Bahía Principe Cayacoa och/eller Bahía Principe El Portillo

Skriv svar
LaLunaLoca

Bahía Principe Cayacoa och/eller Bahía Principe El Portillo

Inlägg av LaLunaLoca » 2010-04-26 21:19

Hej hej,

Nu har jag och blivande maken bokat vår smekmånadsresa. Det blir 2 veckor i DR på 2 olika hotell... Bahía Principes 2 systerhotell; Cayacoa och El Portillo.

Någon som har erfarenheter av dessa hotell eller som kanske oxå ska åka dit? Har läst många recensioner av hotellen på utländska forum men inte hittat några svenskar som skrivit än så länge. Vet inte om Fritidsresor är nya med att åka till Samanahalvön?

LaLunaLoca

Dåligt med resenärer?

Inlägg av LaLunaLoca » 2010-09-26 21:36

Är det ingen som ska resa till dominikanska i vinter? Det är i alla fall väldigt tomt på folk i forumen. Hade varit kul att prata lite med andra svenskar om deras förväntningar på resan.

Beach

Inlägg av Beach » 2011-01-14 17:59

Hej!

Jag och min sambo har bokat 2 veckor på hotell Bahia principe cayacoa i mars 2011! :D

Har ni varit där än? är det bra resmål? Tar gärna emot tips om ni varit där!

Mvh Anders!

LaLunaLoca

Inlägg av LaLunaLoca » 2011-01-16 18:06

Anders: Jag och min man var som sagt på Cayacoa i december 2010. Hotellet är fin fint och utsikten är fantastisk. Staden ligger på promenadavstånd, fast i ärlighetens namn finns det inte så mycket att se i stan. Det går även en gratis "bil" ner till stan varje timme och även hem så klart. Veckan vi var där i december hade vi tyvärr lite otur med vädret så det drog ju ner lite på vår upplevelse. Personligen fördrog vi El Portillo pga stranden och lite andra småsaker men Cayacoa är absolut ett bra hotell!

Beach

Inlägg av Beach » 2011-01-19 17:11

ok tack för informationen!

Är det något andra tips upplevelser som ni kan rekommendera?

Något som bör upplevas under vår tid där nere?

Vill förstås hitta härliga stränder 8) Gjorde ni några utflykter som var bra eller mindre bra?

LaLunaLoca

Inlägg av LaLunaLoca » 2011-01-22 13:49

Anders: Vi var på 2 utflykter. Den första var jeepsafarin där man får se lite av varje; hälsa på i ett hem, en skola, snabbt stopp på den lokala marknaden i Samaná, ett mindre vattenfall (har hört att El Limóns vattenfall är jättefint men man måste rida på häst för att ta sig dit), och det avslutas med ett stopp vid en strand (obs höga vågor). Och självklart fantastisk mycket fin natur, vägarna är väldigt skumpiga så rekommenderar inte denna tur om man har ont någonstans!

Den andra utflykten vi gjorde var till nationalparken Los Haitises och Cayo Levantado. Det är alltså en båttur till nationalparken där man får se mycket fåglar och går in i 2 grottor. Sedan åker man till Cayo Levantado (Bacardi Island) för mat och bad. Vi hade mulet väder denna dagen så strandupplevelsen blev inte så kul... :/ Cayo Levantado ser ni från ert hotell... :) Ni blir även erbjudna turer ut till denna ön från försäljare på stranden. Skulle nog faktiskt hellre boka en sån tur på en dag när man VET att det är bra väder.
Vi gillade safarin bäst. Det var en riktig upplevelse om man åkte från El Portillo som vi gjorde eftersom det inte var riktiga vägar till det första stoppet. Åker man från Cayacoa åker man inte samma "väg".
Man rekommenderar INTE att hyra bil på Dominikanska Rep.

LaLunaLoca

Inlägg av LaLunaLoca » 2011-01-22 13:51

Just det, ni behöver INTE ha med Dominikanska pesos! ALLA tar betalt i US Dollar... även ute på landet under utflykterna. Vi hade nästan svårt att bli av med våra...

Beach

Inlägg av Beach » 2011-01-22 15:34

Ok kul :D

Tackar så jätte mycket för informationen, Cayo Levantado har man hört en del om, blir nog som du säger att vi åker dit med försäljare från stranden när det är fint väder 8)

Har även hört gott om ocean world (simma med delfiner) kan nog bli en sådan tur också!
Safarin verkar häftig ska läsa lite om den.
Inga pesos kanon information!

1½ månad kvar nu ska bli så gott att komma iväg :wink:

Tack!

LaLunaLoca

Inlägg av LaLunaLoca » 2011-01-23 00:53

Anders: Så lite så... hade själv önskat mer info innan vi åkte... men den hittade jag på tripadvisor i stället.

Ocean World hade säkert varit trevligt, och ni åker väl under tiden som man kan åka på valsafari med... :) Ocean world verkade bara ligga långt bort... hörde ngt om 4 timmars bussresa enkel resa?!

Om ni åker på jeepsafarin får ni ju möjlighet att hälsa på i en skola. Och stoppet på marknaden är för att kunna köpa skolmaterial till barnen om man vill. Så har ni möjligthet att ta med saker hemifrån och ge till dem så är det säkert uppskattat! Dem är verkligen extremt fattiga... men ändå inget emot hur dem har det på Haiti. Reseledare tar gärna emot gåvor till Haiti, men inga rena pengagåvor har jag för mig.

Hoppas ni får en trevlig resa!!

Skriv svar