Jobba i Norge (för att sen kunna dra lååååångt iväg)

Norge, Finland...
Skriv svar
_AnnA_

Jobba i Norge (för att sen kunna dra lååååångt iväg)

Inlägg av _AnnA_ » 2007-06-27 20:22

Ok, alla ni som råkat hamna här av misstag dvs. råkat hamna här när ni egentligen ville läsa om exotiska semesterresor, kan sluta läsa NU. Detta kommer kort och gott att handa om JOBB! (tråkigt, J jag vet)
:D

Så...

Saken ÄR att jag är så less på detta land jag vill ut o resa och backpacka...MEN då mååste man ha cash.

Tänkte göra som många andra, nämligen dra till kära grannlandet NORGE o knega ihop lite pengar o sen dra utomlands.

Men jag har ingen erfarenhet utav detta och har därför 1000 frågor.

Därför efterlyser jag nu er alla som vill vara vänliga att berätta om detta för mig. Alla ni som vet något, som själva gjort samma sak, tips om boende i Norge, jobb, hur man gör med sitt gamla boende, skatter, internetsidor mm mm.

Eller är det bara att dra, utan jobb lägenhet o inte en endaste man känner till ett helt "nytt" land.

Pleeease :D

Hoppas någon pallar svara så jag får lite svar på alla mina frågor.
Svara här eller på min mail: anna.engstrom84@spray.se

Javen

Inlägg av Javen » 2007-07-03 02:32

Jag hänger med dig! :)

Det är bara att dra, vi drar upp till norra Norge och blir fiskare och tjänar fett med cash :D Man kan säkert sova i fiskebåten, konserver tar vi med oss hemifrån så de räcker ett par månader, sen har vi ett par 100 000 så då kan vi åka vart vi vill =D

Bara att säga till när du vill dra, ja hänger på :D

twizzy

Norge

Inlägg av twizzy » 2007-07-09 14:39

Det är inte svårt å få varken jobb eller boende i Norge. Jag bor i Oslo själv men dock inte bara för att tjäna pengar utan har bott här ett tag nu och läser på högskolan. många bor i kollektiv och delar stora lägenheter. är otoligt mycke svenskar här i alla butiker restauranger you name it!!

skatt är ja osäker på hur det funkar men bara å höra med likningskontoret i norge de vet säkert!

Jobb kan du söka på aetat.no (de har bytt namn minns inte nya adressen men du vidarekopplas) eller på svenska ams.se så kan du gå vidare till utlands jobb och boende kan du se efter på finn.no vad du gör me ditt gamla boende är väl upp till dig hyra ut i andra hand tex..

Bara å fråga om du eller nån annan undrar nåt mer så ska får vi se om ja kan va till hjälp =)
Helena

Jeanette30

Inlägg av Jeanette30 » 2007-07-15 23:33

Aetat.no er nå Nav.no
Klem fra Norge

Olli
Flitig
Flitig

Inlägg av Olli » 2011-01-26 15:23

Till er som jobbar i Norge dock, sag pa nyheterna igar att de ändrade reglerna om vart man skulle vara skriven om man jobbar i Norge,,,, vet inte exakt vad de sa men jag tror ni kan hitta mer pa http://www.skatteverket.se

Mikeila

Inlägg av Mikeila » 2011-04-04 09:17

Jag funderar på samma sak, jag och en till vän tänkte först dra till norge för att tjäna ihop lite cash, sen dra vidare och inte komma tillbaka på ett bra tag, finns inget i sverige längre att hämta för mig. Har alltid drömt om att få åka runtom i världen och se så mycket mer! så tips vill jag gärna ha också :) Mvh

Skriv svar