Hur mycket pengar?

Post Reply
E.Floyd
Superflitig
Superflitig

Post by E.Floyd » 2009-01-22 18:40

Vi var 2 vuxna och 2 tonåringar på Phuket mars 2008.Pengarna rullade på.Thai maten kostade inte mycket,någon tia eller så men svenskrestaurangerna var lite dyrare runt 100-120 svkr för en riktigt bra oxfile,nu rinner snålvattnet till i mungipan.Thaikäket på stranden (Kata beach) är väl omskrivet mest positivt men jag tyckte mest att det smakade urvriden disktrasa,kan bero på min känsliga gom.Eller att jag blev sjuk värre efter en hönssoppa.
Urflykterna var dyra mycket dyra men otroliga för en Svenne.
Shoppingen så där om man inte är uppe och hoppar på de högre prisklasserna.Billigt,men man får vad man betalar för.
Massage? Tog fotmassage som jag hade sviter efter under 4 månader.Kärringen stack en "pinne" i min fot och log pilimariskt och jag log tillbacks och sa tyst för mig själv-mig lurar du inte.Men det gjorde fanskapet.
Första natten vaknade min 17-årige son över smärtorna i fötterna vilket jag avfärdade som hokus-pokus,men när mina egna smärtor kom dagen efter med exakt samma sympton var jag inte så säker längre.Vi vaknade flera gånger under vår vistelse i Thailand med smärtor i fötterna.
Naturen är obeskrivligt underbar,både över och under vattnet.
Flygresan finns inte på en skala,satt själv och funderade på om jag skulle börja med heroin alt ta mitt liv eller bara somna bort,inget lyckades dock så nu är man hemma igen men fan ta flygresan.Lägg pengarna på en bra plats i planet.
Lycka till.

E

N-son
Bofast
Bofast

Post by N-son » 2009-01-22 19:21

Att utflykterna är dyra kan jag hålla med om, om man bokar av sin resebyrå vem det vara månde. Vi var nere ett år då våra bekanta tvunget skulle åka charter och vågade inte boka utflykter utan med sin resebyrå, vi åkte reguljärt och bokade utflykterna på lokala resebyråer, skillnaden på exakt samma utflykt blev c:a 1200 sek. dyrare på deras resebyrå. Själva resan blev en ren katastrof för dem, drygt 15 tim. försenade hem, men "bara" 7 tim. på nerresan, inkl. mellanlandning :lol: :lol:

Anna-Karin

Okej...

Post by Anna-Karin » 2009-01-26 10:00

Det var ju inte kul det där vare sej med massagen eller hönssoppan. Men frågan kvarstår; Hur mycket pengar bör jag ha med mej :) 8)

Gammal Hårdrockare
Flitig
Flitig

Post by Gammal Hårdrockare » 2009-01-27 06:36

Anna-Karin:

Tiotusen kronor borde du kunna leva gott på under två veckor. Lite synd att du skulle ta med ungarna. Ungar är alltid en kvarnsten om halsen och brukar lägga sordin på glädjen under semestern.
Men i alla fall, tänk så här: Hur mycket brukar du göra åt här hemma i Sverige? Knappast femtusen kronor i veckan efter att du har betalt hyran. I Thailand är det billigare att leva så tar du med dig tiotusen spänn så kan du leva mycket gott. Mat, brännvin och cigg är otroligt billigt i Thailand!

E.Floyd
Superflitig
Superflitig

Post by E.Floyd » 2009-02-16 15:38

Vi brände ca 22`på 14 dagar i phuket.Då var det 2 utflykter bokade av inhemska byråer,shopping 4000 kr,resten gick till mat(mycket svenskrestauranger)solstollar,taxi,dricka mm.

Evert
Superflitig
Superflitig

Post by Evert » 2009-02-20 22:30

Även om du gör utflykter både hit och dit så bör du veta att det totala kostnadsläget är 52 % av det svenska.
Din kostnad beror alltså till stor del på hur gamla kidsen är och hur ekonomisk du är i vanliga fall.
I vår familj tex. köps hela vår årsförbrukning av kläder (piratkopior) i Thailand. Vi äter till 95 % bara taikäk, handlar i köpcentra all dricka osv.
Ca 45000 ligger vår totalkostnad för en månad, då ingår två boenden (vi är 4 personer varav två tonåringar), alla inrikesresor, mat och shoppingen.
Skulle vi skippa shoppandet och byta bort flygresorna (inrikes) skulle vi lätt minska kostnaden med 15000 kronor. M.a.o. klarar vi oss lätt på en tusenlapp/dag, resten är upp till dig själv.

Jonathan.Dahlstrom

Post by Jonathan.Dahlstrom » 2012-01-05 22:26

Hej!
Jag och flickvännem va i Khao Lak den 1/12-2011. Vi bodde på Fanarai Beach Resort & Spa i superior bungalow i princip rakt på stranden. Underbart sött litet hotell med en mindre pool, bra service, wifi, kylskåp, STOR säng (vi snackar 360*200), god frukost buffé, modernt och snyggt rum och massage på stranden. (8500kr med Apollo) Khao Lak är väldigt lugnt och fint, vissa dagar kunde vi nästan vara ensamma på den enorma stranden. Otroligt fint och varmt, perfekt för en lugn kärlekssemester.
Priser i Khao Lak, 100 bath = 23kr.
Öl, 60 bath
Milkshake/Fruit Shake, 50 bath
Lunch, 50-200 bath
Vatten, 10 bath

Utflykter
Speed Boat till Phi Phi Island, Bamboo Island och Monkey Beach med gratis snorkelutrustning, lunch, snacks, gratis dricka och transfer från/till hotell. 2500 bath (vuxen)
Elephant trekking med matning och bad med elefanten, transfer från/till hotell. 1000 bath (vuxen)
Thaiboxning på fredagar, stora matcher. 500-1000 bath (beroende på sitt/stå)

Har bifogat lite filmer från vår resa, kommentera gärna. Om ni har några frågor så fråga oss på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=AWl-pzAa ... nE5T5lQNTd

http://www.youtube.com/watch?v=rAgBHXxh ... 502HKTc4q5

http://www.youtube.com/watch?v=U-oofmkI ... OJEXR1vEgP

Annika_B

Post by Annika_B » 2016-10-19 10:52

E.Floyd wrote:Vi brände ca 22`på 14 dagar i phuket.Då var det 2 utflykter bokade av inhemska byråer,shopping 4000 kr,resten gick till mat(mycket svenskrestauranger)solstollar,taxi,dricka mm.
Om du funderar på att spara pengar, prova att använda kuponger. Det finns många webbplatser som erbjuder rabatter. :)
Last edited by Annika_B on 2016-10-27 20:41, edited 1 time in total.

N-son
Bofast
Bofast

Post by N-son » 2016-10-19 22:20

Annika B. Varför svarar du på ett 7 år gammalt inlägg???

Evert
Superflitig
Superflitig

Post by Evert » 2016-12-06 10:29

Du är N-son är tydligen ej medveten om att vissa människor reagerar långsamt = svårt att fatta :D
Annika gjorde väl som många andra gjort, ej kontrollerat när frågan ställdes.
För övrigt är även detta forum numera heldött, är snart sagt så överallt - de har m.a.o. spelat ut sin roll :!:
För övrigt är det inte smart att ställa dumma frågor, just den attityden har förstört mycket för många, inte minst forum, folk tröttnar efter sådan behandling. :evil:

mariab4

Re: Hur mycket pengar?

Post by mariab4 » 2017-08-07 23:40

Ett bra hotell får du för 200-300 kr per rum. Mat ca 100 kr för 2 pers m öl. Det har blivit mkt dyrare tycker jag.. så det går åt mer pengar än man tror! Köp gärna lunch i stånden på gatan, mkt billigt o gott.
Om du ska bo i Kata så rek jag varmt Kata Country house- billgt o toppen! Var dit o hälsade på ett år senare o dom kom ihåg oss.. tom vilket rum vi hade bott på!!! Kanon service, rent o fint.
Snorkla är ett måste! Jag gillar Coral island, Maya Chicken island. Undvid Bonn island! Förstört efter tsunamin..
Jag o sonen gjorde av med 8000 kr på två veckor.. utan boende..
Trevlig resa!!

Post Reply