|
 |
< Grekland ~ Foton från Chania och Platanias. |
| Gammal Hårdrockare |
Postat: 2009-06-16 08:03 |
|
|

|
Hejsan. Nyss hemkommen från Kreta. Det var trevligt, men oerhört hett. Chania var en underbar stad och Platanias var faktiskt större än jag hade väntat mig. Trodde att det i stort sett bara skulle vara en liten vägkorsning med på sin höjd en supermarket och kanske en restaurang. Det visade sig krylla av restauranger, barer och affärer!
Jag trivdes. Det enda negativa var stranden som inte var något vidare. Stenigt och på vissa ställen var botten full av vass korall eller va fan det nu var för något?
Men det är småsaker. Dessa två städer rekommenderas!
Lite foton som jag tog:
http://gehasfotoblogg.blogspot.com/2009/06/kreta-2009.html |
|
|
| Upp |
|
| Ankic |
Postat: 2009-06-18 01:01 |
|
|

|
Hejsan Gammal Hårdrockare!
Vad kul att höra och se lite om Platanes, jag trodde också att det var en liten by eller något liknande. Jag och min dotter ska dit i augusti!
Var det redan jättevarmt där nu, hur ska det då vara i augusti?
Fanns det köpcentrum där?
Vad trist om stranden inte är något vidare, man vill ju ha en riktig sandstrand. Vilket hotell bodde du på?
Hur tar man sig till Chania, går det bussar eller?
Hoppas att du vill svara på alla mina frågor, jag är så nyfiken hur det är där.
/AnkiC
 |
|
|
| Upp |
|
| Gammal Hårdrockare |
Postat: 2009-06-19 14:01 |
|
|

|
Hejsan Ankic!
Några stora köpcentrum så jag inte till i Platanias, däremot så var det massor med affärer och restauranger. Den största matvarukedjan hette InKa och var väl Greklands svar på ICA eller något skulle jag tro.
Och ja, det var väldigt varmt, runt 35 grader varje dag, ibland mer. Men jag tror inte att det är så vanligt med sådan värme i Juni. I Augusti brukar det i alla fall bli varmare vad jag har förstått.
Jag låg på ett hotell som hette Rita Suites mitt i Platanias centrum. Kanonhotell!
När det gäller stranden så tror jag att jag var på den sämsta delen, jag tror den blev bättre längre bort men jag orkade inte pallra mig dit. Så illa var i alla fall inte stranden.
Det gick bussar in till Chania men jag föredrog att ta taxi. De gick ständigt ifrån det lilla torget (Mitt emot InKa) och kostade 15 euro enkel resa. De körde direkt till centrum i Chania, till torget. Därifrån var det sedan lätt att ta sig till Venetianska hamnen och affärsgatorna. Det var mitt i smeten så att säga.
Glöm inte att käka pizza på restaurang Diogenis. Ligger vid mittemot taxitorget, intill en InKa supermarket. Härliga pizzor! Jag brukade alltid beställa Large.
Hälsa gärna från mig och tala om för dem att jag har lagt ut bilder från restaurangen på min blogg som jag lovade. |
|
|
| Upp |
|
| Ankic |
Postat: 2009-06-19 21:45 |
|
|

|
Hej igen!
Jag kollade in hotellet som du bodde på, det var verkligen kanonfint.
Vi ska åka med Apollo och bo på ett lägenhetshotell: Bueno som ligger i Platanes(vet du vilket hotell det är?), det ska ligga 6 km från Rethymnon stad.
Visst är Platanias och Platanes är samma ställe?
Jag hoppas i allafall att det inte blir varmare än 35 grader, men det är klart är det 35 redan i Juni så..........
/Anki  |
|
|
| Upp |
|
| anki |
Postat: 2009-06-26 08:22 |
|
|

|
Hej
Vill bara göra er uppmärksamma på.
Platanes och Platanias är INTE samma ort. Platanes ligger vid Rethymnon och Platanias ligger vid Chania. Mellan Chania och Retymnon är det drygt 10 mil. |
|
|
| Upp |
|
| maria22 |
Postat: 2009-12-10 16:27 |
|
|
|
|
| Fina bilder på Platanias, jag tycker att digitalkameror är att föredra vid fotografering på semestern. Det är alltid bra att jämföra några modeller på internet innan man skaffar en, t.ex. på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=96 |
|
|
| Upp |
|
|
|