenska hundra. eller femhundralappar.

Måste kolla Forexkursen, låter ju trevligt med bra kurs nu.
Användarens profil
tone
Postat: 2008-04-03 09:56 Svara med citat
Hej hopp! Många affärer använder numer data som kassa. Då funkar de att handla med både lira o euro. Maskinen räknar ut prick kursen. Annars kan de ofta bara höfta till ..ex om de kostar si i euro o du vill bet med lira...så bara drar dom till med nått. Då e de lett att bli lurad o då e de kanske inte så fördelaktigt med lira. De flesta affärer har sina priser i euro.
Ja använder allt som oftast lira.
Användarens profil Skicka e-post MSN Messenger
halvkass
Postat: 2008-04-03 12:23 Svara med citat
tone skrev:
Hej hopp! Många affärer använder numer data som kassa. Då funkar de att handla med både lira o euro. Maskinen räknar ut prick kursen. Annars kan de ofta bara höfta till ..ex om de kostar si i euro o du vill bet med lira...så bara drar dom till med nått. Då e de lett att bli lurad o då e de kanske inte så fördelaktigt med lira. De flesta affärer har sina priser i euro.
Ja använder allt som oftast lira.

Nu är det iofs 2 år sedan jag var i Alanya men då handlade vi mycket på marknaderna, både vad gäller mat, kläder och souvernirer. Då kändes det smidigast med Lira, samt att jag tvivlar på att de skaffat datorer där fram till i år. Wink
Användarens profil
tone
Postat: 2008-04-03 12:51 Svara med citat
Hi, hi!! De e klart att på marknaden o stånd efter vägar e de som vanligt...då höftar dom till med nått vid växling. Men i affärer....
tone
Postat: 2008-04-03 15:35 Svara med citat
Nu tror ja inte alla provar att lura en men viktigt att vara på sin vakt. Vid marknaden, stånden, båtarna mm använder de ju miniräknare för att räkna om kursen. Men de e bra att ha koll på hur de räknar.

Annars har ja stött på en hel del riktigt ärliga turkar!
halvkass
Postat: 2008-04-03 21:17 Svara med citat
Men gör jag alla mina inköp med Lira behöver jag ju inte räkna på någon mer kurs än den jag själv fick när jag växlade.

Jag kanske är lite gammaldags men jag tycker det är kul att använda den lokala valutan när jag är utomlands och tycker det är ett otyg att så många länder infört Euro.
Användarens profil
feliice
Postat: 2008-04-03 21:18 Svara med citat
Jag har växlat i Sverige, I alanya, i Side, användt mitt bank kort både i uttagsautomat och för att betala i affär .. det har gått bra med allt ..

Men när jag ar åkt ner på 1-2 veckor semestrar har jag växlat allt hemma ..

Men just nu ligger liran väldigt lågt så kommer växla en större summa pengar även fast jag ska vara där vädligt länge .. Det kmr säkert gå upp i sommar igen !! =)
Användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
halvkass
Postat: 2008-04-03 21:38 Svara med citat
feliice skrev:
Jag har växlat i Sverige, I alanya, i Side, användt mitt bank kort både i uttagsautomat och för att betala i affär .. det har gått bra med allt ..

Men just nu ligger liran väldigt lågt så kommer växla en större summa pengar även fast jag ska vara där vädligt länge .. Det kmr säkert gå upp i sommar igen !! =)

Brukar den alltså gå upp under semestertider?
Kan det vara läge att "valutaspekulera" lite mao?
Användarens profil
Gia
Postat: 2008-04-04 08:14 Svara med citat
halvkass skrev:
feliice skrev:

Brukar den alltså gå upp under semestertider?
Kan det vara läge att "valutaspekulera" lite mao?
Visst kan det vara så att kursen går upp i semestertiden men i år tror jag att det handlar om att Svenska kronan stärks och det har med USA-krisen att göra samt riksbankens åtgärder för några veckor sen. I går fick man 20.70 ca för en hundlalapp men i förrgår fick man dryga 22 lira så det gäller att kolla och tänka sig för, så man inte slår till på fel dag, kanske kan ju kronan stärkas ytterligare också? vem vet? sen beror det ju på om man ska åka snart eller i typ sept hur länge man ska avvakta med sitt köp. Sparar man kvittot så har man ju rätt att växla tillbaka utan avgift inom en viss tid också men då ska man naturligtvis försöka växla en dag när man får lite lira för kronan.
Användarens profil
tone
Postat: 2008-04-04 17:27 Svara med citat
Ja tycker att de sista årena ja varit i turkiet har ja bara fått 18-19 för en hundring. Vid fåtal tillfällen 21...så då e de bra nu ja! Kul!

Visa inlägg nyare än:  

Sida 1 av 1
Skapa nytt ämne

Hoppa till:  

Copyright © Travelpix.nu 2010. All rights reserved. | Om Travelpix | Kontakt