Vilket ställe i tailand är bäst att åka till och när?

Post Reply
anna68s

Vilket ställe i tailand är bäst att åka till och när?

Post by anna68s » 2010-05-12 15:48

Vilket ställe ska man välja om man åker med barn (i tio års åldern),
vill bada, shoppa och se sig omkring? några förslag?
vilken årstid passar bäst att åka? när är regnperioden?
all inclusive i tailand?

N-son
Bofast
Bofast

Post by N-son » 2010-05-12 19:17

All inclusive i Thailand skulle jag bara inte tänka på, inget är ju så skönt som att på kvällarna gå runt och stanna på någon Thairest. och bara njuta av den goda och billiga maten. Rent ekonomiskt är det ju mest fördelaktigt att åka april-juni, dels för Thai air har sina kampanjer då och dels för att högsäsongen är avslutad och man kan då hitta perfekt boende till halva priserna. Jag skulle föreslå Phuket, där har ni olika stränder att välja på och också massor av utflyktsmöjligheter.

Patrick2010

Phuket

Post by Patrick2010 » 2010-06-09 15:26

För mig är det alltid Phuket som gäller :) Har haft det så underbart under mina resor att jag inte behöver något annat. http://www.phuket.se

Evert
Superflitig
Superflitig

Post by Evert » 2010-07-24 16:26

December till April : Koh Phuket, Khao Lak, Krabi ( Koh Lanta, Ao Nang )
Mitten från Januari till September Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao.
November till Juni Koh Samet
November till Maj Koh Chang
Bäst shopping och bad har Koh Samui och Phuket
Mest spektakulära vyer Krabi's arkipelag
Pattaya har väldigt bra shopping men deras grus till strand är ingen höjdare ej heller Jomtien eller Hua Hin, där är det ofta eller alltid grumligt havsbad.
Finaste stränder och havsbad har dessa i följande ordning:Koh Samet, Koh Lipe, Koh Samui Koh Phangan, Phi Phi, Koh Tao Khao Lak, Koh Lanta. Dessutom har vi Phuket med minst 20 beacher i varierande klass varav Kata Noi beach tillsammans med Freedom som hör till de bättre.
Det finns dessutom ett flertal småöar med dyrt boende men med superfina beacher.
Beacher 10 km söder om Hua Hin är förträffliga dessutom finns det pärlor lite varstans längs hela kustremsan från SurattHani och norrut.
Bra shopping + bra bad och lite lagom att upptäcka = Koh Samui
Något bättre shopping + inte alls lika bra bad men möjligheter till massor av spektakulära utflykter = Phuket och då Patong beach
Jag avråder bestämt från charterparadiset och turistfällan Karon beach
Mitt förslag: Direktflyg med Thai från Stockholm till Bangkok och sen vidare med Thai's inrikes till antingen Phuket eller Koh Samui.
För att lugna era nerver förboka 3 nätter hemifrån.
Thara Patong på Phuket
Al's resort på Chaweng beach Koh Samui

smartthailandsinfo.com

Post by smartthailandsinfo.com » 2010-08-19 18:21

Skulle tipsa om Koh Samui eller Phuket!

Samui: Billigare än Phuket. Samui har dessutom bättre stränder, bl.a. Lamai är fint. Till sevärdheterna finns bla. Big Buddha & kring Chaweng finns en del shopping och restauranger.

Phuket: Stor ö som har det mesta ( större utbud än Samui gällande shopping och allt annat ) och med mycket fina vyer te.x. Kata View Point. Det är fin arkipelag kring Phuket och det finns lättåtkomliga öar runtomkring, bla. ligger PhiPhi island ca. 90 min. med färja från Phuket, det är billigt att ta sig dit och färjor går varje dag!

Vädret i södra Thailand är ganska oförutsägbart med omväxlande väder och "regnsäsong" innebär ofta nån timmes e.m. skur, men generellt kan man säga att det på Phuket kan vara väldigt regnigt i maj samt i sept.-okt.
Samui kan ha riktigt taskigt väder i slutet på okt. och i nov.

Thailändare är för övrigt ofta kärvänliga mot barn.

Mer info? Destinationer, Väder, Guideböcker mm. www.smartthailandsinfo.com

tristar

Post by tristar » 2010-08-24 09:21

Jag har också bara varit i Phuket och det var verkligen varit helt fantastikst där! Nu har jag inga barn men även med barn är det underbart. Man ser ju alla dessa barnfamiljer och dom trivs hur bra som helst!!

Thailand_JB

Post by Thailand_JB » 2010-09-01 21:06

Thailand är väldigt bra att åka till med barn. Det enda ställe jag skulle avråda ifrån är Bangkok. Iallafall för de allra minsta.

awaldens

Skippa Phuket...

Post by awaldens » 2010-10-01 08:44

och åk till Koh Chang...Finns många fina stränder där...och bra shopping.
Phuket är som en riktig tokcirkus med försäljare överallt...

thailandsguiden.net

Post by thailandsguiden.net » 2011-08-06 15:22

Själv gillar jag att åka till öarna, phi phi island, Koh Samui och koh tao. Tror nog att koh samui passar bäst för en barnfamilj, det finns en hel del trevliga utflykter man kan göra på och runt ön.
Last edited by thailandsguiden.net on 2012-07-04 22:40, edited 1 time in total.

N-son
Bofast
Bofast

Re: Vilket ställe i tailand är bäst att åka till och när?

Post by N-son » 2011-08-06 20:17

anna68s wrote:Vilket ställe ska man välja om man åker med barn (i tio års åldern),
vill bada, shoppa och se sig omkring? några förslag?
vilken årstid passar bäst att åka? när är regnperioden?
all inclusive i tailand?
All includit skulle defenitivt förbjudas, man ska väl inte utarma den lokala företagsamheten, och sen gå på en buffé som står framme i denna värmen i flera timmar, gratulerar om ni klarar att inte bli sjuka.

thailandsguiden.net

Post by thailandsguiden.net » 2015-10-24 18:21

Phi Phi Island har blivit mer och mer exploaterat och idag skulle jag nog välja Koh Lantas skärgård samt öarna på östkuten.

Det finns fortfarande några platser på phi phi island som håller måttet
http://phiphiisland.nu

erik_45

Re: Vilket ställe i tailand är bäst att åka till och när?

Post by erik_45 » 2017-10-16 17:08

Jag skulle nog kika på öar som till exempel http://kosamet.nu och http://koh-tao.nu. Alltid trevligt med lite mindre öar som inte är så exploaterade som Phuket och Ao Nang.

Post Reply