Skapa nytt ämne  

<  Gambia/Senegal  ~  Funkar Gambianskt/Svenskt par i Sverige?

Nanni
Postat: 2007-05-01 12:47 Svara med citat
Har massor av funderingar...

Finns det någon Svensk kvinna som lever med en man från just Gambia? Hur fungerar det med t ex religion, kulturskillnader och olika bakgrund, arbete, ja allt annat man undrar? Någon som har egna erfarenheter eller andras erfarenheter?
Ha det gott
Användarens profil
Ritva
Postat: 2007-05-01 19:02 Svara med citat
Kontroversiell fråga. Naturligtvis är det helt olika från par till par. Beror på båda parters bakgrund, erfarenhet av andra relationer, arbetserfaranheter, studiebakgrund, toleransnivå, nyfikenhet, ålderskkilnad, självförtroende... ja, mycket mer.

Jag känner till väldigt många par, mest svensk kvinna-gambisk man, men även åt andra hållet. Många förhållanden går i kras efter några år, precis som hälften av alla svensk-svenska relationer gör. Naturligtvis håller vissa hur länge som helst.

Man får inte glömma att det finns gambier som knyter svenska kontakter "på spekulation", d.v.s. med avsikt att få komma hit, hålla relationen vid liv de två år som krävs innan man får permanent uppehållstillstånd. Sen skiljer man sig och tar hit sin gambiska partner (som man kanske haft hela tiden utan att den svenske/a hälften vetat om det). Jo jag vet, nu målar jag f*n på väggen, men det har hänt ett antal gånger. Det är väldigt vedertaget i Gambia att hela släkten och bekantskapskretsen håller den gambiska äkta hälften hemlig inför 'toubaben' - hon/han presenteras som ett syskon. Det är vanligt, har jag sett och hört. Det sker mycket skickligt, vitingen anar inget.

Perfekta äktenskap finns förstås också, även de som fungerar helt efter svensk modell. Men jag känner även till ett där den svenska frun vet om att mannen har fru o barn även Gambia. Det äktenskapet har varat i snart 30 år, och mannen har skilt sig, gift om sig, blivit änkling och gift om sig igen i Gambia under den tiden - på sina semestrar. Inga problem enligt den svenska frun. Hon har hälsat på familjen i Gambia flera gånger.

Alla modeller finns! De fina som de gräsliga.

ritva
Användarens profil Skicka e-post
Anna_Wa
Postat: 2007-05-02 21:00 Svara med citat
Precis som Ritva skriver så är det väldigt individuellt och jag personligen tror inte att det spelar någon större roll om personen man lever med är ens närmsta granne eller någon från andra sidan jorden. det som är avgörande är om man är villig att satsa. sen om det inte håller ändå, det finns det ingen garanti för oavsett om det är en svensk eller Gambier.

Religion är alltid ett hett samtalsämne både på gott och ont, min erfarenhet av just religionsskillnaden är att det är något positivt eftersom man får vidga sina vyer och försöka förstå nån annans tro (som ju hos dom flesta Gambia är väldigt stark) att man definitivt inte kommer överens jämt och inte kan ha förståelse för allt, det får man leva med Smile

Lite av mina erfarenheter efter många heta diskussioner om både det ena och det andra. Smile

/Anna
Användarens profil
Cat
Postat: 2007-05-05 08:46 Svara med citat
Håller med Ritva fullständigt. Det hon säger om både fulheter och att det kan funka ar sant.
Men statestiken för svenska äktenskap är inte så lysande heller. Så om man inte försöker så kommer man ju aldrig att få veta om det skulle ha lyckats. Eller hur?
Nanni
Postat: 2007-05-07 09:24 Svara med citat
Hej igen
Tack för alla svar!
Intressant att höra olika synpunkter och erfarenheter.
Användarens profil
ioulas
Postat: 2007-05-08 13:24 Svara med citat
jag har en liten fundering angaende detta amne....
ar det nagon som vet om det gar att kolla upp om en person ar gift har i gambia.. som det gar ganska enkelt i sverige.....?
om det finns nst register el likn.?
ha det sa bra alla.
Ritva
Postat: 2007-05-08 20:10 Svara med citat
Nej. I Gambia registreras de flesta äktenskap ingenstans. Ofta hålls en religiös ceremoni där bådas släkt är närvarande och sedan har man stor fest för alla som vill komma. Släktena har kommit överrens om att dessa två personer är gifta. Punkt slut. Inget skrivs. (Kristna har ofta mer västerländska system.)

Det förekommer även att båda parters manliga släktingar håller ett möte. Efter överlämnande av ceremoniella kolanötter och ett handslag är paret gift. De kan börja bo tillsammans och skaffa barn *till släkten*. Har man inte råd med en brakfest så har man inte. Dock får brudgummens släkt oftast betala hemgift, alltså pengar (eller hus, bilar, TV...) till brudens pappa. Det kan variera beroende på brudens ställning.

En vit partner är ofta väldigt viktig. Det innebär oftast att pengar kommer till släkten på ett eller nat sätt. Alltså tar hela släkten särskilt väl hand om de vita pojk- och flickvännerna. Alla vet att vita normalt inte accepterar månggifte. Därför kommer alla inblandade överrens om att den vita nya partnern inte ska få ana något om att mannen redan är gift.

En "bra" detalj i sammanhanget är att det numera är alltför dyrt att gifta sig (med brudpeng, dyrt bröllop och fruar som är mycket dyra i drift), så därför finns det så oändligt många ungkarlar i Gambia.
Fru couscous
Postat: 2007-05-09 20:25 Svara med citat
Jag vet inte hur det fungerar med en gambiansk man i Sverige.
Däremot har jag varit gift med en gambian o bott med honom och svärföräldrar i Gambia. Min man ville inte flytta till Sverige så jag valde att satsa på ett liv i Gambia och för mig var det inte något större problem.

Jag tror att om man skall leva tillsammans,i Sverige eller någon annanstans, så måste man vara öppen för att det är en helt annorlunda kultur man möter.Du kanske inte kan räkna med att en gambiansk man skall bli en svensk jämställd man helt o fullt.

Vad gäller religion så beror det ju på om personen i fråga är utövande (muslim som är vanligast i Gambia) eller inte.Min svärmor erbjöd mig att vara med i olika ceremonier o firande som ingår i muslimsk tro.Men bara om jag själv ville.Här i Sverige är vi ju (vanligtvis) inte så förtrogna med religösa ritualer.

Vigsel kan ske antingen på muslimskt vis eller i stadshuset i Banjul.Detta är nog vanligast när det gäller en svensk partner.Dock gäller att om man blir änkling/änka så får man inte gifta om sig i Gambia.

Lurad kan man ju bli både i Gambia o i Hallstahammar.Ett bra sätt är att vara nyfiken, ställa frågor,"lägga näsan i blöt". Sedan får man väl, med de uppgifter o den känsla man har, bestämma sig för om det är värt att gå vidare med förhållandet. Min man o jag är numera skilda o jag är tillbaka i Sverige. Med massor av minnen o erfarenheter som kommer att följa mig för resten av livet.
Moni
Postat: 2007-05-10 08:56 Svara med citat
Men nu måste jag fråga - får man inte gifta om sig i Gambia om man blir änka/änkling?? Det låter väldigt konstigt för mig. Jag känner flera äldre kvinnor i Gambia, som är änkor, och nu omgifta. Jag har fått uppfattningen att man ofta gifter om sig ganska snabbt, för försörjningens skull förmodligen. Vad säger ni andra?
Nisse
Postat: 2007-05-10 10:46 Svara med citat
Hejsan
Vill nog påstå att Ritva har fel,iallafall i det moderna Gambia.
Där skrivs det papper i stadshuset i alla fall för västerlänska
män och för moderna gambianska män också.
Hur skulle det annars fungera om dom vill ha visum.
Vad jag vet så kan man också begära skilsmässa i Gambia.
Hur detta fungerar på muslimskt vis är jag inte förtrogen med,
men det skrivs alltid någon slags överrenskommelse.
Förlåt om jag har fel Ritva
Nisse
Ritva
Postat: 2007-05-10 17:59 Svara med citat
Ja, Nisse, vi har båda rätt. Jag skrev "de flesta äktenskap registreras inte", och må det då vara 60 % så tror jag ändå att "de flesta" stämmer. När vita är inblandade, registreras det alltid. Traditionella löften gäller inte om inte båda släktena är muslimer och inte kan träffas för alla ceremonierna.

Om paret och släktingarna är analfabeter kan de inte skriva någon överenskommelse. 60 % av Gambias vuxna är fortfarande analfabeter.

Om änkor/änklingar vet jag en detalj som tillhör den gamla traditionen och praktiseras fortfarande flitigt: När en man dör, "ärvs" änkan och barnen av någon av den avlidnes bröder. Kvinnan blir då åtminstone försörjd av bröderna, och ofta (om hon vill) så blir hon hustru till någon av dem också. Andra-tredje eller fjärde, om alla redan är gifta sen förut. Jag känner personligen ett par sådana fall.

Hur det är med änklingar, vet jag inte. De får mig veterligen gifta om sig, med flera samtidigt om de vill.
Nisse
Postat: 2007-05-10 21:06 Svara med citat
Hejsan
Du har nog rätt Ritva jag tänker också på det här med blandäktenskap.
Där mannen Gambian alltså bor i Sverige gifter sig i Gambia med en fru
som dom sett ut till honom.
Skillnaden på vårt sätt (iallafall mitt)att se på äktenskapet och många Gambianska män skiljer sig oerhört mycket.
Så man skall nog leva ihop ett bra tag innan man gifter sig lära sig
varandras traditioner och trycket som kommer från familjerna
Nisse
Cat
Postat: 2007-05-11 13:55 Svara med citat
Det här var ett intressant ämne och intressant läsning. Fast pratsam som jag är kan jag inte hålla tyst längre. Bara för att kolla fakta så ringde jag vän som är insatt i det lagliga systemet i Gambia.
Han säger att det finns 3 sätt!
1. Det traditionella där man delar ut colanötter och så är man gift. Mycket vanligt för den "äldre" generationen. Inget skrivs och äktenskapet är egentligen inte lagligt med lagens ögon sett. Vill man skiljas talar man bara med någon representant för mosken, oftast imamen. Man måste uppge skäl för varför man vill skiljas och så om imamen är på gott humör så anses man vara skild.
2. Man gifter sig muslimsik, delar ut colanötter och har en liten koranläsning ungefär som ovan. Ända skillnaden är att imamen skriver ett intyg. Imamen kan oftast skriva och dom som gifter sig skriver signatur eller sätter tumavtryck. Sedan går man till något som han kallade på engelska "muslim court" och med det pappret så registrerar man äktenskapet. Detta äktenskap är lagligt och man måste lägga in om skiljsmässa och det blir en rättslig process innan man är skild. Dessa äktenskap finns alltså registrerade så det kan man kolla. Jag fick intrycket att "muslim Court" låg inte så långt ifrån justice.
3. Stadshuset eller det dom kort och gott kallar Justice. Där sker en cermoni som bygger på den Engelska lagen. Äktenskapet blir registrerat omedelbart och det ska till en rättegångsprocess som är ganska svår om man vill skilja sig. (personliga familje erfarenheter som jag inte vill ta upp här. Men tro mig det är svårt!) Detta register är offentligt och mycket lätt att kolla upp.

Det enda problemet jag ser med det är att om nu mannen tex heter Lamin Ceesay som är ett otroligt vanligt namn hur vet man vilken som är just din Lamin? Vet man vad kvinnan heter också så blir det lättare men att få reda på hennes namn kan vara mycket svårt pga åvanstående skribenters beskrivningar.

I år har dom börjat med något som kallas TIN nummer. Det är meningen att hela befolkningen så småningom ska ha ett sådant nummer. Motsvarar ungefär vårat person nummer. Till och med jag har ett Gambiskat TIN nummer! Så i framtiden kommer det nog bli lättare om man vet numret att skilja dom olika Lamin åt!
Nisse
Postat: 2007-05-11 16:39 Svara med citat
Hejsan
Tack skall du ha för den alldeles utmärkta utläggningen Cat
skall spara detta på papper bra jobbat.Undrar hur många Gambianer
som vet om allt det här.
Nisse
ioulas
Postat: 2007-05-11 16:58 Svara med citat
ja tack verkligen nyttigt att fa reda pa allt detta. kan jo va bra att veta i framtiden.....
nu ska jag ut i hettan igen.
ha det sa bra alla.
IJ
Postat: 2007-05-11 18:54 Svara med citat
Jag känner två nu äldre änkemän som båda gift om sej ganska snart, de bor båda på landet och där behövs en ny fru för dagligsysslorna. Den ene berättade hur han sagt till sina barn, då i skolåldern, för 20 år sen, att vi får aldrig mamma tillbaka, men vi behöver någon som tar hand om oss, så jag behöver en ny fru. Den andre, nu 66 hade sin gamla mamma kvar i livet länge och skolbarn så han behövde också någon, tänk er att bli så gammal och med ett hål i golvet för toalettbesök. Han har en ny kull nu på tre småbarn, den yngsta var 4 dagar.
Har också en bekant som även på äldre dar gift om sej med sin avlidne brors änka från landet, som sed är, och hon är yngre, så han har också skaffat en ny kull på tre barn, plus hennes två faderlösa. Men han skiljde sej från första frun innan.
Användarens profil Skicka e-post MSN Messenger
Fru couscous
Postat: 2007-05-11 22:30 Svara med citat
Cool Kanske uttryckte jag mig lite luddigt om det här med
att inte få gifta om sig som änka/änkling. Det gäller bara
om äktenskapet är registrerat hos Justice. Men det är ju inte
särskilt många gambianska par som gifter sig där.

Min fd mans morbror gifte sig med en kvinna från Holland
de byggde hus och bor nu tillsammans med morbroderns
gambianska fru som han har barn med.Det kom de
överens om från början dvs inget snack om den stora
kärleken utan raka puckar.

När jag bodde i Gambia såg jag ibland exempel på hur
kvinnor från Europa gifte in sig i gambianska familjer och
köpte hus,bilar, betalade för allt som familjen begärde.

I ett fall kom kvinnans familj ner till Gambia o hämtade hem
henne eftersom hon var helt utblottad o hon blivit utkastad av
sin gambianska familj. Så det gäller som överallt annars att
vara lite uppmärksam på vem man umgås med o framför allt
att inte tro blint på allt som sägs.
Mats
Postat: 2007-05-14 14:29 Svara med citat
Det var en rolig fråga ! Alla Gambianska män,som bor i Sverige har ju kommit hit med en Svensk Kvinna. Rolling Eyes
Cat
Postat: 2007-05-14 18:19 Svara med citat
Det är inte alls sant. Många är här får att någon släkting är här. Då är det släktingen som har fixat med inbjudan och visum och allt.
Ritva
Postat: 2007-05-14 19:00 Svara med citat
Jag tror att det är svårt att få permanent uppehållstillstånd för sina släktingar (men är inte säker).

Däremot är det säkert många gambier som får hit sina släktingar på turistvisum, 3 månader. Sen hoppar en del sådana av och går under jorden, eller hittar en svensk partner och söker uppehållstillstånd med hänvisning till den relationen. De har ju inte direkt kommit genom en svensk kvinna/man.

Visa inlägg nyare än:  

Sida 1 av 3
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Skapa nytt ämne

Hoppa till:  

Copyright © Travelpix.nu 2010. All rights reserved. | Om Travelpix | Kontakt