Vad gör du om oturen är framme och du hamnar i en nödsituation utomlands? Här får du veta hur du kontaktar försäkringsbolagets alarmcentral, vad ambassaden kan hjälpa till med, hur du spärrar ditt bankkort med mera.
Det är inte roligt att bli bestulen, skada sig eller tvingas fly undan naturkatastrofer när man är på resande fot långt hemifrån. Om oturen är framme så är det bra att redan på förhand veta hur man ska bete sig. Här får du tips om hur du hanterar en del av de situationer som kan uppstå.
Hjälp från försäkringsbolaget
Om du har tecknat en reseförsäkring eller har en vanlig hemförsäkring och råkar ut för stöld, rån, skada, olycka, sjukdom eller annat som kan tänkas täckas av försäkringen ska du så fort som möjligt ta kontakt med försäkringsbolagets alarmcentral. Alla nordiska försäkringsbolag är anslutna till någon av nedanstående alarmcentraler, som har öppet dygnet runt året om.
SOS International | +45 70 10 50 50 |
Gouda Alarmcentral | +45 33 15 60 60 |
Europ-Assistance | +46 8 58 77 17 00 |
Ta reda på vilken alarmcentral som gäller för din försäkring, redan innan du reser. Om du inte vet vilken alarmcentral du ska ringa, börja med SOS International som är den allra vanligaste.
Stöld eller rån
Ett av de vanligast förekommande problemen är att man blir av med pengar, biljetter eller andra tillhörigheter. Om du blivit bestulen så är det mycket viktigt att göra en polisanmälan.Den är nödvändig om du viil ha ut ersättning på försäkringen när du kommer hem. Var noga med att få en kopia av anmälan, det är ditt enda bevis på att du gjort en anmälan.
Om ditt bank- eller kreditkort blir stulet så måste du spärra det. Här är telefonnummer för att spärra de vanligaste korten (Det finns också lokala spärrnummer i de flesta länder, se kortföretagens webbplatser) :
Visa | +46 20 795 675 |
Master Card | +46 20 791 324 |
American Express | +46 771 29 56 00, +46 771-29 54 29 |
För att spärra ditt kort måste du veta kortnumret. Lär dig det utantill, eller ta för vana att alltid ha det skrivet på ett säkert ställe. Du kan även maila det till dig själv på en webbmail som du kommer åt i hela världen. Om du inte vet ditt kortnummer så blir det krångligare att spärra kortet. Då måste du vända dig till den bank som utfärdat det.
Hjälp från ambassader och konsulat
En av Utrikesdepartementets (UD) viktigaste uppgifter är att hjälpa svenskar som råkat illa ut i utlandet. På UD:s webbplats Resklar finns mycket utförlig information om hur och vad du kan få hjälp med.
I korthet kan ambassad/konsulat hjälpa till med följande:
• Hjälpa dig att få ett nytt pass
• Hjälpa dig vid större olyckor
• Ge råd om hur du för över pengar från Sverige
• Kontakta ditt försäkringsbolags alarmcentral
• Kontakta dina anhöriga i en nödsituation
• Hjälpa till med ett tillfälligt lån för att ta dig hem till Sverige i en nödsituation som du inte själv är ansvarig för
• Ge råd om läkare, tolk eller försvarsadvokat
• Hjälpa dig om du blivit utsatt för brott
• Ge hjälp i samband med dödsfall i utlandet
UD:s webbplats
Sveriges ambassader och konsulat
UD:s reserekommendationer land för land
UD Resklar
Förlorat bagage på flygplatsen
Syns inte dina väskor till trots att bagagebandet slutat rulla för länge sedan? Då måste du omgående ta kontakt med flygbolaget och göra en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Se till att du får PIR-rapporten i original då denna ofta krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagens regler. Försenat bagage hittas vanligen inom 24 timmar. Flygbolagens ersättningsskyldighet för förlorat eller skadat bagage är begränsad.
OBS! Tänk på att du måste spara dina bagagekvitton som du får när du checkar in dina väskor. Utan dem blir det svårt (omöjligt?) att få tillbaka dina förlorade väskor.
Förlorad flygbiljett
Om du blivit av med din flygbiljett så ska du ta kontakt med flygbolagets kontor i det land där du befinner dig i. Om biljetten blivit stulen vill de se din polisanmälan. Flygbolaget hjälper dig att, mot en avgift, ordna en ny biljett.
Källor: UD, LFV